ساعت ۷ صبح، دانشآموزان در مرکز آزمون آرمیتا مصلی نژاد حضور یافتند و با نزدیک شدن به ساعت ۷:۳۰ در صفهای منظم از دستگاه سیگنال یاب عبور کردند و وارد کلاسها شدند تا صندلیهای خود را پیدا کنند.
به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا، فرآیند انتشار سؤالات امتحانی نیز با تدابیر امنیتی ویژهای همراه بود. سؤالات در اتاقی مجزا و تحت نظارت چاپ میشوند، در این اتاق تنها مدیر مدرسه حضور دارد. ابتدا رمز سؤالات برای مدیر ارسال میشود و پس از رمزگشایی، فرآیند چاپ آغاز میشود. سپس سؤالات در پاکتهایی مهر و مومشده قرار میگیرند تا از هرگونه احتمال تقلب جلوگیری شد.
محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش، با اشاره به برگزاری اولین امتحان نهایی سال ۱۴۰۳ در پایه دوازدهم با درس دین و زندگی، گفت: نخستین اقدام ما پس از امتحانات، تحلیل نتایج سال گذشته و ارسال گزارش آن به ۷۰۰ منطقه آموزشی و ۱۳ هزار مدرسه بود. این تحلیلها با هدف رتبهبندی مناطق و مدارس انجام نشد بلکه تمرکز بر تطبیق عملکرد هر مدرسه با عملکرد سال گذشته خود و جبران کاستیها بود.
وی افزود: این تحلیلها همچنین فرصتی برای انتقال تجربه میان مدارس بود. در برخی مدارس میانگین نمرات کتبی تا ۴ نمره افزایش یافته که این موفقیت نه به دلیل افزایش تجهیزات، بلکه ناشی از تغییر نگاهها و ایجاد جو همکاری، همدلی و همراهی در مدارس بوده است.
زارعی تاکید کرد: مدارس موفق توانستند با استفاده از مشاورههای هدفمند، ترسیم آینده برای دانشآموزان، همراهسازی خانوادهها و اجرای دقیق برنامههای مدرسه، انگیزه و علاقهمندی را در دانشآموزان تقویت کنند. به همین دلیل این مدارس توانستند جمعبندی مؤثرتری برای امتحانات داشته باشند.
وی رسالت اصلی مرکز ارزشیابی را ایجاد تحرک و انگیزه برای همه دانشآموزان کشور دانست و اظهار کرد: انتظار اینکه تنها مدیر مدرسه این بار را به دوش بکشد کافی نیست. لازم است یک تحرک ملی برای آموزش هدفمند ایجاد شود. سال گذشته برای ۱۰۳ عنوان درسی راهنمای عمل طراحی و امسال نیز بستههای یادگیری مکمل آن تولید شد تا به دانشآموزان سراسر کشور ارائه شود.
زارعی ادامه داد: این بستهها توسط ۷۷۳ نفر از دبیران منتخب در ۳ استان تهران، خراسان رضوی و فارس تهیه شد. نتیجه این تلاشها تولید بیش از ۲ هزار و ۲۶۶ فیلم آموزشی و ۱۳ هزار بسته آموزشی بود که در اختیار دانشآموزان قرار گرفت. هدف آن است که از طریق این منابع، ادبیات مشترکی میان دبیران و دانشآموزان شکل بگیرد و سطح آموزش در سراسر کشور همگن شود.
رئیس مرکز ارزشیابی همچنین گفت: در طراحی سؤالات نهایی، استانداردسازی رعایت شده است. به این صورت که ابتدا سؤالات متوسط و آسان و در انتها سؤالات سختتر از نظر شناختی قرار میگیرند. این طراحی به گونهای است که دانشآموزان با سطوح مختلف آمادگی بتوانند پاسخ دهند و دچار ابهام نشوند.
وی در ادامه با اشاره به اقدامات زیرساختی برای برگزاری آزمونهای نهایی بیان کرد: هماهنگی با وزارت نیرو، توانیر و وزارت کشور برای تأمین برق و تجهیزات اضطراری در حوزههای امتحانی انجام شد. تنها در دو حوزه قطعی برق گزارش شد که بلافاصله رفع شد. همچنین با وزارت ارتباطات برای پایداری اینترنت هماهنگیهای لازم صورت گرفته است.
