شرکت کانالیس >>تازهترین گزارش خود دربارهی بازار جهانی گوشیهای هوشمند را منتشر کرد. طبق این گزارش، در سهماههی نخست سال ۲۰۲۵ حدود ۲۹۶٫۹ میلیون گوشی هوشمند عرضه شد که تنها ۰٫۲ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.
بازارهایی مانند چین و ایالات متحده رشد فروش مناسبی داشتند؛ اما این افزایش با روند محتاطانهی مصرفکنندگان در هند، اروپا و خاورمیانه خنثی شد.
از نظر سهم بازار، سامسونگ با ۲۰ درصد همچنان در رتبهی نخست قرار گرفت و اپل با ۱۹ درصد در جایگاه دوم ایستاد؛ موفقیتی که عمدتاً به دلیل ذخیرهسازی محصولات در ماه مارس (اسفند و فروردین) بهدست آمد. شیائومی با سهم ۱۴ درصدی در رتبهی سوم قرار گرفت و برندهای ویوو و اوپو پنج برند برتر را تکمیل کردند.
کاهش تقاضا در هند، آمریکای لاتین و خاورمیانه نشاندهندهی اشباع بازار در بخش تعویض گوشی است. این مناطق در فصل گذشته افزایش فروش را تجربه کرده بودند، اما حالا کاربران برای >>خرید گوشی جدید تمایل کمتری نشان میدهند.
اروپا نیز با انباشت بالای موجودی مواجه است؛ چراکه در سال ۲۰۲۴ پیش از اجراییشدن دستورالعملهای جدید طراحی اکولوژیک اتحادیهی اروپا، حجم بالایی از گوشی وارد بازار شد. طبق این دستورالعمل، از نیمهی دوم سال ۲۰۲۵، تمام گوشیهای واردشده باید قابلیت تعمیر آسان و پشتیبانی نرمافزاری طولانیمدت داشته باشند.
در قارهی آفریقا فعالیتهای خردهفروشی پررونق و تلاشهای گستردهی برندها برای گسترش بازار گزارش شده است. شرکتهایی مانند ویوو و آنر رشد دو رقمی در بازارهای خارجی خود داشتند و آنر به بالاترین رکورد تاریخ خود رسید.
وضعیت ایالات متحده جالب است. تولیدکنندگان، بهویژه اپل، پیش از اعمال تعرفههای جدید حجم بالایی از گوشیها را وارد بازار کردند تا از هزینههای اضافی جلوگیری کنند. این تعرفهها بهطور نامتوازن بر مدلهای ارزانتر تأثیر میگذارد و در حالی که میانگین قیمت فروش را بالا میبرد، فشار مالی بر مصرفکنندگان و تولیدکنندگان وارد خواهد کرد.