یکشنبه، 28 اردیبهشت، 1404

تغییر پی درپی مدیران ضربه محکم بر پیکره روابط عمومی‌ها

>>خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- محدثه جوان دلویی: ۲۷ اردیبهشت روز جهانی ارتباطات بهانه‌ای برای یادآوری وظایف و کارکردها و تلاش برای معرفی قشر پر تلاش و تأثیرگذار واحدهای روابط عمومی است. بکارگیری مدیران دانایی محور و تحول طلب از سویی و تقویت دانش و اخلاق حرفه‌ای می‌توان در عملکرد روابط عمومی‌ها مؤثر بود. اما متأسفانه در استان خراسان شمالی به دلیل تغییرات پی در پی مدیران و به تبع آن مدیران روابط عمومی و نبود ردیف بودجه خاص برای بخش روابط عمومی تا حدودی جایگاه کارکنان این واحد در سازمان‌ها و اداره‌ها متزلزل است.

>>جایگاه تشریفاتی

محسن داوری دکترای علوم ارتباطات و یکی از سرآمدان عرصه خبر و گزارش نویسی در کشور، عقیده دارد: کم توجهی مدیران و جایگاه تشریفاتی آن و بی اطلاعی آنان از شرح وظایف اصلی این واحد و محدود کردن صرفاً به اطلاع رسانی و ارتباطات رسانه‌ای و فعالیت تبلیغی مناسبت‌های سیاسی و مذهبی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی مدیران و کارشناسان روابط عمومی‌های خراسان شمالی است.

وی نداشتن ردیف اعتباری مستقل، مزایای اندک نسبت به دیگر واحدها با وجود سختی کار و فعالیت شبانه روزی کارکنان روابط عمومی را از دیگر دغدغه‌های آنان می‌داند و می‌گوید: این موارد باعث بی رغبتی نیروها به فعالیت و ماندگاری در واحدهای روابط عمومی می‌شود.

وی تا کیدمی کند: انتصاب افراد، بدون توجه به تحصیلات و تجربه کار و شایستگی به این مسئولیت، کمبود امکانات و تجهیزات و نیروی تخصصی علاقه مند و خلاق از دیگر معضلات در عرصه روابط عمومی‌ها است.

>>تکتم فرهادی کارشناس ارشد روابط عمومی و از کارشناسان واحد روابط عمومی استانداری خراسان می‌گوید: چارت روابط عمومی باید اصلاح و تبدیل به اداره کل شود تا مدیر مجموعه بتواند ایده‌های با کیفیتی را اجرا کند در غیر این صورت شاهد یک سری فعالیت‌های روتین خواهیم بود که این برای مجموعه پویا و سرزنده روابط عمومی‌ها شایسته نیست.

>>نبود ردیف مستقل اعتباری

سید داوود دانشمند، مدیر روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی و از مدیران کهنه کار عرصه روابط عمومی در استان است او مهمترین چالش روابط عمومی‌ها را تخصیص ندادن و نبود بودجه و اعتبارات لازم و کافی برای این حوزه می‌داند و تاکید می‌کند: برخی از کارکنان و مدیران این عرصه تخصص کافی ندارند.

وی به نامشخص بودن جایگاه و تشکیلات روابط عمومی، نداشتن نیروی انسانی متخصص هم اشاره و تصریح می‌کند: مهمترین عاملی هم که فرد را در روابط عمومی نگه می‌دارد عشق و علاقه به کار روابط عمومی است.

>>روابط عمومی مدیران یا مردم

محدثه>> نیری کارشناس ارشد مهندسی فناوری ارتباطات و مدیر روابط عمومی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد خراسان شمالی هم اظهار می‌دارد: روابط عمومی‌ها باید در سازمان‌ها و نهادها چشم و گوش جامعه باشند و روح مطالبه>> گری صحیح به جا و به موقع در جامعه را بیدار کنند، اما در عمل روابط عمومی‌های ما بیشتر روابط عمومی مدیران هستند تا مردم.

وی تاکید می‌کند: باید این تابوی بولتن مدیران بودن شکسته شود و تعاریف درست تری جایگزین حرفه روابط عمومی شود.

>>عدم پایداری مدیران

مرضیه مهر>> تاش عضو شورای هیئت رئیسه روابط عمومی‌های خراسان شمالی، تغییرات پی در پی مدیران کل و به دنبال آن تغییر مدیران روابط عمومی دستگاه‌ها را از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی روابط عمومی‌ها در خراسان شمالی می‌داند و عنوان می‌کند: عدم پایداری مدیران روابط عمومی در این سمت به ترسیم استراتژی و اجرای برنامه‌های بلندمدت و در نهایت کمک به برند سازی استان آسیب وارد می‌کند.

