بحران اقتصادی آثار خود را بر صنعت آلمان بر جای گذاشته است و به ویژه در میان خودروسازان، به طوری که بسیاری از افراد شغل خود را از دست میدهند و تغییر روندی در این وضعیت دیده نمیشود. این در حالی است که سایر صنایع نیز وضعیت بهتری ندارند.
کاهش تعداد شاغلان از سال ۲۰۱۹
بر اساس تحلیل شرکت حسابرسی و مشاوره «ارنست و یانگ» (EY) که به خبرگزاری آلمان (dpa) ارائه شده، صنعت آلمان در یک سال گذشته بیش از ۱۰۰،۰۰۰ شغل را از دست داده است. در این میان بیشترین آسیب متوجه صنعت خودرو بوده است که به تنهایی حدود ۴۵،۴۰۰ شغل را کاهش داده است.
تا پایان سهماهه اول سال، تعداد شاغلان در صنعت آلمان به ۵.۴۶ میلیون نفر رسید که نسبت به سال گذشته ۱.۸ درصد یا ۱۰۱،۰۰۰ نفر کاهش نشان میدهد. از سال ۲۰۱۹، تعداد شاغلان به طور کلی ۲۱۷،۰۰۰ نفر کاهش یافته که معادل ۳.۸ درصد است. در سال ۲۰۱۸ تعداد شاغلان در صنعت به رکورد ۵.۷ میلیون نفر رسیده بود.
فشار شدید بر شرکتهای صنعتی
در این رابطه «یان بروهیلکر»، مدیر شریک در EY، میگوید: «شرکتهای صنعتی تحت فشار زیادی قرار دارند. رقابت شدید از سوی چین قیمتها را تحت فشار قرار داده و بازارهای مهم فروش ضعیف شدهاند. تقاضا در اروپا در سطح پایینی متوقف شده و در بازار ایالات متحده نیز عدم قطعیت زیادی وجود دارد. در عین حال، شرکتها با هزینههای بالایی مانند انرژی و نیروی کار دست و پنجه نرم میکنند.»
انتظار کاهش ۷۰،۰۰۰ شغل دیگر
بر اساس پیشبینیها، درآمد صنعت آلمان پس از افت در سال ۲۰۲۴، به طور خفیفی کاهش یافته است و پایان کاهش مشاغل هنوز در دسترس نیست. بروهیلکر انتظار دارد تا پایان سال حداقل ۷۰،۰۰۰ شغل دیگر در صنعت از بین برود. به ویژه در صنایع ماشینآلات و خودرو، شرکتها برنامههای صرفهجویی را آغاز کردهاند. او هشدار میدهد: «ما در آینده نزدیک اخبار بد بیشتری خواهیم شنید قبل از اینکه شرایط بهبود یابد.»
در صنعت خودرو، که با رکود فروش، رقابت از چین و تغییر به سمت خودروهای برقی مواجه است، در یک سال نزدیک به ۶ درصد از مشاغل از بین رفته است. تعداد شاغلان به حدود ۷۳۴،۰۰۰ نفر تا پایان مارس کاهش یافته است. همچنین در صنایع تولید فلز و نساجی نیز مشاغل به طور قابل توجهی کاهش یافته است.
رشد بلندمدت اشتغال در صنعت
بحران صنعت آلمان بحثهایی درباره موقعیت این کشور را به راه انداخته است و منتقدان از «کاهش صنعتی» سخن میگویند. با این حال، در مقایسه بلندمدت، اشتغال در صنعت افزایش یافته است؛ به طوری که تا پایان سال ۲۰۲۴، تعداد شاغلان نسبت به سال ۲۰۱۴ به میزان ۳.۵ درصد یا ۱۸۵،۰۰۰ نفر افزایش یافته است.
مدیر EY، بروهیلکر، میگوید: «موقعیت صنعتی آلمان بارها مرده اعلام شده، اما این صنعت به خاطر زیرساختهای قوی خود به طور قابل توجهی مقاوم بوده است.» با این حال، او تأکید میکند که شرایط باید بهبود یابد: «علاوه بر کاهش هزینهها و کاهش بروکراسی، لازم است تقاضای داخلی تقویت شود تا اقتصاد کمتر به صادرات وابسته باشد. بستههای سرمایهگذاری میلیاردی دولت میتواند محرکهایی در این زمینه باشد.»
صنعت خودرو نیازمند اصلاحات
در این گیر و دار انجمن صنعت خودرو (VDA) از سیاستمداران خواسته است تا اقدام کنند. «هیلدگارد مولر»، رئیس VDA، میگوید: «فشار برای اقدام بالا است، زیرا در سالهای اخیر، رقابتپذیری موقعیت آلمان کاهش یافته است. رقابتپذیری و جذابیت موقعیت باید محور اصلی دولت جدید باشد، زیرا این عوامل تعیینکننده مکان و میزان سرمایهگذاریها و همچنین آینده شغلی خواهند بود.»
تحلیلگران هشدار میدهند که صنعت آلمان در آستانه یک بحران عمیقتر قرار دارد و بیتوجهی به اصلاحات لازم و ادامه بیثباتی اقتصادی منجر به از دست رفتن بیشتر مشاغل و کاهش بیشتر رقابتپذیری این کشور در بازار جهانی خواهد شد. اگر این وضعیت ادامه یابد، آلمان ممکن است نه تنها در صنعت خودرو، بلکه در سایر بخشها نیز به یک قطب اقتصادی ضعیف تبدیل شود.
انتهای پیام/