چهارشنبه، 24 اردیبهشت، 1404

ضرورت بهره‌گیری از هوش مصنوعی از طریق شخصی سازی فرایند یادگیری

حمید یزدانی مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه با اشاره به ضرورت بهره‌گیری از ابزار هوش مصنوعی در آموزش با تأکید بر نقش آن در یادگیری تفکر الگوریتمی و برنامه‌نویسی، اظهار کرد: در دنیای امروز، که فناوری با سرعتی چشمگیر در حال تحول است، ابزار‌های هوش مصنوعی در آموزش به یکی از نیاز‌های بنیادی نظام‌های آموزشی تبدیل شده‌اند.

براساس گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش،وی افزود: این ابزار‌ها نه‌تنها فرآیند یادگیری را برای دانش‌آموزان اثربخش‌تر می‌کنند، بلکه موجب بهبود عملکرد معلمان و ارتقاء کیفیت آموزش نیز می‌شوند.

یزدانی با اشاره به ضرورت بهره‌گیری از هوش مصنوعی در آموزش از طریق شخصی سازی فرایند یادگیری، افزود: هوش مصنوعی قادر است متناسب با سطح دانش، سبک یادگیری و سرعت پیشرفت هر دانش‌آموز، محتوای آموزشی را به‌صورت هدفمند تنظیم کند و این ویژگی به‌ویژه در کلاس‌های پرجمعیت یا در بستر‌های آموزش مجازی، به کاهش نابرابری‌های آموزشی کمک می‌کند.

مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه افزایش بهره‌وری معلمان در استفاده از هوش مصنوعی را مورد تأکید قرار داد و گفت: با خودکارسازی وظایف تکراری مانند تصحیح آزمون‌ها، ارزیابی پیشرفت تحصیلی و طراحی تمرین‌های تطبیقی، معلمان می‌توانند زمان بیشتری برای آموزش مفهومی، تعامل سازنده با دانش‌آموزان و پرورش مهارت‌های نرم اختصاص دهند.

وی تصریح کرد: یکی از ضروری‌ترین مهارت‌های قرن ۲۱، تفکر الگوریتمی و توانایی حل مسئله به شیوه منطقی است. ابزار‌های هوش مصنوعی، بستری مناسب برای آموزش برنامه‌نویسی، طراحی الگوریتم و تحلیل داده‌ها فراهم می‌کنند.

یزدانی در ادامه خاطرنشان کرد: یادگیری این مهارت‌ها نه‌تنها درک بهتری از فناوری‌های روز ایجاد می‌کند، بلکه دانش‌آموزان را برای ورود به دنیای مشاغل آینده آماده می‌سازد؛ دنیایی که در آن تسلط بر زبان‌های برنامه‌نویسی و درک سیستم‌های هوشمند، امری بدیهی خواهد بود.

مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه، دسترسی برابر به آموزش با کیفیت را یکی از رویکرد‌های اصلی نظام تعلیم و تربیت خواند و گفت: هوش مصنوعی می‌تواند امکانات آموزشی را در مناطق محروم یا کم‌برخوردار گسترش دهد و به دانش‌آموزان امکان دهد در هر زمان و مکان به منابع یادگیری متنوع و پیشرفته دسترسی پیدا کنند.

وی شناسایی و پشتیبانی از اختلالات یادگیری را یکی از محور‌های ضروری بهره‌گیری از هوش مصنوعی عنوان کرد و افزود: با تحلیل داده‌های عملکردی دانش‌آموزان، سیستم‌های هوشمند قادرند مشکلاتی نظیر اختلالات یادگیری، کاهش تمرکز یا افت تحصیلی را در مراحل ابتدایی شناسایی کرده و با ارائه پیشنهاد‌های هوشمند، فرایند آموزش را اصلاح کنند.

یزدانی خاطر نشان کرد: در مجموع، بهره‌گیری از ابزار‌های هوش مصنوعی نه‌تنها ابزاری برای بهبود نظام آموزشی است، بلکه راهکاری راهبردی برای آماده‌سازی نسل آینده در مواجهه با چالش‌های علمی، فناوری و شغلی آینده محسوب می‌شود. آموزش تفکر الگوریتمی و برنامه‌نویسی در کنار استفاده از هوش مصنوعی، ضرورتی انکارناپذیر برای ایجاد نسلی توانمند، خلاق و هوشمند است.

انتهای پیام/

9 ساعت پیش

دسته‌بندی‌ها