چرا ماشین در هوای سرد استارت نمیخورد و روشن نمی شود دلایل مهم آن چیست؟ علت های مهم استارن نخوردن و روشن نشدن ماشین در هوای سرد.
در هوای بسیار سرد، راه اندازی موتور های احتراق داخلی می تواند چالش برانگیزتر از شرایط عادی باشد. هر چه دمای هوا پایین تر بیاید، فرآیند استارت زدن سخت تر شده و حتی افراد کم تجربه نیز می توانند تفاوت آن را از روی صدای موتور، استارت و لرزش های اولیه متوجه شوند.
این موضوع به ویژه در خودرو های قدیمی تر، بهخصوص مدل های دارای کاربراتور، بیشتر به چشم می آید و ممکن است روشن کردن موتور را به کاری دشوار تبدیل کند. علاوه بر این، "استارت سرد" (Cold Start) ابعاد فنی خاصی دارد که در صورت رعایت نکردن نکات لازم، می تواند به بخش های مختلف پیشرانه آسیب برساند. از این رو، برای حفظ سلامت موتور و کاهش مشکلات روشن شدن خودرو در دمای پایین، بهتر است تدابیر مناسبی در نظر گرفته شود.
چرا ماشین در هوای سرد استارت نمیخورد
تعدادی از ماشین ها در هوای سرد استارت نمیخورن دلایل آن می تواند از روغن یا ضعیف شدن باتری باشد که در ادامه بیشتر توضیح داده شده است
استارت سرد و چالش های آن
استارت سرد به شرایطی گفته می شود که موتور خودرو پس از مدت زمان طولانی خاموشی، مجددا روشن می شود. این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا میکند که دمای محیط به صفر یا پایین تر از آن کاهش یابد.
چنین وضعیتی معمولا در فصول سرد سال و در مناطقی که آب و هوای بسیار سردی دارند رخ می دهد. در این مناطق، نه تنها زمستان بلکه پاییز و حتی بهار نیز ممکن است سرمای شدیدی را تجربه کنند که می تواند عملکرد خودرو را تحت تأثیر قرار دهد.
مشکلات رایج هنگام استارت سرد
زمانی که خودرو برای مدتی در دمای پایین بی حرکت باقی می ماند، بخش های مختلف آن ممکن است دچار اختلال شوند. برخی از مهم ترین چالش هایی که ممکن است در هنگام روشن کردن خودرو در هوای سرد با آن مواجه شوید، شامل موارد زیر هستند:
یخ زدگی مایع خنککننده
در مناطق سردسیر، استفاده از ترکیب صحیح ضدیخ و آب ضروری است.
اگر دما به کمتر از منفی ۱۰ درجه سانتی گراد برسد، احتمال کریستالی شدن مایع خنک کننده افزایش می یابد. در چنین شرایطی، سیستم خنک کننده ممکن است نتواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد که این امر می تواند منجر به افزایش دمای موتور، آسیب به بلوک سیلندر و حتی ترک خوردگی اجزای داخلی شود.
سفت شدن یا کریستالی شدن سوخت
اگر چه بنزین در برابر دمای پایین مقاومت بیشتری دارد، اما گازوئیل به دلیل داشتن رطوبت، در معرض کریستالی شدن قرار دارد.
به همین دلیل، در خودرو های دیزلی از سیستم های خاصی برای گرم کردن سوخت و جداسازی آب از آن استفاده می شود. با این حال، اگر رطوبت موجود در باک افزایش یابد، ممکن است مسیر سوخت رسانی دچار مشکل شده و موتور به درستی روشن نشود.
غلظت روغن موتور
در دمای پایین، استفاده از روغن موتور با ویسکوزیته کمتر برای جلوگیری از مشکلات عملکردی ضروری است. روغن های غلیظ، در هنگام استارت اولیه، به آهستگی در مدار حرکت می کنند و این باعث کمبود روغن در قطعات متحرک موتور می شود که می تواند به آسیب های جدی در این قطعات منجر گردد.
