به گزارش برنا، عربستان سعودی به عنوان مقصدی نوظهور برای تولید خودرو در خاورمیانه در حال درخشش است. برخلاف سیاستهای محدودکننده تعرفهای در ایالات متحده، این تغییر بزرگ با هدفی کاملاً متفاوت رقم خورده که عبارت است از توسعه اقتصادی متنوع و کاهش وابستگی به نفت در چارچوب برنامه کلان «چشمانداز ۲۰۳۰» عربستان.
نقطه شروع این مسیر در سال ۲۰۲۳ رقم خورد؛ زمانی که شرکت خودروسازی لوسید موتورز کارخانه دوم خود را در خاک عربستان افتتاح کرد. این کارخانه فعلاً از طریق کیتهای نیمه سفارشی شده که در کارخانه اصلی لوسید در آریزونا تولید میشوند، مونتاژ مدل Air را انجام میدهد.
هدف نهایی لوسید، اما فراتر از مونتاژ ساده است. این شرکت برنامه دارد تا تا پایان دهه جاری، کارخانه عربستان را به یک مجموعه تولیدی کامل تبدیل نماید. در صورت تحقق این هدف، کارخانه جدید قادر خواهد بود سالانه تا ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو تولید کند که بخشی از آن در بازار داخلی عربستان و بخش دیگر در بازارهای صادراتی عرضه خواهد شد.
ورود هیوندای با سرمایهگذاری کلان
در حالی که حضور لوسید با توجه به مالکیت بیش از ۶۰ درصدی صندوق سرمایهگذاری عمومی عربستان (PIF) در این شرکت تا حدودی قابل پیشبینی بود، خبر ساخت کارخانه توسط هیوندای توجهات را به خود جلب کرده است. این کارخانه جدید که در شهر اقتصادی ملک عبدالله واقع شده، نخستین پایگاه تولیدی هیوندای در خاورمیانه خواهد بود.
ورود هیوندای به عربستان
هیوندای اعلام کرده که این مرکز جدید به اختصار با نام HMMME و در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۶ افتتاح خواهد شد و ظرفیت تولید سالانه آن ۵۰ هزار دستگاه خودرو خواهد بود. در این مجموعه، خودروهای درونسوز و مدلهای برقی تولید خواهند شد. ناگفته نماند این پروژه یک سرمایهگذاری مشترک بین هیوندای و صندوق سرمایهگذاری عمومی عربستان است که در آن سهم صندوق سعودی ۷۰ درصد و سهم هیوندای ۳۰ درصد خواهد بود.
عربستان، پایگاه نوین صنعت خودروسازی
با وجود اینکه عربستان سعودی به صورت سنتی در لیست تولیدکنندگان بزرگ خودرو جای نداشت، اما با سرمایه گذاریهای استراتژیک دولتی و جذب شرکتهای معتبر جهانی، حالا به سرعت در حال تبدیل شدن به یک مرکز مهم در منطقه است. همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، این رویکرد بخشی از برنامه چشمانداز ۲۰۳۰ عربستان است که به دنبال کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و گسترش پایههای اقتصاد صنعتی کشور است.
کارشناسان میگویند اگر روند کنونی با همین سرعت ادامه پیدا کند، عربستان نه تنها به یکی از بازیگران اصلی بازار خاورمیانه تبدیل خواهد شد، بلکه میتواند در آینده نزدیک رقیبی جدی برای مراکز تولید خودرو در اروپا و آسیا نیز باشد. آخرین خودرو