بهاره شریفیون، مدیرعامل هولدینگ سپاس، در رویداد پایان سال «سپاس» درباره تاریخچه این هولدینگ گفت: «ما سال ۱۳۹۵ بیمه داتکام را تاسیس کردیم و در یک مسیر پر چالش در صنعت بیمه قرار گرفتیم اما برای ما آورده زیادی داشت. سال ۱۳۹۹ ما به عنوان یک شرکت مستقل و بخشی از هولدینگ سپاس فعالیت خود را ادامه دادیم. الان ۹ شرکت در چند دستهبندی زیرمجموعه «سپاس» هستند.»
او ادامه داد: «ما از سال ۱۳۹۵ روی حوزه گردشگری کار میکردیم و در حال حاضر وبسایت سفر داتکام را در این حوزه داریم. در کنار آن هم مجموعههایی هستند که زنجیره ارزش و خدمات حوزه گردشگری را تکمیل میکنند.»
به گفته شریفیون دسته سوم فعالیتهای «سپاس» از جنس تجارت الکترونیکی هستند و در کنار آنها «یاپست» خدمات پستی ارائه میدهد. علاوه بر این، «سپاس» به تازگی وارد حوزه نفت و گاز شده و تلاش دارد در هوشمندسازی چاههای نفت و گاز فعالیت کند.
شرکتهای «سپاس» در مجموع ۶ میلیون کاربر فعال دارند که حداقل یک بار از خدمات آنها استفاده کردهاند و تعداد کاربران عادی آنها دو رقمی است. بیش از ۴۰۰ نفر به صورت مستقیم در این هولدینگ فعالیت میکنند و شغل بیش از ۳ هزار نفر به صورت غیرمستقیم با آن در ارتباط است.
به گفته شریفیون ۴۰ درصد کارکنان «سپاس» را خانمها تشکیل میدهند و بیش از ۱۸۰ شریک تجاری فعال با آن همکاری میکنند.
نادر حجازیان، رئیس هیات مدیره هلدینگ سپاس، گفت: «سال ۱۴۰۳ برای همه کسبوکارها و افراد فعال این حوزه سال بسیار سخت و عجیبی بود. فکر نمیکنم کسی پیشبینی میکرد این حجم از اتفاق در یک سال یکجا بیافتد. از این سال ما آموختیم اگر کنار هم باشیم میتوانیم سختیها را به خوشی تبدیل کنیم.»
محمد طباطبایی، مدیرعامل بیمه داتکام، درباره این شرکت گفت: «بیمه داتکام استارتآپی است که سال ۱۳۹۵ با ۴ عضو در یک فضای کوچک فعالیت خود را آغاز کرد. الان تقریبا نزدیک به ۶ میلیون کاربر فعال داریم که حداقل یکبار از ما بیمه خریداری کردهاند. شفافیتی که برای بیمهگذاران نسبت به شیوه قدیمی ایجاد کردهایم باعث رشد ما شده و الان در تلاش هستیم با استفاده از هوش مصنوعی، این خدمات را بهبود ببخشیم. نزدیک به ۲۲ هزار نفر از نمایندگان و کارگزاران عضو بیمه داتکام هستند و از آن خرید میکنند.»
به گفته طباطبایی شیوه بازاریابی بیمه داتکام اسپانسری ورزشی است و این شرکت قصد دارد با حمایت از جامعه ورزش، به ارزشهای سلامتی بپردازد.
امید عبدالملکی، هدف بخش گردشگری هولدینگ سپاس را فعالیت در سطح جهانی عنوان کرد و گفت: «ما میتوانیم خدمات و امور مالی را مدیریت کنیم و با حاشیه سود کم در اختیار شریکهای تجاری خود قرار دهیم. ما قابلیت رقابت با نمونههای بینالمللی داریم و هدفمان عرضه جهانی است.»
به گفته او سفر داتکام خدمات ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هتل و ۹۰۰ شرکت هواپیمایی در سراسر جهان را ارائه میدهد. شانا تراول هم به عنوان بخش دیگری از گردشگری «سپاس» در پذیرش هیئتهای تجاری فعالیت میکند و با اتاقهای بازرگانی و صنفی مختلف همکاری دارد.
اخذ ویزا از دیگر فعالیتهای شانا تراول است و به گفته عبدالملکی این شرکت با بسیاری از سفارتخانهها ارتباط مستقیم دارد.
در ادامه این رویداد شرکت مدیریت ارتباطات ماهان معرفی شد. فعالیت اصلی این شرکت پست مستقیم جهانی است. بر اساس آمار ارائه شده، سرانه سالانه استفاده از این خدمت در کشورهای پیشرفته دنیا بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ است و در ایران هم با استفاده از بانکهای اطلاعاتی شرکت پست امکان گسترش آن وجود دارد. به گفته رضا نجاری، در ایران ۵۲ میلیون مکان وجود دارد که دادههای آنها توسط شرکت پست جمعآوری و به روز می شوند.
نادر نوین از یدک داتکام درباره فعالیت این شرکت گفت: «ما به عنوان یکی از جوانترین شرکتهایی که در زنجیره ارزش «سپاس» فعالیت میکنیم، مجموعهای را ایجاد کردهایم که خدمات خودرویی با کیفیت را به کاربران ارائه دهیم. یدک داتکام به کاربران خود مکانیکی، صافکاری و هر خدمت خودرویی باکیفیتی که دنبال آن هستند را ارائه میدهد.»