کاهش کارایی باتری
باتری خودرو تحت تأثیر هوای سرد عملکرد ضعیف تری دارد. سرما سبب کاهش فعالیت های شیمیایی در باتری می شود که این امر باعث کاهش توان الکتریکی آن و ضعیف شدن سیستم استارت خواهد شد.
یخ زدگی در استارت
در هوای سرد، نفوذ رطوبت به بخش های مختلف استارت ممکن است باعث یخ زدگی آن شود. در صورتی که خودرو از گودال ها یا مسیر های پر از آب عبور کند، رطوبت به دنده استارت و دیگر اجزای داخلی نفوذ کرده و در اثر سرمای شدید یخ می زند، که موجب قفل شدن استارت و مشکلات در عملکرد آن می شود.
یخ زدگی در سیستم ترمز
مکانیسم ترمز خودرو نیز در دمای پایین در معرض یخ زدگی قرار دارد. ورود رطوبت به سیستم ترمز، بهویژه در ترمز های کاسه ای، ممکن است باعث انسداد و قفل شدن چرخ ها شود و از حرکت خودرو جلوگیری کند.
اهمیت تمیزی اتصالات برقی
در شرایطی که باتری ضعیف می شود و استارت خودرو قفل می کند، نیاز است تا تمام جریان الکتریکی باتری به طور موثر برای راه اندازی موتور استفاده شود. به همین دلیل، تمیز بودن و محکم بودن اتصالات برقی سیستم استارت از اهمیت زیادی برخوردار است.
مشکلات روشن شدن موتور
در خودرو هایی که از سیستم انژکتوری مخصوصا مدل های تزریق مستقیم (GDI) بهره می برند، مشکل روشن شدن در هوای سرد نادر است. اما در خودرو های کاربراتوری، این مشکل معمولا بیشتر دیده می شود. سرمای شدید می تواند موجب جلوگیری از تبخیر بنزین و ترکیب آن با هوا در محفظه احتراق شود، که نتیجه آن روشن نشدن موتور یا سخت روشن شدن آن خواهد بود.
برق پشت آمپر میاد ولی ماشین استارت نمیخوره
چرا برق پشت آمپر میاد ولی ماشین استارت نمیخوره 10 دلیلی که در ادامه به آن اشاره شده احتمالا دلیل این مشکل باشند.
سوخت ناکافی: ابتدا باید مطمئن شوید که میزان سوخت در باک به اندازه کافی است. در صورتی که مشکلی در این زمینه نباشد، به بررسی سایر موارد بپردازید.
ضعیف شدن باتری: اگر باتری خودرو ضعیف باشد، ممکن است برق در پشت آمپر ظاهر شود، اما خودرو استارت نخورد. در این شرایط، باتری به باتری کردن یا بررسی وضعیت اتصالات می تواند مشکل را حل کند.
عیب در دینام: اگر باتری به سرعت خالی می شود، احتمالاً مشکل از دینام است که مسئول شارژ باتری در زمان روشن بودن خودرو است.
مشکل در تسمه تایم: اگر تسمه تایم پاره شود یا تنظیم نباشد، میل سوپاپ نخواهد چرخید و موتور روشن نخواهد شد.
گرفتگی فیلتر سوخت: فیلتر سوخت ممکن است به مرور زمان مسدود شود که باعث کاهش جریان سوخت به موتور و در نتیجه عدم روشن شدن خودرو می شود.
خرابی استارتر: استارتر خراب نمی تواند نیروی الکتریکی باتری را به انرژی مکانیکی تبدیل کرده و موتور را روشن کند.
قفل شدن موتور: اگر موتور قفل کند، استارت خودرو ممکن است کار نکند. مشکلاتی مانند خرابی گیربکس یا شکستگی دنده استارت می تواند عامل این مشکل باشد.
مشکل در پمپ بنزین: خرابی رله پمپ بنزین باعث می شود سوخت نتواند از باک به محفظه احتراق منتقل شود، در نتیجه خودرو روشن نمی شود.
