به گزارش >>خبرنگار مهر، نورالله بیرانوند معاون تأمین سرمایه و اقتصاد حملونقل راهآهن، امروز (شنبه، ۳ خرداد) در حاشیه مراسم افتتاح فاز تکمیلی و استقرار پایانه بندر خشک ریلی تهران- >>آپرین اظهار کرد: در حوزه لوکوموتیو سرمایهگذاریهایی صورت گرفته و تا پایان سال دو امضای قرارداد لوکوموتیو دیگر با مشارکت بخش خصوصی انعقاد خواهد شد.
وی ادامه داد: در حوزه زیرساخت، موضوع اندکی پیچیدهتر است. زیرساختها شامل توسعه خطوط، مراکز لجستیکی و >>دپوها میشود. با توجه به پایین بودن حق دسترسی، جذابیت برای بخش خصوصی در این بخش کمتر است.
بیرانوند تصریح کرد: با این حال، سال گذشته قرارداد خط سیرجان - کرمان با بخش خصوصی تنفیذ شد و در حال اجراست. همچنین رایزنیهایی با شرکتهای معدنی و صنعتی بزرگ در حال انجام است تا این مشارکتها را در قالب مدل مشارکت عمومی - خصوصی توسعه دهیم.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه خطوط فرعی و اتصالات، با شرکتهای بزرگ فولادی و صنعتی هماهنگ هستیم و خوشبختانه سرمایهگذاری خوبی از سوی آنها با مشارکت راهآهن در حال انجام است، اما در بخشهای خطوطهای طولانی همچنان با چالشهایی مواجه هستیم.
این مقام مسئول ادامه داد: در بخش لجستیک، بندر خشک ریلی تهران - >>آپرین از مهمترین و پررونقترین مراکز لجستیکی کشور است. سازوکارهای سرمایهگذاری در این مراکز تسهیل شده و فرآیندها نیز کوتاهتر شدهاند. همچنین در واگذاری زمین نیز شرایط بسیار مناسبی فراهم شده است.
وی تأکید کرد: در خصوص تشکیل قطارها و ارائه سرویسهای حملونقلی به و از این مراکز، راهآهن با همکاری شرکتهای اپراتور و حملونقل، برنامههایی برای راهاندازی سرویسهای ویژه و قطارهای باری اختصاصی تدوین کرده تا این مراکز نقش مکمل بنادر آبی و پشتیبان زنجیره تأمین کشور را ایفا کنند.
معاون تأمین سرمایه و اقتصاد حملونقل راهآهن گفت: رویکرد اصلی ما توسعه ترانزیت ریلیمحور است و توسعه مراکز لجستیکی، از جمله >>آپرین، نیز با همین نگاه دنبال میشود. سرمایهگذاران خارجی و فعالان حوزه کریدورهای بینالمللی حملونقل در اولویت قرار دارند.
وی افزود: سرمایهگذار خارجی و اپراتورهایی از کشورهای همسایه در این پروژه مشارکت دارند و با دیگر متقاضیان از کشورهای مختلف نیز در حال مذاکره هستیم. همچنین بازسازی و رونق همه مراکز لجستیکی در دستور کار است. برخی از این مراکز کاملاً خصوصی هستند و ما نیز از سرمایهگذاریهای بخش خصوصی استقبال میکنیم. به فراخور موقعیت مکانی و میزان استقبال، امکان توسعه مراکز لجستیکی خصوصی نیز وجود دارد.
بیرانوند تصریح کرد: وظیفه ما در این مراکز بسترسازی و کمک به توسعه زیرساختهاست، اما ایجاد ترمینالهای تجاری و ارائه سرویسهای حملونقلی بر عهده بخش خصوصی است.
مقام مسئول راهآهن افزود: با هدفگذاری صورتگرفته در حوزه حملونقل بینالمللی و جذب سرمایهگذاری خارجی و دانش فنی، شاهد موجی از توسعه بنادر خشک و مراکز لجستیکی کشور با محوریت حملونقل ریلی باشیم.
معاون تأمین سرمایه و اقتصاد حملونقل راهآهن با اشاره حجم سرمایهگذاری در این مرکز گفت: با توجه به کاربریهای متنوع، این پروژه به سرمایهگذاری زیادی نیاز دارد. در مرحله کنونی، حدود ۵ هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری در حال شکلگیری است. در آینده نزدیک، قراردادهای سرمایهگذاری جدیدی نیز برای بندر خشک >>آپرین به امضا خواهد رسید. جزئیات این قراردادها در زمان مقتضی اعلام خواهد شد.
بیرانوند افزود: هدف ما خدمترسانی به زنجیره تأمین کشور است و ریل و جاده در بسیاری موارد نقش مکمل دارند، نه رقیب. با توجه به موقعیت جغرافیایی >>آپرین در قلب کشور و مجاورت با بزرگترین بازار مصرف، عملیات شکلگیری قطار، بستهبندی و حتی پردازش بار در این محل انجام میشود.
وی خاطرنشان کرد: در کنار سرمایهگذاری در زیرساختهای سختافزاری، باید در حوزه اتوماسیون و دیجیتالسازی نیز سرمایهگذاری کنیم تا رقابتپذیری این بندر نسبت به بنادر و مراکز لجستیکی رقیب افزایش یابد.
معاون تأمین سرمایه و اقتصاد حملونقل راهآهن در پایان تأکید کرد: باید بتوانیم توسعهیافتگی خود را با بنادر مهم منطقه، از جمله بنادر مرزی چین و قزاقستان، هماهنگ کرده و تبادلات مؤثری برقرار کنیم.