شنبه، 11 مرداد، 1404

واقعه غدیر تثبیت یک مسیر هدایت در ادامه بعثت بود

به گزارش >>خبرنگار مهر، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی صبح پنجشنبه در همایش بین‌المللی «غدیر و مقاومت» که در تالار نور مشهد برگزار شد، اظهار کرد: واقعه غدیر نه‌تنها نصب رسمی حضرت علی (>>ع) به عنوان امیرالمؤمنین بود، بلکه تثبیت یک مسیر هدایت در ادامه بعثت بود. اجرای این واقعه در آن شرایط، نیازمند مقاومتی بی‌نظیر و >>اتکال کامل به خداوند بود؛ مقاومتی که پیامبر اعظم (>>ص) به زیباترین شکل آن را تحقق بخشیدند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به سیره اهل‌بیت (>>ع) به‌ویژه دوران امام محمدباقر (>>ع) و امام جعفر صادق (>>ع) تصریح کرد: محور اصلی تمام فعالیت‌های معصومین، مبارزه بوده است؛ چه در میدان مجاهدت علمی، چه در تقابل فکری و فرهنگی با انحرافات موجود و چه در مواجهه با سلطه حاکمیت‌های غیردینی و ستمگر آن دوران.

وی افزود: در زندگانی امام باقر (>>ع) و امام صادق (>>ع)، شاهد تبلور این مجاهدت در قالب یک نهضت فکری و علمی هستیم؛ نهضتی که پایه‌گذار یک انقلاب فرهنگی عمیق در جهان اسلام شد.

علم الهدی بیان کرد: این دو امام >>همام، با تبیین معارف ناب اسلامی و مقابله با انحرافات بنی‌امیه و بنی‌عباس، دستگاه‌های حاکمه را به چالش کشیدند و به همین دلیل با دشمنی‌های گسترده‌ای از سوی حاکمان زمان خود مواجه شدند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: همین ایستادگی و روشنگری در برابر انحراف، باعث شد حکومت‌های ستمگر آنان را تهدیدی جدی برای بقای خود بدانند و در نهایت نیز با طراحی توطئه‌هایی ناجوانمردانه، این دو امام را به شهادت رساندند.

وی خاطرنشان کرد: آنچه از مجموع این مسیر مبارزاتی برمی‌آید، تداوم راه غدیر است؛ مسیری که در آن مقاومت در برابر ظلم، پاسداشت حقیقت و احیای اصالت‌های دینی همواره در رأس قرار داشته است.

علم‌الهدی با اشاره به جایگاه عید غدیر در منظومه فکری اسلام اظهار داشت: در اسلام، مناسبت‌هایی مانند عید قربان و عید فطر وجود دارند که هریک به تحولات عبادی و روحی در زندگی انسان مؤمن گره خورده‌اند. اما در خصوص غدیر، تعبیر «>>عیدالله >>الاکبر» به‌کار می‌رود؛ چرا این عنوان بلند را برای غدیر به کار می‌گیریم، در حالی که غدیر نیز >>درظاهر، خاطره‌ای تاریخی است؟

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: در منطق فرهنگی اسلام، خاطره‌ها به‌خودی‌خود عید محسوب نمی‌شوند؛ بلکه اگر یادآوری آن خاطره بهانه‌ای برای تکرار و تداوم یک جریان اصیل باشد، آن‌گاه می‌توان آن را جشن گرفت. غدیر، صرفاً بازخوانی یک رویداد تاریخی نیست؛ بلکه در هر زمان، تکرار و تجلی یک اصل اعتقادی و حیاتی است.

وی با تأکید بر اینکه واژه «عید» در لغت از ماده «عود» به‌معنای بازگشت و تکرار گرفته شده است، افزود: در عید قربان، بازگشت به بندگی و عبودیت خالصانه پروردگار است که جشن گرفته می‌شود؛ یعنی تحولی که در نفس مؤمن پدید آمده و او را به حیات جدیدی رسانده است. در غدیر نیز این بازگشت و تکرار، به ولایت است؛ به اصل هدایت الهی که در وجود امام علی (>>ع) تجسم یافته و تا امروز در امتداد آن، استمرار دارد.

علم‌الهدی خاطرنشان کرد: غدیر برای ما تنها یاد یک خاطره نیست، بلکه عید بازگشت به اصل ولایت است. عیدی که در آن هر دلداده و وفادار به اهل‌بیت (>>ع) باید مقاومت >>دربرابر هر نوع حاکمیت غیرالهی را سرلوحه قرار دهد؛ چراکه غدیر، مظهر اجرای کامل حاکمیت دین و تبلور پیوستگی امت با امامت الهی است.

اخبار و حوادث استان‌های کشور را از نزدیک دنبال کنید

1 ماه پیش

دسته‌بندی‌ها