مشکل در شمع ها: شمع های خراب جرقه لازم برای احتراق را ایجاد نمی کنند و مانع روشن شدن موتور می شوند.
اختلال در سیستم ایموبیلایزر: اگر سیستم ایموبیلایزر نتواند کد صحیح سوئیچ را تشخیص دهد، خودرو استارت نمی خورد.
خاموش شدن ماشین بعد از استارت در هوای سرد
خرابی واشر سرسیلندر: زمانی که واشر سرسیلندر دچار آسیب می شود و مایع خنک کننده به محفظه احتراق نفوذ می کند، ممکن است شمع ها خیس شده و ماشین پس از استارت خاموش شود.
اختلال در سنسور دمای آب: گاهی اوقات سیگنال اشتباهی از سنسور دمای آب به کامپیوتر ارسال می شود که باعث می شود کامپیوتر تصور کند موتور گرم است و به همین دلیل سوخت کافی به موتور نمی رسد، و این منجر به خاموش شدن خودرو می شود.
سنسور دمای هوای ورودی خراب: این سنسور می تواند به اشتباه اطلاعات غلط به کامپیوتر بدهد و منجر به کاهش میزان سوخت در هوای سرد شود که این مشکل باعث نوسان در دور موتور یا خاموش شدن آن می شود.
کثیفی یا خرابی مپ سنسور: سنسور فشار هوای منیفولد می تواند به دلیل کثیفی یا خرابی اطلاعات نادرستی ارسال کند که باعث خاموش شدن موتور می شود. تمیز کردن سنسور با اسپری مخصوص می تواند این مشکل را برطرف کند.
استپر موتور آسیبدیده: استپر موتور که وظیفه تنظیم دور آرام موتور را دارد، ممکن است در اثر خرابی یا کثیفی، باعث نوسان دور موتور یا خاموش شدن آن شود.
مشکل در شیر EGR: اگر سوپاپ EGR گیر کرده و بسته نماند، ممکن است در استارت سرد موتور خاموش شود. این مشکل با گرم کردن موتور معمولاً برطرف می شود.
مشکلات باتری: در دما های پایین، عملکرد باتری کاهش یافته و انرژی کمتری تولید میکند. علاوه بر این، مصرف بیشتر انرژی برای تجهیزات اضافی می تواند فشار بیشتری به باتری وارد کرده و باعث مشکل در استارت خودرو شود.
غلیظ شدن روغن موتور: در دماهای پایین، روغن موتور غلیظ می شود و جریان آن درون موتور دشوارتر می شود. این امر می تواند فشار بیشتری به باتری وارد کرده و باعث روشن نشدن یا خاموش شدن موتور شود.
مشکلات سوخت: وجود رطوبت در سیستم سوخت رسانی یا ژله ای شدن گازوییل در خودرو های دیزلی می تواند جریان سوخت به موتور را مسدود کرده و باعث خاموش شدن آن شود.
عیوب کاربراتور: در خودروهای قدیمی با سیستم کاربراتوری، سرمای شدید می تواند موجب یخ زدگی در نازل ها شود که باعث انسداد مسیر سوخت رسانی و خاموش شدن موتور می شود.
نتیجهگیری:
در شرایط هوای سرد، عوامل مختلفی می توانند باعث استارت نخوردن یا خاموش شدن خودرو شوند. از جمله این عوامل می توان به مشکلات مربوط به سیستم سوخت رسانی، باتری، سنسورها، و روغن موتور اشاره کرد. نگهداری و سرویس منظم قطعات خودرو مانند باتری، سنسور ها، و سیستم سوخت رسانی می تواند از بروز این مشکلات جلوگیری کرده و عملکرد خودرو را در شرایط سرد تضمین کند. همچنین، مراقبت از روغن موتور و جلوگیری از یخزدگی سیستم سوخت می تواند در افزایش عمر مفید خودرو و بهبود عملکرد آن در فصل های سرد موثر باشد.
بیشتر بخوانید: