سازمان ثبت احوال کارت ملی هوشمند را با هدف تسهیل فرایند شناسایی، تصدیق هویت و حفظ امنیت اطلاعات فردی هر شهروند برای ورود به فضای مجازی و مبادلهی خدمات الکترونیکی و استفاده در مجامع اداری ارائه کرده است.
کارت ملی هوشمند، هویت دیجیتال هر ایرانی را در خود دارد و اطلاعاتی مثل مشخصات شناسنامهای، عکس، اثر انگشت و امضای دیجیتال را بهصورت امن ذخیره میکند. با این کارت میتوان بسیاری از خدمات دولتی را بدون نیاز به مراجعهی حضوری و از طریق اینترنت دریافت کرد.
- >>
- class="sc-9996cfc-0 ROEqo">>نکاتی که پیش از ثبت نام باید به آنها توجه کنید>>
- class="sc-9996cfc-0 eUnIJC">>آیا واجد شرایط ثبتنام هستید؟>>
- class="sc-9996cfc-0 eUnIJC">>هزینهی صدور کارت و نحوهی پرداخت آن>>
- class="sc-9996cfc-0 eUnIJC">>صدور کارت ملی هوشمند چقدر طول میکشد؟>>
- class="sc-9996cfc-0 eUnIJC">>تلفن شکایت از تخلفات>>
- class="sc-9996cfc-0 ROEqo">>فرایند ثبتنام الکترونیکی>>
- class="sc-9996cfc-0 ROEqo">>پیگیری وضعیت ثبت نام کارت ملی هوشمند>>
- class="sc-9996cfc-0 eUnIJC">>۱. استفاده از کد دستوری>>
- class="sc-9996cfc-0 eUnIJC">>۲. پیگیری با شماره ملی یا کد رهگیری ثبت نام>>
- class="sc-9996cfc-0 ROEqo">>تغییر و ویرایش اطلاعات ثبتنام
برای دریافت کارت ملی هوشمند، ابتدا باید بهصورت اینترنتی در سامانه ثبتاحوال ثبتنام و نوبتگیری کرد. سپس متقاضی باید برای تکمیل مراحل ثبتنام حضوری به دفتر مربوط مراجعه کند. پس از صدور کارت، فرد با همراه داشتن کارت قبلی، بار دیگر به دفتر مراجعه میکند و کارت جدید را تحویل میگیرد. بهطور خلاصه، مراحل شامل ثبتنام، نوبتگیری، مراجعهی حضوری، صدور و تحویل کارت است.
نکاتی که پیش از ثبت نام باید به آنها توجه کنید
توجه به برخی از نکات باعث میشود که در زمان و هزینه خود صرفهجویی کنید و در صورت نیاز مراحل ثبت نام کارت ملی هوشمند را طی کنید.
آیا واجد شرایط ثبتنام هستید؟
قبل از ثبتنام دقت کنید که واجدان شرایط به دو گروه تقسیم میشوند:
۱. تمامی اتباع ایرانی بزرگتر از ۱۵ سال تمام که شناسنامهی معتبر عکسدار دارند و تاکنون (کارت شناسایی ملی یا کارت هوشمند ملی) دریافت نکردهاند (کارت اولیها).
۲. کسانی که کارت شناسایی ملی خود را گم کردهاند یا یکی از اطلاعات مندرج در کارت شناسایی ملی خود ازقبیل نام، نامخانوادگی، تاریخ تولد، شمارهی شناسنامه و نام پدر را تغییر دادهاند.
اگرچه در برخی از کشورها برای افرادی که در خارج از کشور هستند، نمونهی قدیمی صادر خواهد شد، اما ایرانیان خارج از کشور با مراجعه به سفارت ایران در برخی از کشورها ازجمله انگلستان، آمریکا، سوئد، ترکیه، ارمنستان، چین، ایتالیا، اتریش، سوئد، عمان و آلمان میتوانند اقدامات لازم جهت دریافت کارت ملی هوشمند را انجام دهند.
هزینهی صدور کارت و نحوهی پرداخت آن
حداکثر هزینهای که باید بهعنوان هزینه کارت ملی هوشمند بپردازید، حدود ۲۲۰٬۰۰۰ تومان است. پرداخت این مبلغ بهصورت الکترونیکی خواهد بود.
صدور کارت ملی هوشمند چقدر طول میکشد؟
اگرچه پس از انجام پیشثبتنام و مراجعه به دفتر خدمات دولت، حداکثر تا یک ماه بعد درخواست شما باید تأیید شود و پس از آن کارت ملی صادر شود، دلایلی همچون تقاضای زیاد و دردسترس نبودن بودجهی کافی برای تولید کارت و تراشه ممکن است فرایند دریافت کارت ملی هوشمند را طولانیتر کند.
افرادی که ۶ ماه از صدور کارت آنها گذشته است، باید به شعبه مراجعه کنند و اگر این کار را نکنند، کارت آنها باطل میشود و برای تحویل باید پول مضاعفی پرداخت کنند.
حضور متقاضی در دفاتر پیشخوان دولت با در دست داشتن کارت ملی، اصل شناسنامه عکسدار، کد پستی، آدرس محل سکونت و شماره تلفن ثابت و همراه الزامی است.
- >> class="sc-9996cfc-0 fyrndR">>راهنمای کامل تعویض شناسنامه قدیمی در سال ۱۴۰۴
باتوجهبه اینکه در همهی دفاتر ثبتنام واحد عکسبرداری مستقر است، حتماً با آمادگی کامل جهت ثبت عکس برای کارت ملی هوشمند مراجعه کنید (آقایان با پیراهن غیرسفید و بانوان با حجاب رسمی).
تلفن شکایت از تخلفات
درصورت مشاهدهی هرگونه تخلف، میتوانید موارد را ازطریق تماس با شماره تلفنهای ذیل پیگیری کنید.
تلفن رسیدگی به امور دفاتر پیشخوان دولت: ۶۱۹۱۲۲۲۲ - (۰۲۱)
تلفن رسیدگی به امور دفاتر پستی: ۸۴۴۷۰۰۰۰ - (۰۲۱)
تلفن رسیدگی به امور ثبت احوال: ۶۶۷۴۲۸۷۶ - (۰۲۱) و ۶۶۷۱۰۲۷۰ - (۰۲۱)
تلفن مرکز صدور کارت ملی هوشمند: ۶۰۹۰۲۷۱۶ - (۰۲۱) و ۶۰۹۰۲۷۱۹ - (۰۲۱)
فرایند ثبتنام الکترونیکی
- برای شروع به سامانهی ثبت نام کارت هوشمند ملی به آدرس ncr.ir وارد شوید.