جمعه، 02 خرداد، 1404

انتقاد از آواتر ۱۲ برای بلاگر چینی دردسرساز شد؛ درخواست غرامت ۱.۴ میلیون دلاری

اوایل ماه جاری، بلاگر خودروی چینی به نام «زوریخ بی لی یی»، ادعا کرد سدان برقی آواتر ۱۲ به اندازه‌ای که شرکت سازنده چینی ادعا می‌کند، آیرودینامیک نیست. به گفته آواتر، این خودرو ضریب درگ ۰.۲۱۷۵ دارد اما بلاگر چینی پس از انجام تست‌هایش به عدد ۰.۲۸۱ رسید.

آواتر به‌شدت به این اتهام واکنش نشان داد و تست تونل باد زنده را به‌صورت عمومی نمایش داد و پس‌ازآن از این بلاگر حاشیه‌ساز شکایت کرده است.  

ادعای بی لی یی به‌سرعت در توییتر ترند شد و حتی نظر «ایلان ماسک» را جلب کرد. ماسک این پست را با ادبیات خاص خودش به اشتراک گذاشت. آواتر از ماسک برای حضور در این نمایش زنده دعوت کرد اما او در این نمایش حاضر نشد. آواتر در این نمایش زنده اثبات کرد سدان آواتر ۱۲ در واقع می‌تواند به ضریب درگ ادعاشده برسد اما فقط تحت شرایط بسیار خاص.

تست آواتر ۱۲ در شرایط خاص

در تست تونل باد زنده، آواتر با استفاده از مدل تولیدی مجهز به دوربین به‌جای آینه‌های جانبی، ضریب درگ ۰.۲۱۷۵ را در سرعت ۱۲۰ کیلومتربرساعت ثبت کرد. استفاده از چرخ‌هایی با درگ کمتر که آواتر به‌جای آپشن ارائه می‌دهد، باعث شد ضریب درگ این مدل بهتر به نظر برسد اما وقتی آنها را با چرخ‌های اسپرت تعویض کرد، ضریب درگ در همان تست به ۰.۲۳۲۶ رسید.

شرایط زمانی تغییر کرد که آواتر آینه‌های بغل سنتی و افزایش ارتفاع خودرو را وارد ماجرا کرد. این کار ضریب درگ را به ۰.۲۵۰۹ رساند که تفاوت زیادی با نتیجه تست بلاگر نداشت اما تست نهایی شامل بازکردن جلوپنجره آواتر ۱۲ بود که ضریب درگ را ۰.۲۷۴۳ رساند.

پس از تست زنده آواتر در ویبو، بلاگر چینی کلیپی منتشر کرد و همه انتظار داشتند ویدیوی عذرخواهی او باشد اما در این کلیپ مدعی شد آواتر در تست‌هایش به‌جای مدل تولیدی از نمونه اولیه استفاده کرده است. آواتر این اتهام را رد کرد و دادخواستی مدنی علیه او مطرح کرد. این شرکت خودروسازی چینی به‌دنبال دریافت غرامت ۱۰ میلیون یوانی یا حدود یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار دلاری از بلاگر چینی است.

براساس گزارش کار نیوز چاینا، آواتر احتمال می‌دهد این بلاگر بخشی از کمپین تخریب بزرگ این شرکت باشد. آواتر به کسانی که اطلاعاتی درباره این کمپین ارائه دهند، ۵ میلیون یوان (۶۹۴ هزار دلاری) پاداش خواهد داد. 

14 ساعت پیش

دسته‌بندی‌ها