یکشنبه، 25 خرداد، 1404

هنر صنعت موتابی می‌تواند توجه بازارهای جهانی را جلب کند

سید عبدالرضا موسوی در گفت و >>گو با >>خبرنگار مهر با اشاره به ظرفیت‌های کم‌نظیر صنایع دستی ایران، بر لزوم >>بین‌المللی‌سازی هنر صنعت >>موتابی به عنوان یکی از میراث اصیل منطقه >>بفروئیه تأکید کرد.

رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان یزد اظهار داشت: >>بین‌المللی‌سازی صنایع دستی >>فرآیندی مؤثر برای توسعه اقتصادی، خلق فرصت‌های شغلی و در عین حال معرفی فرهنگ و هنر ایران به جهانیان است، هنر صنعت >>موتابی با ویژگی‌هایی همچون استفاده از مواد طبیعی، بیش از دو قرن با ارتباط مستمر با زندگی مردم، اصالت فرهنگی و سازگاری با محیط‌زیست، می‌تواند به‌عنوان نمادی از فرهنگ بومی ایران در سطح بین‌المللی معرفی شود و برای گردشگران و مخاطبان خارجی جذابیت داشته باشد.

وی افزود: حضور هنرمندان این رشته در نمایشگاه‌های بین‌المللی، به‌ویژه در کشورهای همسایه و حوزه تمدنی ایران، بسیار اثرگذار خواهد بود، همچنین برگزاری کارگاه‌های مشترک، تبادل هنرمندان، برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی با محوریت >>موتابی از جمله اقداماتی است که می‌تواند این هنر را به شکلی مؤثر به فعالان بین >>المللی صنایع دستی معرفی کند.

به گفته موسوی، بهره‌گیری از ظرفیت تفاهم‌نامه‌های فرهنگی و خواهرخواندگی شهرها نیز می‌تواند مکمل این مسیر باشد، به‌عنوان نمونه، می‌توان شهر >>بفروئیه را با شهری در یکی از کشورهای دیگر که در حوزه‌ای مشابه فعالیت دارد، خواهرخوانده کرد.

وی ادامه داد: همکاری با رسانه‌های خارجی برای تهیه مستند، گزارش و مقالات تخصصی درباره هنر >>موتابی می‌تواند موجب افزایش شناخت و آگاهی عمومی در سطح بین‌المللی شود.

وی با اشاره به موفقیت‌های پیشین استان یزد در زمینه ثبت جهانی صنایع دستی تصریح کرد: شهر میبد به‌عنوان شهر جهانی زیلو و شهر یزد به‌عنوان شهر جهانی زیورآلات سنتی به ثبت رسیده‌اند، تجربه ارزشمند این دو شهر می‌تواند به‌عنوان الگویی موفق، در مسیر جهانی شدن هنر >>موتابی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس دفتر وزارت امور خارجه در یزد همچنین بر لزوم توجه به بازاریابی جهانی تأکید کرد و گفت: برای معرفی مؤثر >>موتابی در بازارهای خارجی، لازم است اقدامات زیرساختی در حوزه اطلاع‌رسانی، تبلیغات و فروش انجام گیرد که طراحی کاتالوگ‌های چندزبانه، راه‌اندازی وب‌سایت‌های حرفه‌ای، تولید فیلم‌ها و کلیپ‌های کوتاه و جذاب، بهره‌گیری از پلتفرم‌های فروش بین‌المللی و آموزش هنرمندان در این زمینه از ضروری‌ترین گام‌هاست، همچنین می‌توان از ظرفیت شرکت‌های فعال در حوزه صادرات صنایع دستی و جامعه ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز برای نفوذ در بازارهای جهانی بهره گرفت.

وی با اشاره به نقش مؤثر نهادهای بین‌المللی گفت: سازمان‌هایی همچون یونسکو می‌توانند در قالب حمایت‌های فنی، آموزشی و رسانه‌ای به معرفی و توسعه این هنر کمک کنند، این نهادها با برخورداری از شبکه‌های گسترده و نفوذ بالا، می‌توانند بستری برای دیده شدن هنر >>موتابی در شهرهای بزرگ جهان فراهم سازند.

موسوی تأکید کرد: نمایندگی وزارت امور خارجه در استان یزد در کنار سازمان توسعه تجارت و اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان آمادگی دارد با همکاری ستاد مرکزی وزارت خارجه و نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور، هنر >>موتابی را در عرصه جهانی معرفی کند، اما این مسیر نیازمند انسجام، همکاری نهادهای مسئول، مشارکت هنرمندان، و آماده‌سازی ابزارهای حرفه‌ای معرفی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای بین‌المللی شدن هنر >>موتابی، باید از نظر اصالت، کیفیت، استانداردسازی، بازاریابی و توزیع به سطح قابل‌قبول جهانی دست یابیم سپس این هنر باید به زبانی جهانی، قابل درک و جذاب برای مخاطبان بین‌المللی معرفی کنیم؛ معتقدم ظرفیت‌های موجود در هنر >>موتابی این امکان را فراهم می‌کند، به شرط آنکه کار معرفی آن به شکل حرفه‌ای، هدفمند و مداوم دنبال شود، اگر این مسیر به‌درستی طی شود، هنر >>موتابی می‌تواند به سهم خود در تقویت صادرات غیرنفتی و کاهش فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم‌ها نیز مؤثر باشد.

اخبار و حوادث استان‌های کشور را از نزدیک دنبال کنید

3 روز پیش

دسته‌بندی‌ها