به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، جلسه کمیسیون عمران و حمل و نقل >>شورای شهر تهران درخصوص شیوهنامه گونه شناسی ایستگاههای مترو در شهر تهران و. راهنمای برنامه ریزی TOD با حضور سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران و کارشناسان این حوزه برگزار شد.
انسان محوری ، دوچرخه سواری، توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی انبوه بر، گذر از طراحی خودرو محور به سمت طراحی انسان محور ازجمله موارد مورد بحث در این جلسه بودند.
براساس این گزارش در احداث ایستگاههای >>مترو جدید باید تقویت حمل و نقل عمومی تهران و انسان محوری و پیاده محوری، دوچرخه سواری و حمل و نقل عمومی انبوه وجود داشته باشد.
در ادامه جلسه سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر با بیان اینکه نوع نگاه به مسئله و ساختارمندی پژوهش خوب است گفت: از طریق این برنامه میخواهیم لجام گسیختگی ها را سامان دهیم.
وی ادامه داد: همه ما از فروش تراکم بیشتر، میترسیم و نگران هستیم تا نحوه انتخاب مکان برای ایستگاههای مترو تبدیل به دستمایه ای برای تراکم فروشی شود، وقتی در شهر حرکت میکنیم نه الگوی مترقی ایرانی اسلامی معماری و نه خط آسمانی یکسانی وجود دارد و نه متاسفانه کاربری همگانی وجود دارد.
تشکری هاشمی با بیان اینکه امروزه در برخی زون های شهری، آپارتمان های مسکونی نیز تبدیل به محیط تجاری شدهاند گفت: متاسفانه در برخی مناطق شهرداری تهران به دلیل کاربری های در هم تنیده شهری آرامش شهروندان دچار آسیب های جدی شده که بایستی در طرح جامع و تفصیلی شهر مورد بازنگری قرار گیرد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران اظهار کرد: باید کاری کنیم تا در آینده شهر، دوستدار شهروندان خود شود متاسفانه امروزه فاصله زیادی در رسیدن به این الگو داریم.
وی گفت: مطالعات TOD خط های آینده مترو باید در اولویت پژوهش های آتی باشند و اگرچه اتفاقات فیزیکی در خطوط 8،9، 10 و 11 هنوز در مراحل مقدماتی است اما از حالا باید تحقیقات آنها آغاز شود.
تشکری هاشمی با بیان اینکه راجع به شهرهای انسان محور بارها صحبت کردهایم گفت: اما در هیچ مقطعی درخصوص شهرهای انسان محور کاری بنیادین و با تداوم نکردهایم و کیفیت زندگی مردم ارتقا چشمگیری نبخشیدیم متأسفانه این شهر با چالش های کمبود آب، آلودگی هوا و تراکم ترافیک مواجه است و تقاضای من این است که طرحهایی ارائه کنیم که زیست پذیری شهر بالا ببرد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران تصریح کرد: این شهر دیگر ظرفیت جمعیت پذیری بیشتر را ندارد، تهران در حال تبدیل به شهر ناترازها است. باید آرامش، کیفیت زندگی و شهر انسان محور را بازگردانیم و برای آینده آن فکری کنیم.
وی گفت: در تمام سالهای گذشته برای خرج و مخارج شهرداری عمدتا به بارگزاری تکیه کردهایم و شهر انسان محور را فراموش کردهایم.
- شکرگزاری امروز 27 اسفند 1403
- >> مشاهده خبر