در این نشست علیرضا اسماعیلی سرپرست معاونت توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی، پرورش سرمایههای انسانی در حوزه سینما را از جمله اهداف آموزشگاههای سینمایی عنوان کرد و گفت: معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی متولی سیاستگذاری و پشتیبانی از فرایندهای آموزشی سینماست. باور داریم که آموزشگاهای آزاد نه تنها محلی برای آموزش مهارتهای فنی و هنری، بلکه یکی از مهمترین بسترهای پرورش سرمایه انسانی کشور هستند. براین اساس سینمای آینده ما در گرو نیروهایی است که ما امروز پرورش میدهیم.
به گزارش گروه فرهنگ و هنر برنا؛ اسماعیلی با اشاره به اینکه سینمای ایران قابلیتهای خوبی در حوزه آموزش دارد، افزود: همین الان در غرب آسیا میتوانیم به عنوان هاب آموزشی باشیم. اگر شما نگاهی به موضوع آموزش سینما در کشورهای اطراف بیاندازید این ظرفیت و توان در کشور ما به خوبی دیده میشود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه رویکرد معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی تقویت «صنف» است، تصریح کرد: امروزه به خاطر تکنولوژیها و فناوریهای نوینی که وجود دارد، لازم است آییننامههایی که در دهههای پیش تصویب شده را به روز کرده و مطابق شرایط امروز حرکت کنیم.
اسماعیلی خاطر نشان کرد: ما باید سعی کنیم همگام با فناوری پیش برویم، چون دنیا به این سمت میرود. خوشبختانه این ظرفیت در مجموعه کشور وجود دارد و ما هم باید به سهم خودمان تلاش کنیم تا این بسترها تقویت شود. سینمای ما در جهان سینمای شناخته شدهای است بنابراین باید زمینهای را ایجاد کنیم تا بتوانیم براساس تکنولوژیِ روز پیش برود.
وی در ادامه خواستار ارائه یک تعریف صحیح و اصولی از استانداردهای آموزشی سینما شد و گفت: ممکن است این استاندارد در حوزه طرح درسهای مناسب، رتبه بندی آموزشگاهها و مواردی از این دست باشد. باید تلاش کنیم که با همکاری هم این استانداردها را تعریف کنیم و شرایط سازگاری با تکنولوژی روز را در مجموعه آموزشگاهای تبیین کنیم تا این مجموعهها کارشان را بهتر پیش ببرند.
در ادامه حسین یزدانشناس سرپرست دفتر مطالعات و دانش سینمایی با توضیح اینکه سینمای ما در مقام مقایسه با صنایع دیگر وضعیت بهتری دارد گفت: ما جزو ۲۰ کشور تولید کننده فیلم بلند سینمایی در دنیا هستیم. در واقع سابقه حضور فیلمهای مختلف ایرانی اعم از بلند، کوتاه، مستند و انیمیشن در مجامع جهانی نشان میدهد که ما قدرت رقابت با کشورهای جهان را داریم و برخلاف خیلی از صنایع که متکی به رانت منابع طبیعی هستند، سینما چنین ویژگی را ندارد و این یعنی اینکه سینمای ما این استعداد را دارد که قدمهای بلند تری بردارد.
یزدانشناس با اشاره به اینکه گفتمان دولت چهاردهم بر محور وفاق شکل گرفته است، عنوان کرد: این گفتمان دولت کمک میکند تا هنر شکل بگیرد، چون هنر همیشه از تکثر پشتیبانی کرده و در این فضا معنا پیدا میکند بنابراین به عنوان بخش مهمی از جامعه آموزشی سینما، باید آماده باشیم تا گامهای بلندتری برداریم و بتوانیم خدمات آموزشی مان را در سطح منطقه و در گام بعدی در خارج از منطقه ارائه دهیم.
وی با اشاره به اینکه لازمه توسعه، حفظ کیفیت آموزش است، گفت: آموزشگاههای سینمایی به علت اینکه از سوی سازمان سینمایی تایید میشود، مورد اعتماد خانوادههای ایرانی است. لازمه کار در آموزشگاه رابطه سالم و صادقانهای است که با هنرجو برقرار میشود. دفتر مطالعات و دانش سینمایی یکی از وظایفش نظارت بر آموزشگاههای سینمایی است. بخشی از این نظارت مربوط به کیفیت آموزش است که تلاش میکنیم در ادامه استانداردهایی را برای سنجش کیفیت آموزش تدوین کنیم. ولی معنای دیگر آن این است که ما از حق آموزشگاههای مجوز دار در مقابل کسانی که بدون مجوز و خارج از نظارت وارد حوزه آموزش سینمایی میشوند، صیانت کنیم.
دراین نشست که علاوه بر مدیران آموزشگاههای آزاد سینمایی تهران، برخی از مدیران آموزشگاههای شهرستانهای مختلف کشور به صورت برخط حضور داشتند، ضمن قدردانی از توجه و همکاری مسئولان سازمان، به بیان دیدگاهها، مشکلات و موانع موجود پرداخته، خواستار رسیدگی و حمایت بیشتر سازمان از بخش آموزش به عنوان مهمترین محور رشد و پیشرفت نیروی انسانی سینمایی شدند.
انتهای پیام/