پلتفرم فیدیبو، بهعنوان یکی از بازیگران عرضه کتابهای دیجیتال و صوتی در ایران، با انتشار گزارش سال ۱۴۰۳ خود، دریچهای به سوی ذائقه مطالعاتی کاربران ایرانی نشان ما میدهد. در این گزارش به پرفروشترین و محبوبترین کتابهای این پلتفرم اشاره شده و میتوان تا حد زیادی سلیقه مردم کتابخوان کشور را سنجید.
بهگزارش زومیت، در دنیایی که بحرانهای اقتصادی، شتاب تکنولوژی و سبک زندگی فریلنسری، شکل تازهای به دغدغههای فردی و جمعی داده، گزارش سال ۱۴۰۳ فیدیبو تصویری دقیق و گاه شگفتانگیز از ذائقه مطالعاتی کاربران ایرانی ترسیم میکند؛ تصویری که از یکسو نشان از بازگشت به ادبیات کلاسیک و هویتجویی دارد، و از سوی دیگر عطش نسل جدید را برای معنا، رشد فردی و فرار از روزمرگی در دل کتابهای روانشناسی، خودیاری و فانتزی جهانی نشان میدهد.
گزارش سال فیدیبو حاکی از آن است که فیدیبو در سال گذشته ۸۲۴۲ عنوان جدید را به مجموعه خود افزوده و اکنون میزبان بیش از ۹۳ هزار عنوان کتاب، شامل ۷۹ هزار کتاب متنی و ۱۴ هزار کتاب صوتی است. آمارهایی نظیر ۹۸۵۸۰ دقیقه مطالعه توسط فعالترین کاربر و خرید ۶۶۶۹ کتاب توسط یک کاربر، نشاندهنده نفوذ عمیق این پلتفرم در میان مخاطبان خود است. اما آنچه بیش از همه توجه را جلب میکند، لیست کتابهای پرفروش و پرمخاطب است که بازتابی از نیازهای فرهنگی، اجتماعی و روانشناختی جامعه ایرانی در بستر دیجیتال ارائه میدهد.