شنبه، 24 خرداد، 1404

«حوزه‌های علمیه» موتور محرک انقلاب و بنیانگذار تمدن نوین اسلامی

>>‌>>خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: انقلاب اسلامی ایران نه تنها یک تحول سیاسی، بلکه حرکتی عمیق و ریشه‌دار در فرهنگ دینی و سنت علمی تشیع بود که در این مسیر، >>حوزه‌های >>علمیه >>نقشی بی‌بدیل و بنیادین ایفا کردند و این نهاد دینی، با پیشینه‌ای هزار ساله، توانست با اتکا بر فقه پویای شیعی، نهضتی مردمی و دینی را هدایت کند و به موتور محرک تحول اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در ایران بدل شود.

در سال‌های منتهی به انقلاب، حوزه علمیه قم و دیگر حوزه‌های فعال کشور با صدور بیانیه‌ها، انتشار >>کتاب‌های روشنگرانه و ایراد سخنرانی‌های افشاگرانه، بستر آگاهی‌بخشی >>عمومی را فراهم کردند و این فعالیت‌ها موجب افزایش مشروعیت و مقبولیت اجتماعی روحانیت انقلابی شد.

بسیاری از علما و طلاب، همچون امام خمینی (ره)، شهید آیت‌الله مطهری و شهید آیت‌الله بهشتی، با تکیه بر فقه سیاسی و اصول اصیل دینی، گفتمان عدالت‌خواهی و استقلال‌طلبی را در سطح جامعه نهادینه کردند.

حضور روحانیون در صف اول مبارزات و پذیرش هزینه‌هایی مانند زندان، تبعید و حتی شهادت، بر پیوند عمیق مردم و مرجعیت دینی صحه گذاشت و باعث شد انقلاب اسلامی، برخلاف دیگر جنبش‌ها، از پشتیبانی عظیم توده‌های مؤمن و متدین بهره‌مند باشد.

با پیروزی انقلاب، نقش حوزه‌ها تنها به هدایت معنوی محدود نماند، بلکه به حوزه‌های قانون‌گذاری، سیاست‌گذاری و مدیریت فرهنگی نیز گسترش یافت و تدوین قانون اساسی >>بر مبنای فقه اسلامی، حضور علما در مجلس خبرگان و مشارکت حوزه در نهادهای کلان کشور، نمونه‌ای از این حضور گسترده است، همچنین >>حوزه‌های علمیه با تربیت نیروهای >>متخصص و متعهد، توانستند کادرسازی هدفمند برای اداره کشور پس از انقلاب را تحقق بخشند.

یکی از اقدامات مهم، تعامل با دانشگاه‌ها و شکل‌گیری مفهوم "وحدت حوزه و دانشگاه" بود که نتیجه آن تربیت نسلی آگاه، انقلابی و علمی در میان دانشجویان و اساتید کشور شد و این پیوند، نه تنها مرز میان علم و دین را از بین برد، بلکه بنیانی نو برای پیشرفت علمی و معنوی ایران ایجاد کرد.

بی‌تردید، >>حوزه‌های علمیه با بهره‌گیری از ظرفیت‌های رسانه‌ای، دانش‌پژوهی روزآمد، ارتباط‌گیری با جوامع جهانی و حضور مؤثر در عرصه‌های اجتماعی، گفتمان انقلاب را بازتولید و تقویت می‌کنند و خواهند توانست در مسیر تحقق هدف بلندمدت تمدن نوین اسلامی نیز نقش‌آفرینی مؤثری داشته باشند؛ تمدنی که >>مبتنی بر معنویت، عدالت، عقلانیت و استقلال است و در آن، >>حوزه‌های >>علمیه نقش قطب‌نمای فکری و فرهنگی را ایفا می‌کنند.

>>رسالت حوزه‌های علمیه، تبیین فرهنگ قرآن و اهل بیت (ع) و رشد معنویت در جامعه است

مدیر حوزه علمیه امام خمینی (ره) اراک در گفتگو با>> خبرنگار مهر اظهار کرد: تعامل و هم‌افزایی بین حوزه و دانشگاه در ۲ بخش >>عمومی و اقتصادی امری ضروری است تا پیشرفت‌های علمی و معنوی حاصل شود.

>>حجت الاسلام احمد >>میرمهدی افزود: حوزه علمیه امام خمینی (ره) به عنوان قدیمی‌ترین مدرسه علمیه در اراک، همچنان در تربیت طلاب و علمای علوم دینی نقشی تأثیرگذار دارد.

وی گفت: این مدرسه که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به نام مدرسه علمیه امام خمینی (ره) نامگذاری شد، بیش از ۲۰۰ سال پیش و همزمان با بنای مجموعه تاریخی بازار اراک به عنوان اولین بنای شهر اراک احداث شد.

