چهارشنبه، 11 تیر، 1404

پیوند عمیق «عبادت» و «شجاعت» در نهضت عاشورا به چشم می خورد

حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد میرعمادی، استاد حوزه علمیه قم در >>کفتگو با >>خبرنگار مهر، در تبیین ابعاد عرفانی و حماسی نهضت عاشورا با اشاره به تقارن «محراب» و «>>حرب» در سیره امام حسین (>>ع)، تاکید کرد: عبادت و شجاعت، دو جلوه از یک حقیقت در کربلا هستند که در عالی‌ترین سطح در شخصیت سیدالشهدا (>>ع) و یاران وفادارش تجلی یافته‌اند.

وی با بیان اینکه عرفان در عبادت و حماسه در میدان نبرد، دو چهره مکمل از حرکت امام حسین (>>ع) هستند، تصریح کرد: امام در روز عاشورا، در سخت‌ترین شرایط جسمی و روحی، در برابر دشمن ایستاد و در عین حال لحظه‌ای از عبادت و بندگی غافل نشد.

حجت الاسلام میرعمادی با اشاره به بینش بلند امام حسین (>>ع) درباره عبادت گفت: از نگاه امام، عبادت تنها یک عمل فردی و عبادی نیست، بلکه راهی برای رهایی از سلطه قدرت‌طلبان و زراندوزان است و ایشان در کلامی می‌فرماید «>>اِنَّ الله عزوجل ما خَلَقَ >>العباد >>اِلّا >>لِیَعرِفوه، >>فإذا >>عَرَفوه >>عَبَدوه، >>فإذا >>عَبَدوه >>استَغنَوا >>عن >>عبادةِ ما >>سواه» (بحارالأنوار، >>ج ۵، >>ص ۳۱۲).

وی افزود: امام حسین (>>ع) عبادت را راهی برای نیل به آزادی می‌دانست‌و بر این اساس، بندگی خدا به معنای نفی بندگی طاغوت و قدرت‌های ظاهری است؛ از همین رو قیام عاشورا نیز در بستر این نگرش عرفانی و توحیدی به عبادت شکل گرفت.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه به دسته‌بندی امام حسین (>>ع) از انواع عبادت اشاره کرد و گفت: ایشان عبادت انسان‌ها را در سه گروه طبقه‌بندی می‌کند، عبادت تاجران به انگیزه پاداش، عبادت بردگان از روی ترس و عبادت آزادگان به شکرانه شناخت و محبت خداوند.

و در کلامی از ایشان آمده است «>>إِنَّ >>قَوماً >>عَبَدُوا الله >>رَغْبَةً >>فَتِلْکَ >>عِبَادَةُ >>التُّجَّار، وَ >>إِنَّ >>قَوْماً >>عَبَدُوا الله >>رَهْبَةً >>فَتِلْکَ >>عِبَادَةُ >>الْعَبِید، وَ >>إِنَّ >>قَوْماً >>عَبَدُوا الله >>شُکْراً >>فَتِلْکَ >>عِبَادَةُ >>الْأَحْرَار وَ هِیَ >>أَفْضَلُ >>الْعِبَادَةِ» >>(تحف العقول، >>ص ۲۷۹).

حجت الاسلام میرعمادی تصریح کرد: امام حسین (>>ع) خود در زمره آزادگان بود و عبادتش نیز عبادت آزادگان بود؛ عبادتی عاشقانه، آگاهانه و الهام‌بخش که بُعد اجتماعی و سیاسی نیز داشت.

حجت‌الاسلام میرعمادی، عبادت تنها وسیله تقرب به خدا نیست، بلکه منبع نیرو، مقاومت و حماسه نیز هست.

وی با استناد به فرمایش امام حسین (>>ع) گفت: «مَن >>عَبَدَ الله حَقَّ >>عِبادَتِه >>آتاهُ اللهُ فَوقَ >>أمانیِهِ و >>کِفایَتِه» (بحارالأنوار، >>ج ۶۸، >>ص ۱۸۴) و بر این اساس، کسی که عبادت را با تمام وجود انجام دهد، نیرویی فراتر از حد انتظار از سوی خداوند دریافت می‌کند.

وی افزود: همان‌طور که قرآن نیز تاکید می‌کند: >>«واستعینوا بالصبر و >>الصلاة»، نماز و عبادت موجب آرامش، توان درونی و پایداری در برابر فشارها و تهدیدهاست.

این استاد حوزه علمیه قم با تبیین پیوند مفهومی میان واژه «محراب» و «>>حرب» افزود: در نگاه عارفان و مجاهدان، نماز میدان نبرد با شیطان و طاغوت است و محراب، نه محل انزوا که سنگر مبارزه با دشمنان درونی و بیرونی است.

وی تاکید کرد: تکبیر آغاز نماز، اعلان برائت از تمام قدرت‌های پوشالی و ظاهری است؛ نقطه آغاز اتصال با قدرت لایزال الهی و ورود به میدان جهاد اکبر.

میرعمادی با اشاره به ریشه تاریخی قیام‌ها در اقامه نماز گفت: در طول تاریخ، اقامه واقعی نماز، آغازگر بزرگ‌ترین جنبش‌های الهی و مردمی بوده و نماز، فریادی است که از عمق دل برخاسته و محراب، نقطه جوشِ قیام و مقاومت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرعمادی در پایان خاطرنشان کرد: امام حسین (>>ع) در عاشورا، جلوه‌ای کامل از عرفان در عبادت و حماسه در میدان رزم را به نمایش گذاشت؛ عبادتش عبادت آزادگان بود و شجاعتش فراتر از همه رزم‌آوران و این دو ویژگی در کنار هم، الگوی کاملی از انسان الهی را ترسیم می‌کنند؛ انسانی که در شدیدترین شرایط، هم اهل بندگی است و هم اهل مقاومت.

برای بررسی تازه‌ترین اخبار استان‌ها، به خوشه خبر سر بزنید

12 ساعت پیش

دسته‌بندی‌ها