بی ام و اعلام کرده است که همچنان موتور V8 را در خطوط تولید خود حفظ خواهد کرد. دلیل این اقدام بی ام و علاقه شدید آمریکاییها به موتورهای هشتسیلندر خورجینی است. تصمیم بی ام و در حالی صورت میگیرد که خودروسازان مختلف برای کوچکسازی پیشرانهها تحت فشار هستند.
فروش موتورهای V12 بی ام و در سال 2022 و همراه با بازنشستگی بی ام و M760i به پایان رسید. مشتریان همچنان میتوانند موتورهای دوازدهسیلندر بی ام و را در خودروهای رولزرویس داشته باشند اما امکان فروش بیامو با موتور دوازدهسیلندر دیگر وجود ندارد. موتورهای V10 نیز حدود 15 سال است که دیگر در خودروهای بی ام و استفاده نمیشوند اما موتور V8 موفق شده همچنان زنده بماند. البته باید از مشتریان آمریکایی برای زنده نگهداشتن این موتور تشکر کرد!
مشتریان در آمریکا و خاورمیانه موتور V8 میخواهند!
«فرانک وبر»، مدیر تحقیق و توسعه بی ام و، درباره مورد حفظ موتور هشتسیلندر میگوید: «عرضه موتور ششسیلندر خطی همراه موتور الکتریکی نمیتواند برای مشتریان آمریکایی جایگزین موتور V8 شود. مشتریان بی ام و در ایالات متحده و خاورمیانه به موتورهای هشتسیلندر خورجینی علاقه دارند.»
به گفته فرانک وبر، حتی اگر پیشرانه هیبریدی بتواند راندمان مشابه موتور V8 ارائه دهد، مشتریان همچنان عملکرد نرم، صدای زیبا و احساس جذاب موتور V8 را به آن ترجیح میدهند. در این بحثی وجود ندارد.
از سوی دیگر، مقررات انتشار گازهای گلخانهای در ایالات متحده و خاورمیانه راحتتر از اروپاست. ممکن است زمانی فرابرسد که خودروهای بی ام و در آمریکا موتورهای حجیم داشته باشند اما در اروپا با موتورهای کوچکتر عرضه شوند؛ درحالحاضر نیز این اتفاق افتاده است. بی ام و 760i دیگر در اتحادیه اروپا فروخته نمیشود، مگر اینکه مدل ویژه و گرانتر این خودرو را با محافظ زرهی انتخاب کنید.
هنوز مشخص نیست کدام مدلهای بیامو در آینده موتور V8 خواهند داشت اما حدسزدن چندان دشوار نیست. بی ام و X5، بی ام و X6 و بی ام و X7 نسل بعدی به موتورهای 4.4 لیتری توئین توربو V8 مجهز خواهند بود. در سوی دیگر، مشتریان اروپایی میتوانند از موتورهای بنزینی 1.5 لیتری توربوشارژر بهره ببرند، موتورهایی که هماکنون در >>خودروهای وارداتی بی ام و به ایران نیز مشاهده میشود.