شاتلموبایل بزرگترین MVNO کشور است که فعالیتش را از سال ۱۳۹۶ آغاز کرده است. اپراتوری که بهتازگی تعداد کاربرانش از مرز ۲ میلیون کاربر عبور کرده و نزدیک به ۸ سال است بهعنوان یک اپراتور Full MVNO در کشور فعالیت میکند.
آرش کریمبیگی، مدیرعامل این اپراتور، در گفتگو با زومیت و در توضیح این که Full MVNO چیست به ترجمه «اپراتور مجازی نوع اول» آن اشاره کرده اما میگوید که این ترجمه چندان دقیق نیست و به دلیل وجود کلمه «مجازی» در آن بار معنایی مثبتی هم ندارد. اما توضیح میدهد که سه مدل MVNO در دنیا وجود دارد که کاملترین آن Full MVNO است و شاتلموبایل از این نوع است. او این مدل را این طور توضیح میدهد:
class="sc-9996cfc-0 haEmbW">>در ایران Full MVNO یا همان اپراتور مجازی نوع اول یک اپراتور کامل مثل ایرانسل و همراه اول است اما شبکه رادیویی ندارد و از شبکه رادیویی اپراتورهای میزبان استفاده میکند. در این سناریو هسته شبکه، پهنای باند، IP، سیستم شارژینگ و... برای خود اپراتور MVNO است و فقط از شبکه رادیویی اپراتورهای دیگر استفاده میکند. شاتلموبایل از روز اول از همین مدل بوده است.class="sc-9996cfc-0 iCBGOT">>- آرش کریمبیگی، مدیرعامل شاتلموبایل
MVNOها چطور کار میکنند؟
در مدلهای دیگر MVNO مثلا در MVNO BrandSeller اپراتور هیچ تجهیز فنی خاصی ندارد؛ صرفا برندسازی میکند، شبکه توزیع و فروش دارد و از اپراتور میزبانش عمده میخرد و بهصورت خرد با برند خود به کاربرانش میفروشد. کریمبیگی میگوید «در اروپا این مدل خیلی مرسوم است و در ایران هم برندهایی که مثلا سیمکارت دانشآموزی عرضه میکردند از همین مدل استفاده میکردند.»
یک ساختار دیگر light MVNO است که به گفته مدیرعامل شاتلموبایل، بهعنوان MVNO نوع دوم در ایران شناخته میشود، هسته شبکه ندارد و فقط سیستم شارژ، بستههای مختلف و... خودش را دارد. این مدل از MVNO از همه اجزای شبکه موبایل CRM، مرکز پشتیبانی و سیستم شارژ را دارد و بقیه موارد متعلق به اپراتور میزبان است.
سیمکارت هوشمند شاتلموبایل با تحلیل موقعیت جغرافیایی کاربر او را به بهترین شبکه موجود در منطقه متصل میکند
شاتلموبایل بهعنوان یک Full MVNO با ارائه سیمکارت هوشمند، یعنی سیمکارتی که به شبکه هر سه اپراتور متصل است، را ارائه میکند که موقعیت جغرافیایی مشترک را تحلیل کرده و در لحظه به بهترین شبکه موجود متصل شده و از شبکه رادیویی آن استفاده میکند. کریمبیگی میگوید:
class="sc-9996cfc-0 haEmbW">>این سیمکارت بر اساس دادههای باز، که از سیگنالهای آزاد میگیرد پردازش انجام میدهد که در هر منطقه شبکه کدام اپراتور بهتر است و بدون این که لازم باشد مشترک اپلیکیشنی نصب کند یا تنظیمی انجام بدهد بهصورت خودکار به بهترین شبکه وصل میشود.class="sc-9996cfc-0 iCBGOT">>- آرش کریمبیگی، مدیرعامل شاتلموبایل
البته شاتلموبایل از دو سال قبل این امکان را فراهم کرده است که کاربران بتوانند بهصورت دستی شبکه مورد نظرشان را انتخاب کنند تا با این نوآوری کیفیت، پوشش و تجربه بهتری برای کاربران فراهم شود.
شاتلموبایل ۹۷ درصد از درآمدش را از سرویس اینترنت دیتا دارد
مدیرعامل شاتلموبایل در توضیح مزایایی که این اپراتور برای مشترکین خود در نظر گرفته تا بهعنوان یک مزیت رقابتی به جذب کاربران بیشتر کمک کند، به بستههای اینترنت موبایل اشاره میکند و ضمن اعلام این که «۹۷ درصد از درآمد شاتلموبایل از سرویس اینترنت دیتا است» میگوید:
ما سعی کردهایم متنوعترین و مقرونبهصرفهترین بستههای اینترنت را عرضه کنیم. امروز شاتلموبایل ۶۴ بسته دارد و اپراتورهای دیگر ۲۰ و چند تا ۳۰ و چند بسته دارند. بسته ماهانه اپراتورهای دیگر تا ۷ گیگابایت است و در شاتلموبایل بستههای اینترنت ماهانه تا ۷۰ گیگ و ۶ ماهه ۳۷۰ گیگ ارائه میدهیم.
«همگرایی خدمات ثابت و سیار» یکی دیگر از سرویسهایی است که شاتلموبایل عرضه کرده است و مدیرعامل این پلتفرم درباره این خدمت این طور توضیح میدهد: «برای اولین بار در ایران همگرایی خدمات ثابت و سیار را ارائه کردهایم و به این ترتیب، کاربر میتواند با یک خرید سرویس، اینترنت را هم در شاتلموبایل و هم در سرویس ثابت شاتل دریافت کند.»
کریمبیگی: سعی میکنیم مسیر را به سمت توسعه همگرایی سرویس ثابت و سیار پیش ببریم
توسعه این سرویس یکی از برنامههای اصلی شاتلموبایل برای امسال و همچنین، آینده این اپراتور است:
class="sc-9996cfc-0 haEmbW">>تمرکز ما برای آینده این است که هم از منظر رگولیشن هم از منظر کسبوکار مسیر را بهنحوی پیش ببریم که بتوانیم همگرایی سرویس ثابت و سیار را توسعه بدهیم. یعنی با یک پرداخت برای بسته اینترنت بتوانید در خانه از سرویس ثابت و خارج از آن از سرویس دیتای شاتلموبایل استفاده کنید.class="sc-9996cfc-0 iCBGOT">>- آرش کریمبیگی، مدیرعامل شاتلموبایل
به گفته او، این اپراتور در بعضی سرویسهای دیگر هم سعی کرده برای کاربر ارزش ایجاد کند: «مثلا قبلا مشترک اعتراض داشت به این که وقتی حجم بستهاش تمام میشود مصرفش با تعرفه آزاد محاسبه میشود. ما تعرفه ویژه مصرف آزاد را آوردیم که اگر هنوز به پایان زمان بسته باقی مانده باشد بتواند با تعرفه کمتری در حدود ۶ هزار تومان اینترنت را مصرف کند.»
همچنین، این امکان در شاتلموبایل فراهم شده که اگر هم از حجم یک بسته باقی مانده باشد و مهلت استفاده آن به پایان برسد این حجم به بسته اینترنت دوره بعد منتقل شود.
آرش کریمبیگی در ادامه هم میگوید: «این امکان را هم فراهم کردهایم که مشترکانمان به خاطر شاتلموبایلی بودن بتوانند در مثلا یک پلتفرم رزرو اقامتگاه یک میلیون تومان شارژ داشته باشند یا نماوا برایشان رایگان باشد یا در اسنپ و تپسی اعتبار داشته باشند و... .»