به گزارش خبرگزاری برنا از اصفهان، نباتینژاد با بیان اینکه «نظام مسائل فرهنگی ترافیک در اصفهان به صورت جامع و مانع دیده نشده است» گفت: در شهری با جمعیت حدود دو میلیون نفر، تنوع رفتارهای ترافیکی بسیار زیاد است؛ برخی عابر پیادهاند، برخی از حملونقل عمومی استفاده میکنند، برخی مالک خودروی شخصی یا موتورسیکلت هستند و اخیراً استفاده از اسکوتر رواج یافته که آموزشهای لازم برای آن بهدرستی ارائه نشده است.
وی افزود: حتی رفتار افراد هنگام پیادهروی پس از استفاده از خودرو اهمیت دارد و متأسفانه تاکنون نظامی کامل برای مدیریت این رفتارها طراحی نشده است.
نباتینژاد با اشاره به تجربه سفر اخیر خود به اروپا بیان کرد: در آنجا فرهنگ پیادهمحوری بسیار قوی است و مردم به قوانین مربوط به عابران پیاده احترام میگذارند. این موضوع در بازگشت به اصفهان تأثیر زیادی بر من گذاشت و ضعف فرهنگ رعایت حقوق عابران پیاده در شهرمان آشکار شد.
رئیس مرکز پژوهشهای شورای شهر خاطرنشان کرد: در کشورهای پیشرفته، حتی عابران پیاده در صورت تخلف جریمه میشوند و ما نیز باید به سمت ایجاد نظام جامع ترافیکی حرکت کنیم که هم رفتار سوارهها و هم عابران را پوشش دهد.
وی از پارک دوبل به عنوان یکی از بزرگترین معضلات ترافیکی اصفهان یاد کرد و گفت: این موضوع حتی با تعریض معابر هم حل نمیشود چون خودروها بدون رعایت جایگاههای پارک، دوبل میایستند و راه را میبندند؛ آیا این مسئله در نظام مسائل ترافیکی ما دیده شده است؟
نباتینژاد با تأکید بر لزوم هوشمندسازی مدیریت ترافیک گفت: باید همانند سیستمهای پیشرفته ردیابی، موتورسیکلتسواران را به صورت دقیق پایش کنیم و برای هرکدام شناسنامه ترافیکی ایجاد شود تا آموزشهای لازم داده شود.
وی اضافه کرد: فرهنگسازی باید هوشمندانه انجام شود و صرف نصب تابلوهای هشداردهنده در محلاتی که برای ساکنان آن ناحیه اهمیت ندارد، کفایت نمیکند.
رئیس مرکز پژوهشهای شورای شهر اصفهان با اشاره به اهمیت دادههای راهنمایی و رانندگی گفت: این دادهها میتواند در تنبیه متخلفان و هدایت شهروندان به رفتارهای صحیح ترافیکی نقش مؤثری داشته باشد.
وی در خصوص برخی اقدامات شهرداری همچون نصب تابلوهای هشداردهنده و سگگردانها افزود: تأثیر این اقدامات در کاهش تخلفات موتورسیکلتسواران هنوز مشخص نیست و علاوه بر فرهنگ، مسائل اقتصادی و قوانین نیز در این زمینه مؤثر هستند.
نباتینژاد از پژوهش انجام شده در سال ۱۴۰۱ با موضوع «بررسی ابعاد فرهنگی، زیرساختی و حقوقی ترافیک» خبر داد که به عنوان پژوهش برتر شهرداری انتخاب شده است و گفت: این پژوهش چهار بعد اصلی ترافیک را بررسی کرده ولی تنها بعد فرهنگی به اجرا درآمد و سایر ابعاد عملیاتی نشد.
وی در پایان تأکید کرد: باید سازوکارهای عملیاتی برای بهبود فرهنگ ترافیک در اصفهان طراحی شود، همانطور که برای تاکسیهای برقی تسهیلات در نظر گرفتیم، برنامههایی مثل توزیع رایگان کلاه کاسکت برای موتورسیکلتسواران یا مشوقهای مشابه نیز ضرورت دارد. همچنین باید دستگاههای مرتبط را موظف کنیم تا با بهرهگیری از ظرفیتهای پژوهشی، فرهنگ ترافیک در شهر ارتقا یابد.
انتهای پیام