یکشنبه، 04 خرداد، 1404

تاثیر ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی پایه یازدهم و دوازدهم در آزمون سراسری

محسن زارعی رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا، در خصوص اقدام و برنامه این مرکز برای کاهش تفاوت بین دانش آموزان مدارس دولتی و غیر دولتی اظهار کرد: اولا رسالت مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش است است که چارچوب ارزشیابی را به صورت سراسری در اختیار همه دانش آموزان قرار دهد، در این راستا راهنمای عمل و یادگیری تولید شده است، یعنی آنچه که قرار است مورد ارزشیابی قرار گیرد ، در اختیار همه دانش آموزان قرار خواهد گرفت و تفاوتی بین مدرسه دولتی و غیر دولتی وجود ندارد.

وی ادامه داد: سازه‌ای که مورد اندازه‌گیری قرار می‌گیرد، باید یکسان باشد. این موضوع در طراحی سؤالات رعایت می‌شود و فرآیند برگزاری آزمون‌ها نیز به‌شکل استاندارد و یکسان در همه مدارس برگزار می‌شود. همین‌طور، فرآیند تصحیح هم به همین شکل انجام می‌شود و نمره‌دهی بر مبنای راهنمای تصحیح است. همه دبیران مشارکت دارند و تفاوتی میان مدارس دولتی و غیردولتی وجود ندارد.

زارعی عنوان کرد: نگاه ما به مدارس غیردولتی نگاه رقابتی نیست؛ آن‌ها هم جزو مدارس ما هستند و دانش‌آموزان مدارس غیر دولتی هم دانش‌آموزان ما محسوب می‌شوند و نسبت به آن‌ها هم وظیفه داریم.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش بیان کرد: نتایج آزمون‌های نهایی نشان داده که عملکرد مدارس غیردولتی (به‌جز برخی مدارس خاص با عملکرد خوب)، آن‌طور که انتظار می‌رفت نبوده است، احتمالا دلیل این موضوع این است که هنوز تأکید این مدارس روی سازوکارهای قبلی مانند برگزاری کلاس‌های کنکور و آموزش مهارت‌های تست‌زنی است. توصیه من این است که اگر به کتاب درسی بازگردند، ان‌شاءالله نتایج بهتری به دست می‌آید.

وی با بیان اینکه سوابق تحصیلی پایه یازدهم و دوازدهم بر آزمون سراسری ۶۰ درصد است، تصریح کرد: دو نمره کل از خروجی پایه دوازدهم و دیگری از مجموع یازدهم و دوازدهم تولید می کنیم، بعد از آن ترازگیری انجام می‌شود و هرکدام از این دو که بالاتر باشد، همان گزارش می‌شود. بنابراین اگر نمره پایه یازدهم به نفع دانش‌آموز باشد، برایش محاسبه می‌شود و اگر نباشد، محاسبه نخواهد شد.

انتهای پیام/

12 ساعت پیش

دسته‌بندی‌ها