محمد جعفری معاون تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزشوپرورش ضمن بازدید از خبرگزاری برنا در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی درباره عملکرد دانشآموزان ایرانی در المپیک صربستان اظهار کرد:دانشآموزان ما موفق شدند ۸۶ مدال رنگارنگ شامل ۲۹ طلا، ۲۸ نقره و ۲۹ برنز در این المپیک کسب کنند. البته دانشآموزانی هم بودند که شایستگی دریافت مدال را داشتند اما شرایط مسابقه این اجازه را نداد.
وی با بیان اینکه آموزشوپرورش در همکاری با وزارت ورزش و فدراسیونها برنامههایی برای حمایت از این دانشآموزان دارد، افزود:در گام نخست، در حال برنامهریزی برای برگزاری جشن تجلیل درخور شأن این قهرمانان هستیم. همچنین این دانشآموزان اکنون دارای شناسنامه ورزشی هستند و فدراسیونها باید از ظرفیت فدراسیون ورزش دانشآموزی برای استفاده از این استعدادها بهره ببرند. ما این افراد را در رشتههای مختلف شناسایی و به فدراسیونها معرفی کردهایم و باید از آنها در ردههای سنی نوجوانان و جوانان استفاده شود.
جعفری تأکید کرد:این دانشآموزان بهنوعی یک بانک قوی از استعدادهای ورزشی کشور هستند. در آینده نیز مسابقات بینالمللی در ردههای سنی مختلف برگزار خواهد شد. برای مثال، این دوره از المپیک مخصوص زیر ۱۵ سال بود و در آینده المپیک زیر ۱۸ سال نیز برگزار خواهد شد. همچنین برخی رشتهها نظیر فوتسال و والیبال در این دوره حضور نداشتند که در دورههای بعد اضافه خواهند شد. شرکتکنندگان فعلی در صورت ثبت رکورد و جلب نظر مربیان میتوانند مجدداً به عنوان ورزشکار ملی انتخاب شوند.
دو مسیر برای استعدادیابی دانشآموزی
معاون تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزشوپرورش درباره روند استعدادیابی عنوان کرد:ما دو مسیر مشخص برای استعدادیابی داریم. نخست اینکه ۳۳ هزار معلم تربیتبدنی در کشور داریم که با آغاز سال تحصیلی، شناسایی استعدادها در کنار آموزش درس تربیتبدنی جزو برنامههای اصلی آنها قرار خواهد گرفت. این معلمان میتوانند طی ساعات درسی در پایهها و دورههای مختلف استعدادها را شناسایی کنند. همچنین مسابقات درونمدرسهای یا همان المپیک درونمدرسهای نیز فضا را برای کشف استعدادها فراهم میکند.»
وی ادامه داد:پس از مسابقات درونمدرسهای، دانشآموزان وارد رقابتهای منطقهای، استانی و در نهایت ملی میشوند. در این روند، تیمهای فنی رشتههای مختلف به ارزیابی دقیق استعدادها میپردازند.
جعفری مسیر دوم استعدادیابی را کانونهای ورزشی دانست و توضیح داد:ما کانونهای ورزشی درونمدرسهای و برونمدرسهای داریم. دانشآموزانی که در مسابقات شناسایی میشوند، وارد این کانونها میشوند و سپس از طریق شرکت در مسابقات منطقهای و استانی به سطح ملی میرسند. بهعبارتی، مسیر استعدادیابی از مدرسه آغاز و تا سطح ملی ادامه دارد.
وی افزود:در کنار این دو مسیر، طرح جدیدی نیز در دست بررسی داریم و هماکنون در مرحله مطالعات کارشناسی هستیم. همچنین براساس مصوبه شورای عالی ورزش کشور مبنی بر تدوین الگوی پیشرفت ورزش، ما نیز در حال تدوین الگوی پیشرفت ورزش دانشآموزی هستیم. در این الگو به طراحی نظام جامع استعدادیابی خواهیم پرداخت.
تأکید بر سواد حرکتی و مهارتآموزی دانشآموزان
معاون وزیر با اشاره به بند ۸۹ قانون برنامه هفتم توسعه بیان کرد:مطابق این قانون، ما مکلف به طراحی نظام جامع استعدادیابی در آموزشوپرورش هستیم. به همین دلیل بهدنبال تقویت سواد حرکتی و بدنی دانشآموزان هستیم و باید مهارتهای بنیادین بدنی را به آنها آموزش دهیم.
وی افزود:مهارتآموزی نیز از جمله تکالیف ما در برنامه هفتم است. در این راستا، لازم است برای هر دانشآموز پروندهای رشدی، تربیتی و ورزشی تشکیل دهیم تا مسیر پیشرفت استعدادهای ورزشی آنان در پایههای مختلف تحصیلی رصد شود. بر اساس این اطلاعات، میتوان دانشآموزان مستعد را به کانونها و فدراسیونها معرفی کرد.
جعفری خاطرنشان کرد:اعتقاد داریم پایه و اساس ورزش همگانی و قهرمانی کشور، ورزش دانشآموزی است. اگر فدراسیونها با ما همکاری کنند، از موازیکاری بپرهیزند و اجازه دهند مسابقات و استعدادیابی در آموزشوپرورش شکل بگیرد،یک هم افزایی شکل می گیرد. ورزش دانش آموزی می تواند به ورزش قهرمانی کشور کمک کند.
انتهای پیام/