این برنامهها با هدف ارتقاء کیفیت، عدالت آموزشی، بهرهوری و پاسخگویی به نیازهای آینده نظام سلامت کشور تدوین شدهاند و نقطه آغاز فصل جدیدی در نظام آموزش علوم پزشکی به شمار میروند.
براساس گزارش روابط عمومی معاونت آموزشی وزارت بهداشت، در قالب این تحول، ده برنامه محوری بر اساس بازنگری اسناد بالادستی، تجربیات دورههای پیشین و نظرات بیش از ۲۰۰ نفر از صاحبنظران، مدیران و اعضای هیأت علمی طراحی و در نود و چهارمین نشست شورای عالی برنامهریزی علوم پزشکی در تاریخ ۱۲ اسفندماه ۱۴۰۳ به تصویب رسیده است. این برنامهها عبارتاند از:
۱. تحول بینالمللیسازی آموزش علوم پزشکی
۲. تحول اعتباربخشی در آموزش علوم پزشکی۳
۳. تحول در آموزش علوم پایه و داروسازی
۴. ارتقاء اخلاق پزشکی و رفتار حرفهای
۵. اقتصاد و ارتقاء بهرهوری آموزش علوم پزشکی
۶. توسعه فناوریهای نوین و هوشمندسازی در آموزش علوم پزشکی
۷. بازنگری برنامههای آموزشی رشتههای علوم پزشکی با رویکرد نوین
۸. مرجعیت علمی و آیندهنگاری
۹. ارزیابی و نظارت بر تأثیر و پیامد توسعه رشتههای علوم پزشکی
۱۰. مأموریتگرایی و آمایش سرزمینی
مطابق با این ابلاغیه، برای هر برنامه یک مسئول در حوزه ستادی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تعیین شده است تا با تشکیل تیمهای تخصصی و تدوین برنامههای عملیاتی، اهداف کلان و شاخصهای مرتبط را در سه سطح ستاد، کلانمنطقه و دانشگاهها پیگیری نمایند.
همزمان با آغاز اجرای این برنامهها، کلیه ساختارهای پیشین ذیل برنامه جامع عدالت، تعالی و بهرهوری در آموزش علوم پزشکی متوقف شده و ساختار جدید بر اساس برنامههای تحولی جایگزین آن میشود.
معاونت آموزشی وزارت بهداشت ضمن تأکید بر لزوم مشارکت فعال اساتید، روسای دانشگاهها، مدیران، معاونین آموزشی، اعضای هیأت علمی، دانشجویان و دیگر ذی نفعان دانشگاههای علوم پزشکی، اعلام کرد که عملکرد هر یک از برنامهها به طور منظم در شورای هماهنگی برنامههای تحول در آموزش علوم پزشکی مورد بررسی، پایش و ارزیابی قرار خواهد گرفت.
انتهای پیام /