زارعی گفت: امسال ۵۴۷۲ حوزه امتحانی فعال هستند که از ۲۸ اردیبهشت تا ۲۲ خرداد آزمونهای پایه دوازدهم و از ۲۹ اردیبهشت آزمونهای پایه یازدهم را برگزار میکنند.
وی افزود: فرایند تصحیح نیز اصلاح شده است. پس از امتحان، تصحیح برگهها در مدارس آغاز میشود و هر برگه توسط دو مصحح بررسی شده و در صورت مغایرت، به مصحح سوم ارجاع داده میشود. سال گذشته بیش از ۹۰ درصد همبستگی میان تصحیحکنندگان وجود داشت و راهنمای تصحیح نیز بدون محدود کردن خلاقیت دانشآموزان در اختیار مصححان قرار گرفته بود.
وی با بیان اینکه امکان درخواست بررسی مجدد نیز برای دانشآموزان فراهم است، گفت: این درخواست باید با آگاهی و استدلال باشد و نه صرفاً بدون تحلیل. تصحیح بر اساس اهداف برنامه درسی و کتاب انجام میشود و بازخورد آن به راهبرد یادگیری بازمیگردد. این فرایند فرصتی برای تقویت مرجعیت مدرسه، معلم و کتاب درسی است.
وی تاکید کرد: همه عوامل و کارگروههای ششگانه با مشارکت مدیران مناطق و نهادهای مرتبط در حال پشتیبانی از اجرای دقیق امتحانات نهایی هستند تا فضای آموزش و ارزیابی به شکل عادلانه و مؤثر در سراسر کشور فراهم شود.
زارعی تأکید کرد: برای بهبود و تحول اساسی در نظام آموزشی کشور، باید ارزیابیهای جامعی از عملکرد سیستم آموزش و پرورش انجام شود. او با اشاره به مشکلات و چالشهای موجود در فرآیندهای آموزشی و ارزیابی، از ضرورت طراحی ساختار جدید و متناسب برای سنجش و پایش عملکردها سخن گفت.
زارعی به جایگاه مرکز سنجش و پایش به عنوان یک نهاد کلیدی در ارزیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشی اشاره کرده و تأکید کرد که این مرکز باید تمام ابعاد عملکرد آموزش و پرورش را ارزیابی کرده و گزارشی جامع از وضعیت موجود ارائه دهد.
وی افزود: آموزش و پرورش باید از صفر تا صد تجزیه و تحلیل شود تا مشکلات و نقاط ضعف سیستم به دقت شناسایی و اصلاح شوند.
زارعی همچنین به مشکلهایی اشاره کرد که در سالهای گذشته در فرآیندهای ارزیابی و برگزاری آزمونها به ویژه در بخشهای شنیداری و صوتی به وجود آمده است و بر لزوم بهبود سیستمهای صوتی در برگزاری آزمونها تأکید کرد.
وی اظهار داشت: یکی از چالشها در آزمونها کیفیت صدا بوده که باعث ایجاد مشکل برای دانشآموزان در پاسخ به سوالات خاصی مثل سوالات شنیداری شده است.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش همچنین به همکاریهای بیندستگاهی برای تأمین امنیت و کیفیت آموزش اشاره کرد و افزود که همکاری وزارت آموزش و پرورش با سایر نهادها برای ایجاد یک فضای امن و با کیفیت برای برگزاری آزمونها ضروری است.
وی در این خصوص گفت: تمام دستگاهها باید در جهت تأمین امنیت و بهبود کیفیت آموزش و آزمونها همکاری کنند.
زارعی بر لزوم ایجاد یک نظام گزارشدهی دقیق و شفاف در آموزش و پرورش تأکید کرد و گفت: باید یک نظام گزارشدهی جامع ایجاد کنیم که همزمان با ارزیابیهای مختلف، نتایج آن برای بهبود عملکرد آموزش و پرورش استفاده شود.
انتهای پیام /