سوییچ، پلتفرم خرید و فروش بدون واسطه خودرو در گزارش سالانه ۱۴۰۳ به اطلاعات جالبی درباره عملکرد کاربران خود اشاره کرده است.
بر اساس دادههای سوییچ، ۹۶ درصد از معاملات در بستر این پلتفرم بهصورت نقدی و تنها ۴ درصد بهصورت اقساطی انجام شدهاند. همچنین ۵۸ درصد از معاملات مربوط به خودروهای وارداتی و مونتاژی و ۴۲ درصد مربوط به خودروهای ایرانی بوده است. در میان خودروهای ایرانی، ایرانخودرو با ۷۰ درصد سهم، پیشتاز بوده است.
در بخش خودروهای ایرانی، حدود ۷۰ درصد از معاملات مربوط به محصولات گروه ایرانخودرو بوده و ۳۰ درصد باقیمانده به سایر برندهای داخلی اختصاص دارد.
خودروهای کرهای در صدر
در بخش خودروهای مونتاژی نیز، برند کرمانخودرو با ۲۸ درصد در صدر قرار دارد، پس از آن مدیرانخودرو با ۲۳ درصد و بهمن موتور با ۱۳ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص دادهاند. ۳۶ درصد باقیمانده نیز به سایر برندهای مونتاژی تعلق دارد.
در میان برندهای وارداتی معاملهشده در سوییچ طی سال گذشته، خودروهای کرهای با ۵۲٪ سهم، در صدر جدول قرار گرفتند. پس از آن برندهای ژاپنی با ۳۰٪ در رتبه دوم ایستادند. خودروهای آلمانی هم با ۷٪ از معاملات، جایگاه سوم را به خود اختصاص دادند و در نهایت، ۱۱٪ باقیمانده مربوط به سایر برندها بود.
این آمار نشان میدهد که اعتماد کاربران سوییچ به برندهای آسیایی، بهویژه خودروهای کرهای، بیشتر از سایر گزینهها بوده است.
گرانترین معاملات خودرو ۲۰۲۴ در سوییچ
- Porsche Macan، 2017 با قیمت ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان
- Land Cruiser GXR، 2011 با قیمت ۱۱ میلیارد تومان
- BMW X4، 2017 با قیمت ۱۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان
- Prado on road، 2012، با قیمت ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان
مشتریان سوییچ بیشتر چه کسانی هستند؟
در سال ۱۴۰۳، بخش قابل توجهی از کاربران پلتفرم سوییچ را آقایان تشکیل دادهاند؛ بهطوریکه ۷۲ درصد از مشتریان سوییچ آقا بودهاند. از این میان، ۵۱ درصد در نقش خریدار و ۴۹ درصد در نقش فروشنده ظاهر شدهاند.
در سوی دیگر، ۲۸ درصد از کاربران خانم بودند که نسبت فروشندگی در میان آنها بیشتر به چشم میخورد؛ بهگونهای که ۵۶ درصد از خانمها فروشنده و ۴۴ درصد خریدار بودهاند.
همچنین بررسی موقعیت جغرافیایی کاربران سوییچ نشان میدهد که حدود ۷۰ درصد از مشتریان این پلتفرم در مناطق ۱، ۲ و ۳ تهران ساکن هستند؛ مناطقی که همواره از فعالترین نواحی شهر در خرید و فروش خودروهای لوکس محسوب میشوند.
پرتقاضاترین خودروها در سوییچ
در تحلیل نهایی دادههای سال گذشته، خودروهای معاملهشده در سوییچ به دو دسته کلی تقسیم شدهاند:
- خودروهای ایرانی
- خودروهای مونتاژی و وارداتی
نتایج نشان میدهد که در هر دو دستهی خرید و فروش، سهم خودروهای مونتاژی و وارداتی از خودروهای ایرانی بیشتر بوده است.
در بخش فروش:
– ۵۹٪ از درخواستهای فروش مربوط به خودروهای مونتاژی و وارداتی بوده است.
– در مقابل ۴۱٪ از خودروهای تقاضا شده، ایرانی بودهاند.
۲۰۶ و ۲۰۷ در راس گزارشهای کارشناسی
کارشناسی خودرو در سوییچ طی سال ۱۴۰۳، سهم قابل توجهی از معاملات را به خود اختصاص داده است.
در این میان، ۴۳ درصد از خودروهای کارشناسیشده، ایرانی بودهاند که در بین آنها، پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ بالاترین آمار را به خود اختصاص دادهاند.
از سوی دیگر، ۵۷ درصد کارشناسیها مربوط به خودروهای مونتاژی و وارداتی بوده است. در میان خودروهای مونتاژی، کیا سراتو مونتاژ، جک S5 و فیدلیتی بیشترین حجم کارشناسی را داشتهاند. در گروه خودروهای وارداتی نیز، هیوندای سانتافه، هیوندای توسان و تویوتا راو۴ در صدر فهرست کارشناسی قرار گرفتهاند.
بیشترین خسارتها به کدام بخش خودروها وارد شده است؟
بررسیهای فنی نشان میدهد که بیشترین میزان آسیبدیدگی بدنه در خودروهای کارشناسیشده، به دربهای جلو و عقب سمت راست مربوط بوده است. پس از آن، گلگیرها و درب صندوق عقب بیشترین فراوانی در گزارش آسیب بدنه را به خود اختصاص دادهاند.
یکی از نوآوریهای مهم سوییچ در سال گذشته، ارائه امکان مشاهده ۳۶۰ درجه خودروها برای اولین بار در ایران بود. این خدمت به کاربران اجازه میدهد بدون نیاز به حضور فیزیکی، بهصورت کامل و از تمام زوایا وضعیت ظاهری خودرو را بررسی کنند. عکسبرداریها در آتلیه اختصاصی سوییچ انجام میشود و در کنار آن، تیم فنی پلتفرم نیز خودرو را از نظر بدنه، فنی و سوابق بررسی میکند. به این ترتیب، کاربران میتوانند با اطمینان کامل و بدون اتلاف وقت، خرید خودرو را انجام دهند.