به گزارش >>خبرگزاری مهر، سردار سید تیمور حسینی رئیس پلیس راهور >>فراجا طی یادداشتی گفت: پلیس راهنمایی و رانندگی بهعنوان یکی از مهمترین نهادهای تخصصی در ساختار اجتماعی و شهری کشور، نقش حیاتی در مدیریت جریان ترافیک، امنیت جادهای و ارتقا فرهنگ رانندگی ایفا میکند.
وی افزود: این نهاد که با عنوان «راهوَر >>فراجا» شناخته میشود، در دهههای اخیر از یک ساختار صرفاً اجرایی و سنتی، به نهادی هوشمند، تحلیلمحور و مجهز به فناوریهای نوین بدل کرده است. در چنین شرایطی، نظم نوین جادهای در کشور ما با پیوندی نظاممند از دانش، فناوری، فرهنگسازی و حضور انسانی، در حال شکلگیری است.
رئیس پلیس راهور >>فراجا با بیان اینکه پلیس راهور امروز دیگر صرفاً ناظر عبور و مرور نیست گفت: بلکه بازیگری هوشمند در صحنه مدیریت بحرانهای ترافیکی و امنیت حملونقل شهری و برونشهری است.
وی ادامه داد: ساختار این نهاد بر پایه سه اصلی کلیدی طراحی شده است: مدیریت دادهمحور، فناوری هوشمند و توانمندی انسانی. با استاندارد شکل >>گیری پلیس ترافیک با استناد به این اصول، راهور >>فراجا در مسیر نوسازیها، ارتقا تجهیزات و بازنگریها گامهای بلندی را برداشته شده است. در نتیجه شاهد شکلگیری پلیس ترافیکی آیندهنگر هستیم که با بهرهگیری از سامانههای بینایی ماشین، رادارهای تحلیلی، حسگرهای محیطی، اینترنت اشیا و GIS به رصد دقیق و مستمر وضعیت راهها، رفتارهای رانندگی و موقعیتهای حادثه خیز، میپردازد.
وی افزود: در این میان، توسعه سیستم «پایش پارادایمی جادهای» یکی از اقدامات مغز افزار >>فراجا است. در روشهای کلاسیک بررسیها برای نظارت چشمی به دوربینهای غیر تحلیلی متکی بودند، این روش نوین با استفاده از اطلاعات محیطی و تحلیل کلاندادهها، دید جامع و آیندهمحور از وضعیت ترافیکی میدهد. به بیان دیگر، پلیس میتواند نهفقط وضعیت فعلی، بلکه الگوهای پرخطر، موقعیتهای بحرانی و رفتارهای احتمالی رانندگان را شناسایی، تجزیه و تحلیل و پیش بینی کند. این امر به فرماندهی عملیات ترافیکی کمک مینماید تا تصمیمگیری در لحظه، تخصیص بهینه منابع و مقابله با آسیبها و حوادث را انجام دهد.
سردار حسینی بیان کرد: یکی دیگر از محورهای پژوهش پایهی راهور >>فراجا، یکپارچهسازی پایش برخط مناطق حادثهخیز و تحلیل رفتاری رانندگان و کاربران جاده است. دوربینهای جدید با تکنیک تحلیل تصویری و الگوریتمهای ماشینی، قادر به شناسایی و تشخیص حرکات پرخطر رانندگان (نظیر تغییر لاینی، سرعت غیرمجاز، عدم رعایت فاصله ایمن و…) هستند. این دادهها به بانک اطلاعاتی پویا و قابلتحلیل منتقل میشوند تا مدیریتی در سطح ملی از تصمیمهای علمی و آماری پایهای ارائه دهند.
