دوشنبه، 29 اردیبهشت، 1404

رجایی: «میرزا مُخنث» مواجهه‌ای میان انسان و شهر است

صالح رجایی نویسنده و کارگردان نمایش «میرزا مخنث» که این روز‌ها در سالن قشقایی مجموعه تئاترشهر روی صحنه رفته، در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر درباره روند شکل‌گیری این اثر گفت: من این کار را از تیرماه سال گذشته آغاز کردم. در ابتدا قرار بود پروژه‌ای برای پایان‌نامه‌ام باشد اما به مرور در یک فرآیند تجربی و کارگاهی تبدیل شد به اثری حرفه‌ای‌تر. ایده کلی نمایش، درباره مواجهه انسان‌ها با شهری است که در آن متولد شده‌اند؛ شهری که می‌تواند برای آدم‌ها ویژگی‌ها و تأثیرات خاصی به همراه داشته باشد و آنها را به انتخاب یا اجبار، در موقعیت‌هایی قرار دهد.

وی ادامه داد: ما از ابتدا سالن قشقایی را به‌عنوان اولویت اول برای اجرا در نظر داشتیم. هم به لحاظ فضای فیزیکی و هم به جهت پیشینه‌ی این سالن که طی سال‌های گذشته میزبان نمایش‌های عروسکی بوده، انتخاب مناسبی برای این اثر بود. ضمن این‌که همکاری و مساعدت بی‌نظیر مدیر مجموعه تئاترشهر، در شکل‌گیری این اجرا بسیار مؤثر بود.

رجایی با اشاره به فرم اجرایی اثر عنوان کرد: این نمایش، اثری عروسکی است اما به‌شکلی تلفیقی اجرا می‌شود؛ به این معنا که بازیگران به همراه عروسک‌ها روی صحنه حضور دارند. چهار بازیگر داریم که هرکدام با یک عروسک کار می‌کنند. بازیگران هم ایفای نقش دارند و هم با عروسک‌ها اجرا می‌کنند.

وی افزود: در فرآیند ساخت عروسک‌ها با چالش‌های زیادی مواجه بودیم. مکانیزم از پیش‌تعیین‌شده‌ای نداشتیم و تلاش کردیم به روش خاص خودمان برسیم. منبع مشخص ترجمه‌شده یا راهنمای جامع در اختیارمان نبود، به همین دلیل بیشتر با روش آزمون و خطا و مطالعه منابع آنلاین از جمله یوتیوب پیش رفتیم تا به مکانیزم فعلی برسیم که در اجرا قابل مشاهده است.

این کارگردان درباره امکان اجرای نمایش در دیگر شهر‌ها گفت: فعلاً باید بازخورد مخاطب را در تهران ببینیم. مسئله برای ما این است که اجرا چه تأثیری می‌گذارد و چه گفت‌وگویی ایجاد می‌کند. اگر این انرژی و مواجهه حاصل شود، حتماً از اجرای آن در شهر‌های دیگر استقبال می‌کنیم. از ابتدا هم تلاش کردیم در کلیت محتوا، نسبت مستقیمی با مفهوم شهر برقرار کنیم بنابراین اجرا در شهر‌های مختلف برایمان جذاب است.

وی در پاسخ به این‌که اجرای نمایش عروسکی برای بزرگسالان ریسک محسوب نمی‌شود، گفت: تئاتر عروسکی بخشی از دامنه وسیع هنر‌های اجرایی است و نباید آن را صرفاً به مخاطب کودک محدود کرد. نمایش ما اثری است برای بزرگسالان و موضوع آن تاریخی و حتی تا حدی خشونت‌آمیز است. در چیدمان عناصر مختلف این اثر تلاش کردیم مازادی تولید کنیم که ابتدا برای خود ما مفید باشد و در مرحله بعد گفت‌وگویی با مخاطب ایجاد کند. اگر معتقد باشیم عروسک مخاطب ندارد، باید با ارائه پیشنهاد‌های فرمی این مسیر را تغییر دهیم.

رجایی در پایان درباره تفاوت نسخه‌ی اجرا شده در جشنواره نمایش عروسکی تهران_ مبارک با اجرای فعلی در سالن قشقایی توضیح داد: قطعه‌ای که در جشنواره اجرا شد، با نسخه فعلی تفاوت‌هایی دارد. نسخه فعلی تکامل‌یافته‌تر است و تغییراتی در فرم و اجرا پیدا کرده تا بتواند با مخاطب ارتباط مؤثرتری برقرار کند.

انتهای پیام/

10 ساعت پیش

دسته‌بندی‌ها