به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، در جدیدترین تحول، ائتلاف میان کرمان موتور و بانک شهر با هدف تصاحب بلوک مدیریتی سایپا، با امضای یک تفاهمنامه رسمی در ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴، وارد فاز علنی شد. بر اساس اطلاعات منتشرشده، این تفاهمنامه قرار است چارچوب تامین مالی، مشارکت صنعتی و مدیریت پس از تملک را تعریف کند. با این حال، تنها ساعاتی پس از این اعلام، واکنش تند و صریح یکی از مدعیان اصلی، فضای رقابت را کمی دگرگون کرد.
او که مدتهاست نامش در فهرست خریداران احتمالی سهام سایپا شنیده میشود و در حوزههای حملونقل، لجستیک و خدمات مالی حضوری پررنگ دارد، با انتشار اظهاراتی طعنهآمیز، ائتلافهای بانکی و صنعتی را غیرجدی خواند که بهزعم او، پشتوانه مالی کافی ندارند .
او در بیانیهای غیررسمی اما تاثیرگذار، عدد پیشنهادی خود را نیز اعلام کرد: ۲میلیارد دلار نقد، شرط ورود به رقابت واقعی برای تملک سایپا. این عدد نهتنها چند برابر بیشتر از گمانهزنیهای اولیه در بازار سرمایه است، بلکه عملا بهعنوان کف قیمت رقابت تعیین شد و مسیر مزایده را به سمت فضایی جدیتر و چالشیتر سوق داد.
از سوی دیگر، تحلیلگران بازار سرمایه به این نکته اشاره میکنند که حضور بازیگران جدید با توان مالی بالا، میتواند معادلات را بهکلی برهم زند و حتی تصمیمسازان دولتی را وادار به بازنگری در نحوه واگذاری، ارزیابی داراییها و شرایط اهلیت متقاضیان کند.
در عین حال، بازار سرمایه نیز بیتفاوت نمانده است. طی روزهای اخیر، نمادهای گروه خودرویی بهویژه «خساپا» با افزایش تقاضا و رشد قیمتی مواجه شدهاند که نشانهای از انتظارات مثبت فعالان بازار نسبت به واگذاری پیشرو و تاثیر احتمالی آن بر ارزش داراییهای گروه است. به نظر میرسد ماههای آینده، سرنوشت یکی از بزرگترین واگذاریهای تاریخ صنعت خودرو ایران را رقم خواهد زد. رقابتی که نهتنها رنگ و بوی مالی دارد، بلکه تقابل دیدگاههای مختلف درباره آینده صنعت خودرو، شیوه مدیریت بنگاههای بزرگ و نقش دولت در عرصه تولید را نیز آشکار میکند.