وضعیت مازراتی بد است؛ سال گذشته فروش این برند ۵۷ درصد کاهش یافت و به ۱۱ هزار ۳۰۰ دستگاه رسید. مازراتی سال ۲۰۲۵ هم وضعیت چندان بهتری ندارد؛ چون فروش برند لوکس ایتالیایی تا مارس در مقایسه با سهماه اول ۲۰۲۴، ۴۸ درصد افت کرده است.
تعرفههای جدید دولت ترامپ هم اوضاع را بدتر کردهاند. هیچکدام از مدلهای مازراتی در آمریکا ساخته نمیشوند که همیشه یکی از بزرگترین بازارهای این برند بوده است. اوضاع به قدری وخیم به نظر میرسد که استلانتیس شرکت مشاورهای مککینزی و شرکا را برای ارزیابی این وضعیت نگرانکننده، بهویژه در زمینه عواقب تعرفهها، استخدام کرده است. درحالیکه شرکت مادر برند لوکس و پردردسر ایتالیایی همچنان قصد فروش آن را ندارد.
«سانتو فیچیلی»، رئیس جدید مازراتی، به رویترز گفته است این برند فروشی نیست:
استلانتیس روی تعهد خود به ایتالیا، کارگرانش و تمام برندهای خود ازجمله مازراتی تأکید میکند. فیچیلی که بر آلفا رومئو نیز نظارت دارد، باوجود اعمال تعرفههای جدید ادعا میکند: «ایالات متحده همچنان بازاری استراتژیک برای مازراتی باقی میماند.»
این حقیقت که مشتریان ثروتمند خودروهای لوکس علاقه چندانی به مدلهای برقی ندارند، هم کمکی به این موضوع نمیکند. مازراتی از ترس اینکه کسی MC20 برقی را نخرد، تولید آن را لغو کرده است:
«مطالعات بازار در بخش خودروهای سوپراسپرت، بهویژه مشتریان MC20، نشان داده آنها علاقه زیادی به رانندگی با موتورهای درونسوز قدرتمند مانند مازراتی نتونو V-6 دارند که از فناوریهای فرمول ۱ بهره میبرند اما حداقل در آینده نزدیک آماده پذیرش خودروهای برقی نیستند. تصمیم گرفتهایم پروژه MC20 برقی را بهدلیل توجیه تجاری نداشتن متوقف کنیم.»
«کارلوس تاوارس»، مدیرعامل سابق استلانتیس، پیش از استعفای ناگهانی در اواخر ۲۰۲۴ گفت مشکلات مازراتی ربطی به خودروها ندارد. او در عوض، بازاریابی ضعیف و عدم موضعگیری شفاف را مقصر دانست:
«برند مازراتی فقط مربوط به خودروهای اسپرت نیست، بلکه درباره گرن توریسمو، کیفیت زندگی و فناوریهای پیشرفته است.»
پیش از این یکی از مقامات استلانتیس گفته بود گزینه فروش برند مازراتی همچنان روی میز است. سال گذشته، «ناتالی نایت»، مدیر ارشد مالی وقت این شرکت، گفت: «ممکن است در آینده دنبال خانه بهتری برای مازراتی باشیم.»
استلانتیس فوراً این اظهارات را تکذیب کرد و طی بیانیهای اعلام کرد این برند مستقر در مودنا فروخته نخواهد شد.
به نظر میرسد استلانتیس همچنان روی حفظ مزراتی اصرار دارد. فیچیلی با رد احتمال ادغام مازراتی با آلفارومئو توضیح داد اگرچه آلفارومئو «پریمیوم» است، مازراتی «لوکس» محسوب میشود. البته او احتمال همکاری نزدیکتر بین 2 برند را بدون اشاره به جزئیات تأیید کرد. درحالیکه عرضه مدلهای یکی از برندها با نشان برند دیگر خیلی بعید به نظر میرسد اما احتمال به اشتراکگذاری قطعات بین آنها برای کاهش هزینهها وجود دارد.
استلانتیس تعهد سال ۲۰۲۱ خود برای حفظ هر ۱۴ برند به مدت حداقل ۱۰ سال را تکرار کرده که شامل آبارث، دی اس اتوموبیلز، لانچیا، کرایسلر و بقیه میشود. همزمان این گروه در حال نهاییکردن گزینه مدیرعاملی خود برای جایگزینی تاوارس است. انتظار میرود این خبر نیمه اول سال جاری میلادی منتشر شود.