>>خبرگزاری مهر؛ گروه استانها: شهرها، نماد پویایی و زندگی اجتماعی هستند. اما با گسترش بیرویه شهرنشینی و افزایش جمعیت، چالشهایی نظیر ترافیک، سد معبر و ناهنجاریهای بصری به معضلی جدی بدل شدهاند.
در بسیاری از شهرهای ایران، از جمله سنندج، حضور وانتبارهای میوهفروش در معابر اصلی، اگرچه بخشی از معیشت گروهی از شهروندان را تأمین میکند، اما به مرور زمان به یکی از عوامل اصلی ایجاد این مشکلات تبدیل شده است و این وضعیت، لزوم ساماندهی و نظمبخشی به این فعالیتهای اقتصادی را بیش از پیش نمایان میسازد. شهرداری سنندج طرح ساماندهی وانتبارهای میوهفروش را آغاز کرده است تا هم به نیازهای شهری پاسخ دهد و هم در کاهش ترافیک نقشآفرینی کند.
>>ساماندهی وانت بارها گامی برای بهبود سیمای شهری
معاون خدمات شهری شهرداری سنندج پیش از ظهر یکشنبه به خبرنگاران رسانههای کردستان با اشاره به اجرای طرح ساماندهی وانت بارهای میوه فروش در سنندج که از بلوار آزادگان کلید خورد، اظهار کرد: این اقدام در پاسخ به درخواستهای مکرر شهروندان و با هدف بهبود سیمای شهری و رفع مشکلات ترافیکی و سد معبر صورت گرفته است.
علی اصغری با تأکید بر اینکه بیش از ۶۰۰ دستگاه وانتبار میوهفروش در خیابانها و معابر اصلی سنندج حضور دارند، این حضور را عامل اصلی آلودگی بصری و اخلال در عبور و مرور شهری دانست.
وی خاطر نشان کرد: همکاری مشترک شهرداری با نیروی انتظامی و پلیس راهور، از نقاط قوت این طرح است و این همکاری با نصب بنرهای اطلاعرسانی و ارسال پیامکهای اخطار به رانندگان وانتبارها آغاز شد تا بستر لازم برای اجرای موفق طرح فراهم شود.
معاون خدمات شهری شهرداری سنندج هدف این طرح را تنها رفع مشکلات ترافیکی ندانست، بلکه بر بهبود محیط کسبوکار و حفظ حق اشتغال >>دستفروشان نیز تأکید کرد و گفت: این رویکرد دوگانه، نشاندهنده تلاش شهرداری برای ایجاد تعادل میان نظم شهری و معیشت شهروندان است.
اصغری اذعان کرد: این طرح قرار است پس از بلوار آزادگان، به تدریج در سایر معابر پرتردد شهر از جمله بلوار پاسداران، بلوار ۲۸ دی، میدان >>لیلاخ، کمربند >>آبیدر، میدان نبوت، میدان ۱۲ فروردین، پل قشلاق، میدان جهاد و شهرک بهاران نیز به اجرا درآید و این گسترش تدریجی نشاندهنده برنامهریزی جامع شهرداری برای پوشش تمامی نقاط مهم شهر است.
>>چارچوبهای قانونی و بازارهای پیشبینی شده
اصغری یادآور شد: شهرداری سنندج برای اجرای این طرح، به چارچوبهای قانونی متعددی استناد کرده است از جمله این موارد میتوان به تبصره یک ماده ۵۵ قانون شهرداری، ماده ۸۵ نظام صنفی، ماده ۱۶ قانون بهبود فضای کسبوکار، ماده ۱۳ قانون مواد خوراکی و آشامیدنی، تبصره ۴ ماده ۶ قانون ایمنی راهها و ماده ۲۱ رسیدگی به تخلفات رانندگی اشاره کرد. این استناد به قوانین، نشاندهنده پایه حقوقی و قانونی طرح ساماندهی است و به شهرداری امکان میدهد با اقتدار بیشتری به اجرای آن بپردازد.
وی افزود: همچنین، برای ساماندهی وانتبارهای میوهفروش، بازارهایی در نقاط مختلف شهر پیشبینی شده است، میدان بهاران، طرفین میدان >>لیلاخ، بلوار ارشاد، بلوار معلم، شهرک مولوی، چهارراه حاجیآباد، جاده ساحلی، میدان ۱۲ فروردین و میدان ارتش از جمله این نقاط هستند که قرار است به بازارهای روز تبدیل شوند.
وی گفت: این اقدام، راهکاری برای هدایت>> دستفروشان به مکانهای مشخص و سازمانیافته است و میتواند به بهبود دسترسی شهروندان به میوه و ترهبار نیز کمک کند.
>>مشکلات رانندگان وانتبارهای میوهفروش؛ صدایی که باید شنید
در حالی که طرح ساماندهی وانتبارهای میوهفروش با اهداف بلندمدت و مثبت در حال اجراست، نمیتوان از چالشها و مشکلاتی که این طرح برای رانندگان وانتبارها ایجاد میکند، چشمپوشی کرد.
یکی از رانندگان وانت بارها در گفتگو با >>خبرنگار مهر تصریح کرد: بسیاری از این رانندگان، از اقشار کمدرآمد جامعه هستند که تنها راه امرار معاششان، همین فروش میوه در معابر شهری است و برای آنها، تغییر ناگهانی محل کسبوکار و انتقال به بازارهای پیشبینیشده، میتواند با دشواریهای فراوانی همراه باشد.
وی اظهار کرد: یکی از اصلیترین دغدغههای رانندگان، میزان فروش و دسترسی مشتریان است و اغلب این افراد، مشتریان ثابت خود را در خیابانهای اصلی و شلوغ شهر یافتهاند و انتقال به نقاط جدید ممکن است به کاهش چشمگیر درآمد آنها منجر شود.
وی افزود: همچنین، نگرانیهایی در مورد اجارهبها یا هزینههای جانبی در بازارهای جدید وجود دارد که میتواند بار مالی اضافهای بر دوش رانندگان وانت بارهای میوه فروش سنندج بگذارد.
>>تعادل میان نظم شهری و معیشت شهروندان
طرح ساماندهی وانتبارهای میوهفروش در سنندج، گامی مهم در جهت بهبود نظم و سیمای شهری است، این طرح با اهداف مثبتی از جمله کاهش ترافیک، رفع سد معبر و بهبود محیط کسبوکار آغاز شده است و همکاری نهادهای مختلف نیز نقطه قوتی برای آن محسوب میشود، اما موفقیت نهایی این طرح، تنها در گرو اجرای قوانین و انتقال وانتبارها نیست بلکه نیازمند درک عمیقتر مشکلات و دغدغههای رانندگان این وانتبارها و یافتن راهکارهای حمایتی و پایدار برای آنهاست.
شهرداری سنندج، با قدردانی از همکاری رسانهها و شهروندان، بر تعهد خود به ارائه خدمات بهتر تأکید کرده است. این تعهد، باید شامل حال تمامی اقشار جامعه، از جمله >>دستفروشان زحمتکش نیز باشد.
برگزاری جلسات گفتوگو با رانندگان، ارائه تسهیلات مناسب در بازارهای جدید و شفافسازی در مورد هزینهها و امکانات، میتواند به کاهش نگرانیها و افزایش همکاری آنها منجر شود.
در نهایت، با ایجاد تعادل میان نیازهای شهری و حفظ معیشت شهروندان، میتوان به الگویی موفق از ساماندهی شهری دست یافت که نه تنها به زیبایی و نظم شهر کمک میکند، بلکه به رشد و پویایی اقتصادی و اجتماعی نیز میانجامد.