براساس گزارشی از >>بلومبرگ، گوگل چند ماه گذشته مشغول آزمایش اضافهکردن تبلیغات به رابط کاربری چتباتهای هوش مصنوعی شخص ثالث بوده است.
این شرکت این برنامه را از طریق پلتفرم AdSense به توسعهدهندگان هوش مصنوعی ارائه کرده تا راه جدیدی برای کسب درآمد از فناوریهای نوظهور ایجاد کند.
آغاز نمایش تبلیغات در چتباتهای هوش مصنوعی
تبلیغات همیشه ستون اصلی درآمد گوگل بوده و این شرکت سالها تلاش کرد با سلطه بر صنعت فناوری تبلیغات (AdTech) جایگاهش را تثبیت کند. این موقعیت قدرتمند درنهایت زمینهساز شکایتهای ضدانحصاری علیه گوگل در آمریکا شد اما گوگل همچنان دنبال راههای تازهای برای گسترش تبلیغات است و میخواهد آن را با دنیای درحال رشد هوش مصنوعی پیوند بزند.
براساس گزارش حاضر، گوگل از ابتدای 2025 امکان نمایش تبلیغات در فضای برخی چتباتهای شخص ثالث مانند iAsk و Liner را فراهم کرده است. این ویژگی که فعلاً در اختیار گروه محدودی از توسعهدهندگان قرار دارد، میتواند در آینده گستردهتر شود. پیشازاین، اکثر چتباتهای هوش مصنوعی تبلیغات نداشتند اما گوگل دنبال تغییر این روند است.
سخنگوی گوگل به بلومبرگ اعلام کرده است:
«AdSense for Search برای وبسایتهایی در دسترس است که میخواهند در تجربههای مکالمهای خود تبلیغات مرتبط نمایش دهند.»
این رویکرد نشاندهنده استراتژی جدید گوگل برای کسب درآمد از هوش مصنوعی است.
توسعه هوش مصنوعی هزینهبر و سودآوری از آن در کوتاهمدت دشوار است. شرکتهایی مانند OpenAI نیز پیشبینی کردهاند تا سال 2029 به سوددهی نمیرسند. در این شرایط، گوگل با تجربه گسترده در تبلیغات و تنوع در خدمات، تلاش میکند سریعتر مسیر سودآوری را طی کند. افزودن تبلیغات به چتباتها شبیه همان مدلی است که گوگل سالها برای وبسایتها و اپلیکیشنها استفاده کرده بود.
این نخستین تجربه گوگل در ترکیب تبلیغات با هوش مصنوعی نیست. اواخر سال گذشته میلادی نیز این شرکت تبلیغات را در بخش هوش مصنوعی نتایج جستجوی خود نمایش داد. به نظر میرسد گوگل مصمم است سهم بیشتری از رشد سریع بازار هوش مصنوعی کسب کند و تبلیغات همچنان ابزاری کلیدی برای تحقق این هدف خواهد بود.