وی که از مدیران قدیمی روابط عمومی‌های خراسان شمالی است، می‌گوید: در این میان مجهز بودن مسئولین روابط عمومی به مهارت‌های نرم از جمله داشتن نوشتار و ارتباط کلامی قوی، مهارت حل مسئله و انعطاف پذیری بالا تا حدی به رفع این چالش کمک می‌کند اما نیاز به ثبات و تقویت جایگاه روابط عمومی همچنان پابرجاست.

>>روابط عمومی علم مغفول مانده

کارشناس ارشد علوم ارتباطات، فعال حوزه روابط عمومی و رسانه دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی می‌گوید: روابط عمومی به عنوان یک علم و تخصص مغفول مانده، خیلی از مدیران به جایگاه روابط عمومی واقف نیستند و پست‌های این حوزه معمولاً به دست افراد ناآگاه که شناختی به علوم روابط عمومی ندارند سپرده می‌شود.

محبوبه عبدی ادامه می‌دهد: عدم آگاهی مردم به حوزه روابط عمومی هم از چالش‌های پیش روی روابط عمومی است و خیلی از مردم هنوز نمی‌دانند که رویکرد روابط عمومی سازمان‌ها چیست.

وی با تاکید بر عدم اختصاص بودجه کافی به فعالیت‌های روابط عمومی، تصریح می‌کند: نهادها و سازمان‌ها اغلب پول کافی برای انجام کارهای روابط عمومی ندارند و در خراسان شمالی، زبان‌ها و فرهنگ‌های مختلفی وجود دارد و روابط عمومی سازمان‌ها و اداره‌ها باید بتواند با همه این فرهنگ‌ها و لهجه‌ها ارتباط برقرار کند که این موضوع در روابط عمومی‌های ما کمتر دیده شده است.

عبدی تصریح می‌کند: بر اینکه نوآوری کم هم از چالش‌هاست، معمولاً روابط عمومی‌ها از روش‌های قدیمی برای فعالیت‌هایشان استفاده می‌کنند و کمتر به فکر ایده‌های جدید و خلاقانه هستند.

وی استفاده از فناوری‌های نوین را یکی از الزامات کار روابط عمومی‌ها می‌داند و می‌افزاید: نکته مهم دیگر اینکه سنجش عملکرد روابط عمومی‌ها به درستی وجود ندارد، اینکه تشکلی یا شورایی پای کار باشد و روابط عمومی‌ها را به لحاظ تخصص و عملکرد مورد سنجش قرار بدهد در ارتقای فعالیت روابط عمومی خراسان شمالی مؤثر است.

>>روابط عمومی‌ها کانون تفکر سازمان‌ها

کارشناس ارشد علوم ارتباطات و مدیر باتجربه واحد روابط عمومی بنیاد مسکن خراسان شمالی عقیده دارد: روابط عمومی علم فن و هنر است و در عصر جهانی ارتباطات، روابط عمومی به عنوان جایگاهی مهم نیاز است بیشتر از هر زمانی در بین آحاد جامعه شناخته شود.

محسن آگاهی موفقیت هر سازمان را در گرو انعکاس فعالیت‌ها، ارتباطات و تعامل دو>> سویه با جامعه می‌داند و می‌افزاید: اهمیت این موضوع را می‌توان در بیانات >>مقام معظم رهبری که روابط عمومی را بهترین نمایانگر اوضاع داخلی یک نهاد و منعکس کننده مسائلی که در آن هست تعریف نموده‌اند، دید.

وی به نقش مؤثر روابط عمومی در استفاده فناوری‌های به روز و انعکاس سریع اخبار اشاره و اظهار می‌کند: از این رو سازمان‌های پیشرو، روابط عمومی را به عنوان کانون تفکر می‌نگرند و آنچه واضح و مبرهن است، در بخش دولتی از تأثیرگذاری این حوزه تخصصی غفلت صورت گرفته است و می‌بایست روابط عمومی‌ها به عنوان پیشانی سازمان و یک سامانه مشورتی و مدیریتی در خلق ایده و تفکر دیده شوند.

وی عقیده دارد: در سازمان‌ها امروزه ارتباطات نقش حیاتی در دوام و بقای آنها دارد و سازمانی موفق تر است که با استفاده از ابزار و فنون نوین ارتباطی نقش خود را در جامعه پررنگ‌تر کند.

10 ساعت پیش

دسته‌بندی‌ها