علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش در اختتامیه همایش ملی هوش مصنوعی، فرهنگ و رسانه با تأکید بر این که امروز صدا و سیما مسیر حرکت خود را در هوش مصنوعی پیدا کرده است، گفت: نقشه راه حرکت بر مدار هوش مصنوعی در آموزش و پرورش نیز ترسیم شده است و این آغاز یک حرکت بزرگ است.
براساس گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وی به حضور بیش از ۵هزار دانشآموز در همایش اشاره کرد و گفت: بزرگترین بهرهبردار هوش مصنوعی و بزرگترین جامعه مخاطبی که باید روی آن در حوزه هوش مصنوعی سرمایهگذاری کرد. جامعه دانش آموزی است.
وی در ادامه افزود: بزرگترین بخشی که میتواند منویات مقام معظم رهبری را محقق کند، جامعه دانشآموزی هستند.
وزیر آموزش و پرورش، به تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: رهبری فرمودند که باید آموزش و پرورش توجه ویژه به این امر داشته باشد و هوش مصنوعی را در کانون توجه خود قرار دهد.
وی افزود: آموزش و پرورش هم ذائقه، هم توانمندی و هم قدرت خلق و آفرینش دانشآموزان در این حوزهها را مورد توجه قرار دهد. اگر از هم اکنون به هوش مصنوعی ورود کنیم تا ۱۰ سال آینده بهترین نخبههای این حوزه از دانشگاههای کشور فارغالتحصیل میشوند.
کاظمی در ادامه به دیدار اخیر مقام معظم رهبری با جامعه معلمان اشاره کرد و افزود: حضرت آقا گفتند هزینه کردن یا سرمایهگذاری در آموزش و پرورش، بهترین نوع سرمایهگذاری برای سود چند برابر است.
وی افزود: این بیانات نشان میدهد باید به آموزش و پرورش توجه کرد چراکه آموزش و پرورش کانون اصلی و حیاتی تحول آفرین در حوزههای مختلف فرهنگی است. این که در این همایش به دانشآموزان میدان و فرصت داده شد و زمینه بروز توانمندی آنها ایجاد شد برای ما ارزشمند است.
به گفته وزیر آموزش و پرورش تمام دستگاهها باید نسبت خود را با هوش مصنوعی مشخص کرده و مسیر حرکت خود در مدار هوش مصنوعی را ترسیم کنند.
وزیر آموزش و پرورش به اقدامات انجام شده در حوزه هوش مصنوعی در وزارت آموزش و پرورش اشاره و تصریح کرد: از زمان حضور خود در آموزش و پرورش تیم فنی و تخصصی خوبی با همکاری وزارت ارتباطات و معاونت علمی ریاست جمهوری تشکیل شد و نقشه راه و سند هوش مصنوعی در آموزش و پرورش را طراحی و فازبندی کردیم.
وی گفت: عملیات اجرایی آن آغاز شده است و برنامهریزی کردیم تا ۲ میلیون دانش آموز را با این حوزه آشنا کنیم.
کاظمی افزود: برای نقشه هوش مصنوعی در وزارت آموزش و پرورش فازهایی طراحی شده است، بخش اول و فاز نخست آن را آشنایی با ادبیات هوش مصنوعی و بهرهبرداری و کار با این فناوری پیشرفته است. همچنین فرآیند آموزش در خصوص سند هوش مصنوعی در آموزش و پرورش، برای ۱۰۰ هزار معلم طراحی شده است.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: این اقدامات کافی نیست و باید به لایههای عمیقتر هوش مصنوعی توجه کنیم و اگر به این امر دست نیابیم بعدها نمیتوانیم از این ظرفیت و فناوری پیشرفته استفاده کنیم و فقط بهره بردار خواهیم بود.
کاظمی گفت: راه آن این است که از پژوهش سراهای دانش آموزی آغاز کنیم. از دورههای ابتدایی در جشنوارهها استفاده کرده و استعداد را شناسایی کنیم تا بتوانیم در این حوزه استعدادها را تربیت کنیم.
وی با تأکید بر این که امیدوارم کسانی که در این حوزه کار کردند و تخصص دارند به کمک آموزش و پرورش بیایند، گفت: تا بتوانیم در فرآیند تعلیم و تربیت آنچه مد نظر داریم را اجرا کنیم و بتوانیم باورها و آداب و سنن و هویت ملی و دینی را با استفاده از هوش مصنوعی به نسل جدید منتقل کنیم.
انتهای پیام/