وی گفت: پلیس راهنمایی و رانندگی ضمن بازنگری در شیوههای جذب، آموزش و ارزیابی همکاران، گام مهمی در ارتقا شخصیتهای حرفهای و اخلاقی مأموران ترافیکی برداشته است. افزایش تابآوری هوش هیجانی و مهارتهای میدانی از جمله تکنیکهای گفت و >>گو و ارتباط سازنده منتج به برهم کنش مصالحه >>گر، آموزشهای مبتنی بر >>نوروبیولوژی، بومشناسی انسانی و تحلیل سرزمینی، از جمله مؤلفههایی هستند که در دستور کار نظام آموزش راهنمایی و رانندگی قرار گرفتهاند. نتیجه این روند، نیرویی فرهیخته، مسئولیت پذیر و آماده برای مدیریت چالشهای پیچیده ترافیکی در جامعه ایران امروز و آینده است.
پلیس راهنمایی و رانندگی >>فراجا در عین حال با دیدگاه بینبخشی و همافزا با نهادهای دانشگاهی، شرکتهای دانشبنیان، مراکز تحقیقاتی و پژوهشی، مسیر نوآوری و بومیسازی فناوری را هموار کرده است. این همکاریها باعث شکلگیری سامانههای بومی پایش تصویری، الگوریتمهای اختصاصی تحلیل رفتار راننده، نرمافزارهای پیشبینی تصادف، و سامانههای اطلاعرسانی لحظهای میشوند. در این راستا، ایجاد پیوستهای فرهنگی، ویرایش آموزشی و اطلاعرسانی فراگیر نیز نقش مهمی در ارتقا نگرش مردم نسبت به قوانین و وظایف پلیس ایفا میکند.
وی گفت: نمونه بارز این رویکرد طراحی و اجرای پویش ملی «نه به تصادف» در نوروز ۱۴۰۴ بود که مورد اقبال و استقبال در سطح ملی قرار گرفت. حرکتی که همزمان با صدمین سالگرد تدوین آئیننامه راهنمایی و رانندگی کشور، با مشارکت اجتماعی دارای جلو امید آفرین و فرهنگ ساز بود. پیوند دادن تجربه یک قرن فعالیت با ابتکارات >>فناورانه و فرهنگی، پلیس راهور را به الگویی بینالمللی در مدیریت ترافیکی در حال توسعه مبدل کرده است.
رئیس پلیس راهور >>فراجا ادامه داد: در کنار این فعالیتها، راهور با توجه به تهدیدات جدید مانند بحرانهای اقلیمی، افزایش حوادث زیستمحیطی و سوانح طبیعی، به سمت تقویت تابآوری ساختارهای اقلیمی نیز حرکت کرده است.
سردار حسینی بیان داشت: توسعه سامانههای پشتیبان امداد، ارتباط یکپارچه با دستگاههای امدادی، استفاده از فناوریهای خودکارسازی و تحلیل لحظهای، از جمله موارد در این زمینه هستند. در واقع، پلیس راهور با ترکیب فناوری و مدیریت انسانی، از یک نهاد واکنشی به نهادی پیشرو و فرا راهبردی در مدیریت شهری تبدیل میشود.
وی افزود: مسیر پیشروی پلیس راهور >>فراجا تفکر هیبریدی آینده پژوهی و برآورد اجتماعی سرآمدی >>فناورانه و کار آمدی مدیریت علمی با افق دستیابی به توسعه پایدار متوازن و همه جانبه است، رویکرد این نهاد در نهفقط پاسخ به اقتضائات روز، بلکه ارائه الگوهای نوین ترافیکی، نهادینهسازی فرهنگ رفتاری، و تثبیت نقش پلیس بهعنوان همراه جامعه است. راهور >>فراجا دیگر تنها متولی قانون نیست؛ بلکه به عنوان حافظ جان، همراه شهروند و برنامهریزی هوشمند امنیت جادهای، به بخشی از >>زیستفناورانه شهری آینده ایران تبدیل شده است.
پلیس راهنمایی و رانندگی >>فراجا در حالی صد سالگی تدوین آئین نامه راهنمایی و رانندگی کشور را پشت سر میگذارد که به یک قرن خدمت صادقانه مردمی خود افتخار میکند و به پشتوانه و دلگرمی این سرمایه اجتماعی، افق چشمانداز آینده را در راستای پاسخگویی علمی به مطالبات و نیازهای کشور در حوزه وظایف مربوطه، باانگیزهای قویتر از گذشته، طراحی و عملیاتی خواهد کرد.