به گزارش خبرگزاری برنا، محمدجعفر قائمپناه در این همایش که با حضور گسترده معلمان برگزیده شهر تهران برگزار شده بود ضمن پاسداشت یاد و خاطره معلم شجاع شهید ابوالحسن خانعلی، افزود: این معلم شهید در دوازدهم اردیبهشت ۱۳۴۰، در جریان اعتراض مسالمت آمیز معلمان به شرایط نامناسب آموزشی، به شهادت رسید تا به نماد مقاومت و ایستادگی معلمان در برابر بی عدالتی و تبعیض تبدیل شود.
وی در ادامه با اشاره به نقش بی بدیل معلمان در صیانت، بازتولید و انتقال میراث معنوی و فرهنگی ملی تأکید کرد: معلمان عزیز، معماران هویت ملی و اسلامی هستند و با تکیه بر سه عنصر اساسی زبان، تاریخ و،فرهنگ، بنیانهای استوار شخصیت فرزندان این مرز و بوم را پی ریزی می کنند.
معاون اجرایی رئیسجمهور با بیان اینکه زبان فارسی به عنوان گنجینه بی بدیل پاسدار وحدت ملی، در دستان توانمند شما معلمان از آسیبهای زمانه مصون مانده، افزود: شما با آموزش متون ادب فارسی از شاهنامه فردوسی تا دیوان حافظ از مثنوی مولوی تا گلستان سعدی و رباعیات خیام و از اشعار نیما تا نثر معاصر روح ایرانی را در کالبد آیندگان میدمید.
قائمپناه با اشاره به کارکرد معلمان در تبیین شکوه ایران زمین به عنوان عاملی برای فهم حال و ترسیم آینده، ادامه داد: هنگامی که شما معلمان حماسههای ملی و مذهبی را بازگو میکنید و هنگامی که از مقاومت تاریخی این ملت در برابر هجوم بیگانگان پرده بر میدارید، بذر غرور ملی و هویت تاریخی را در ذهن و ضمیر دانشآموزان میکارید.
وی در ادامه با تأکید بر اولویت توسعه عدالت آموزشی در دولت چهاردهم افزود: معتقدیم هیچ توسعهای بدون عدالت آموزشی پایدار نخواهد بود و هر کودک ایرانی در هر نقطه از این سرزمین پهناور باید از حق آموزش با کیفیت مناسب و برابر برخوردار باشد.
معاون اجرایی رئیسجمهور ضمن تشریح مفهوم عدالت آموزشی ادامه داد: این مفهوم متعالی متضمن برابری در فرصتها، برابری در منابع وامکانات برابری در فرآیندها و نهایتاً برابری در پیامدهای آموزشی است و هنگامی که یک معلم در دور افتاده ترین روستاهای کشور با کمترین امکانات کلاس درس را به کانون امید و خلاقیت و نشاط تبدیل میکند و یا هنگامی که در مدارس استثنایی، با صبر و حوصله به دانش آموزان با نیازهای ویژه میآموزد، جلوهای از تحقق عدالت آموزشی را به نمایش میگذارد.
قائمپناه با تشریح اهمیت فرصتهای برابر آموزشی در آزادی انسانها از بند جهل، فقر و تبعیض گفت: معلمان با فراهم کردن فرصتهای برابر یادگیری برای همه دانش آموزان فارغ از جنسیت، قومیت، طبقه اجتماعی یا زادگاه آنان تحقق جامعهای عادلانه و توسعه یافته را نوید میدهند و با حذف نگاه مرد سالارانه از آموزش به دختران این سرزمین این باور را خواهند داد که در ایران اسلامی زنان مانند مردان میتوانند و باید در تعیین سرنوشت خود و ایران عزیز نقش آفرینی کنند.
وی در ادامه آموزش مهارتهای زندگی به دانش آموزان را ضرورت زندگی در عصر جدید دانست و افزود: امروز دانش آموزان نیازمند مجموعهای از مهارتهای اجتماعی و توانمندیهای کاربردی هستند که آنان را برای زیستن موفق در جهان متغیر و متکثر آماده سازد و آموزش ما نباید صرفاً معطوف به انباشت اطلاعات در ذهن فراگیران باشد، بلکه باید به پرورش مهارتهای تفکر انتقادی مهارت، گفتوگو تحمل مخالف، خلاقیت حل مسئله همکاری و کار تیمی هم زیستی مسالمت آمیز در خانواده و جامعه و ارتباط مؤثر، سواد دیجیتال و مهمتر از همه یادگیری مستمر و خود راهبر معطوف گردد.
معاون اجرایی رئیسجمهور با بیان اینکه امروز آموزش نه آمادگی برای زندگی، بلکه خود زندگی است، ادامه داد: در این مسیر لازم است شما معلمان با تلفیق آموختههای نظری با تجارب عملی و مسائل واقعی زندگی، تفکر انتقادی و تحلیلی که در جامعه امروز اهمیتی حیاتی یافتهاند را، در دانش آموزان تقویت کنید.
قائمپناه در پایان با تأکید بر اینکه دولت به جایگاه بی بدیل معلمان در توسعه پایدار و همه جانبه کشور باور عمیق دارد، تصریح کرد: ما با شناخت کامل چالشها و دغدغههای شما معلمان، و با باور راسخ به اینکه سرمایه گذاری در نظام تعلیم و تربیت سودمندترین و اثر بخشترین سرمایه گذاری برای آینده کشور است، تمام توان خود را برای ارتقای کمی و کیفی شرایط حرفهای و معیشتی جامعه فرهنگیان به کار خواهیم بست.
در پایان این همایش و با حضور معاون اجرایی رئیسجمهور و سرپرست نهاد از تعدادی از معلمان برگزیده شهر تهران با اهدای لوح، تقدیر بعمل آمد.
انتهای پیام/