>>حجت الاسلام >>میرمهدی گفت: رسالت >>حوزه‌های علمیه، تبیین فرهنگ قرآن و اهل بیت (ع) و ارتقا و رشد معنویت در جامعه است و باید اذعان کرد تربیت نسل جوان و با بصیرت کنونی، بدون پیروی از مکتب اسلام و تشیع >>امکان پذیر نیست.

وی تاکید کرد: تمام مراکز علمی و تربیتی باید از منابع با ارزش >>حوزه‌های علمیه، علما و مراجع و به ویژه رهنمودهای رهبر معظم انقلاب استفاده کنند.

مدیر حوزه علمیه امام خمینی (ره) اراک گفت: نقش >>حوزه‌های >>علمیه در مبارزه با فساد، روشنگری و تبیین حقایق و هدایت نهضت مطالبه >>گری به سمتی که متناسب با اهداف انقلاب اسلامی پیش رود، کلیدی است.

>>حجت الاسلام >>میرمهدی با بیان اینکه ایران اسلامی به عنوان طلایه دار مذهب مقدس تشیع باید در ارائه علوم اسلامی سرآمد تمام کشورهای مسلمان نشین باشد، گفت: انتظار است >>حوزه‌های >>علمیه در بخش‌های >>های دانشی، مهارتی و اجتماعی در گام دوم انقلاب بیش از پیش آماده باشند.

مدیر حوزه علمیه امام خمینی (ره) گفت: >>حوزه‌های علمیه، نقش تأثیرگذاری در >>توسعه اخلاق اسلامی و ایستادگی در برابر هجمه‌های فرهنگی و توطئه‌های دشمنان >>بر عهده دارند.

>>حجت الاسلام >>میرمهدی بیان کرد: انجام فعالیت‌های علمی و تربیتی حوزه علمیه امام خمینی (ره) با هدف ارتقای سطح دانش دینی و فرهنگی جامعه، با هدف تربیت نسل جدید، مورد توجه ویژه است.

>>پرچم هدایت، روشنگری و سامان‌دهی مردم در اختیار علمای دینی

مدیر حوزه علمیه الغدیر >>نراق در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: >>حوزه‌های >>علمیه سنگر دفاع از دین در برابر جنگ نرم هستند.

حجت‌الاسلام محمد فروغی، با اشاره به جایگاه تاریخی و نقش بی‌بدیل >>حوزه‌های >>علمیه در هدایت دینی جامعه، اظهار کرد: از دیرباز، >>حوزه‌های علمیه با بهره‌گیری از معارف اسلامی، مسئولیتی الهی و تاریخی از سوی پیامبر اکرم (>>ص) و ائمه اطهار (>>ع) >>بر عهده داشته‌اند به طوری که پس از غیبت کبری امام زمان (>>عج)، این علمای بزرگ و برجسته بودند که پرچم هدایت، روشنگری و سامان‌دهی امور دینی مردم را در دست گرفتند.

وی با اشاره به شکل‌گیری و رشد حوزه علمیه قم گفت: حوزه علمیه قم با همت و تلاش‌های علمی مرحوم آیت‌الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی و سپس با تقویت و مدیریت مرحوم آیت‌الله بروجردی، به یکی از مراکز مهم تولید علم، فقه >>و اخلاق اسلامی در جهان تبدیل شد و این حوزه با تربیت شاگردان ممتاز و برجسته، تأثیر بسزایی در جامعه داشت.

>>حجت الاسلام فروغی با اشاره به اقدام بی >>بدیل تاریخی امام خمینی (ره) ادامه داد: در میان علمای بزرگ، امام خمینی (ره) با نگاهی عمیق به فقه سیاسی و اجتماعی اسلام، تحولی عظیم در ساختار >>حوزه‌های علمیه و نیز در جامعه ایران پدید آورد و ایشان با قیامی الهی و مردمی، انقلاب اسلامی ایران را رهبری کرد و رسالت پیامبران و اولیای الهی را در عصر غیبت ادامه داد که به برکت این انقلاب، معارف ناب شیعه، احکام اسلامی و فرهنگ اهل‌بیت (>>ع) در سراسر جهان منتشر شد.

مدیر حوزه علمیه الغدیر >>نراق افزود: >>حوزه‌های >>علمیه >>در حقیقت سنگرهایی هستند که در برابر شبهات، هجمه‌ها و توطئه‌های فرهنگی دشمنان اسلام مقاومت می‌کنند و امروزه این سنگرهای فکری و معرفتی، نقش مهمی در پاسخ‌گویی به سوالات و دغدغه‌های نسل جوان دارند و این نقش، با گسترش رسانه‌ها و فضای مجازی، اهمیت دوچندانی یافته است.

4 هفته پیش

دسته‌بندی‌ها