به گزارش رکنا از اصفهان؛ احمدرضا طحانیان مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی اصفهان در افتتاحیه هجدهمین نمایشگاه طلا و جواهر اصفهان اظهار کرد: امسال نمایشگاه طلا نباید یک نمایشگاه عادی باشد، بلکه به یک نمایشگاه صادرات تبدیل شود، زیرا با تحولات اخیر بازار طلا، این صنعت نیاز به یک نوآوری و تحول دارد.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه برای تبلیغ نیست، افزود: صادرات وابسته به طراحی است، اگر طراحی خوب داشته باشیم، تولید خوب داریم و اگر تولید خوب داشته باشیم، صادرات خوب خواهیم داشت.

مدیرعامل نمایشگاه اصفهان ادامه داد: هجدهمین نمایشگاه تخصصی صنعت طلا و جواهر، فلزات گران‌بها، گوهرسنگ‌ها، ماشین‌آلات و تجهیزات وابسته با حضور ۱۴۳ غرفه فعال و در طیف وسیعی از زمینه‌ها از جمله ارائه جدیدترین طرح‌ها و مدل‌های طلا و جواهر، ماشین‌آلات و تجهیزات مدرن، فلزات گران‌بها، ابزارآلات، آموزش، پژوهش، بیمه و سرمایه‌گذاری برگزار می‌شود.

وی افزود: این رویداد که با استقبال گسترده و با حضور ۴۱ درصدی مشارکت کنندگانی از خارج از استان روبه‌رو شده به نمایشگاه ملی صنعت طلا و جواهر ایران تبدیل شده و شرکت‌کنندگان از استان‌های مختلفی همچون اصفهان، تهران، خراسان رضوی، آذربایجان‌شرقی، فارس، البرز، یزد و آذربایجان غربی در این نمایشگاه حضور دارند.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان ادامه داد: در این نمایشگاه میزبان نمایندگانی از شرکت‌های خارجی و شرکت‌های شاخص داخلی خواهیم بود.

طحانیان با اشاره به اینکه ۷۰ درصد از شرکت‌کنندگان نمایشگاه امسال در بخش تولید این هنرصنعت فعال هستند، بیان کرد: فضایی بالغ بر ۱۶ هزار مترمربع به این نمایشگاه اختصاص داده شده است.

همچنین امیرحسین روحانی نیا رئیس اداره فلزات گرانبهای وزارت صمت در این جلسه اظهار کرد: برنامه پنجم توسعه حد فاصل سال‌های ۱۴۰۳ تا ۱۴۰۷ در حال اجراست که در این برنامه افزایش تولید و صادرات طلا مود توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به دو استراتژی مهم وزارت صمت در حوزه طلا افزود: این دو استراتژی شامل حمایت از تولید داخل و توسعه صادرات است و این دو سرفصل تمام برنامه‌ریزی‌های ما خواهد بود، این برنامه‌ها شامل دستورالعمل‌ها و نمایشگاه‌ها می‌شود. در این راستا زیرساخت‌های تولید آماده است و فقط نیاز به اصلاحات وجود دارد.

رئیس اداره فلزات گرانبهای وزارت صمت با تاکید بر اینکه ما باید صادراتی شویم، تصریح کرد: اگر در مسیر تولید و صادرات قدم بداریم اهداف برنامه توسعه پنجم در حوزه طلا عملیاتی می‌شود و طلا در مسیر صادرات منظم به کمک واحد‌های تولیدی صادراتی یا مجموعه‌های بازرگانی قرار بگیرد. همچنین در حوزه فروش نیز طلا عملکرد خوبی دارد که در حوزه صادرات به آن کمک می‌کند.

همچنین حمیدرضا نیکخواه، رئیس اتحادیه طلا، جواهر، نقره و سکه اصفهان در این جلسه اظهار کرد: نمایشگاه طلا اصفهان در کشور پیشتاز است، زیرا همواره به صورت تخصصی در حوزه تولید و صادرات فعالیت کرده است، در حال که بسیاری از نمایشگاه‌ها محل خرید و فروش طلا شده که این امر در نمایشگاه اصفهان دیده نمی‌شود و حداقل ۶۰ درصد آن همواره ماشین آلات و ابزارآلات حوزه طلا بوده است.

وی افزود: محصولات طلا اصفهان با کشوری مثل ایتالیایی رقابت می‌کند و ماشین آلات طلا از ایران به اروپا صادر می‌شود. البته در مسیر دولتی بعضاً بدقولی‌هایی انجام می‌شود و تاخیر در صدور مجوزها باعث می‌شود افراد نسبت به کار دلسرد شوند و سال‌هاست هیچ تسهیلاتی به این صنعت داده نمی‌شود.

رئیس اتحادیه طلا، جواهر، نقره و سکه اصفهان تصریح کرد: فروش طلای آب شده آنلاین ضرر ۱۰ تا ۲۰ درصدی به طلا فروشان وارد کرده است. رکود به دلیل افزایش قیمت در کنار فروش آنلاین باعث شد، شرایط بحرانی ایجاد شود.

همچنین در حاشیه این مراسم از دستگاه خودکار تراش طلا بر روی سطح‌های سه بعدی با قابلیت بررسی سطح توسط ماشین سازی صالحی رونمایی شد.

اصفهان/ بهمن راعی