یکشنبه، 21 اردیبهشت، 1404

حوزه علمیه قم مرجع علمی و دینی مسلمانان در کشورهای مختلف است

حجت الاسلام هادی تیمورزاده در گفتگو با >>خبرنگار مهر، با بیان اینکه حوزه‌های علمیه در شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران نقش بسیار مهمی ایفا کردند، گفت: این نهادها به‌عنوان مراکز علمی و دینی، توانستند با ترویج اندیشه‌های اسلامی و انتقادات اجتماعی، مردم را به سمت تغییر و تحول سوق دهند.

وی رهبری فکری، آموزش و آگاهی‌بخشی، حمایت از مردم و تشکیل شبکه‌های اجتماعی را توسط حوزه‌های علمیه را به عنوان اصل مهم در فعالیت‌های حوزه‌های علمیه عنوان کرد و افزود: علمای دین، به‌ویژه امام خمینی (ره)، با ارائه تفسیرهای جدید از اسلام و تأکید بر عدالت اجتماعی و حقوق مردم، توانستند به‌عنوان رهبران فکری انقلاب عمل کنند.

تیمورزاده ادامه داد: حوزه‌های علمیه با برگزاری کلاس‌ها و سخنرانی‌ها، مردم را نسبت به مسائل اجتماعی و سیاسی آگاه کردند و به آن‌ها فهماندند که می‌توانند در برابر ظلم و فساد ایستادگی کنند.

مدیر حوزه علمیه امام صادق (>>ع) خدابنده گفت: علمای دین با ایجاد ارتباطات و شبکه‌های اجتماعی، توانستند مردم را به هم پیوند دهند و یک جبهه متحد علیه رژیم شاهنشاهی تشکیل دهند.

>>حوزه علمیه همواره در کنار مردم بوده است

حجت الاسلام تیمورزاده افزود: حوزه‌های علمیه به‌عنوان نهادهای دینداری، همواره در کنار مردم بودند و از خواسته‌های آن‌ها حمایت کردند، که این امر باعث تقویت روحیه انقلابی در جامعه شد. به‌طور کلی، حوزه‌های علمیه با ترکیب علم و دین، توانستند به‌عنوان نهاد مرکزی دینداری، تحولات اجتماعی را هدایت کنند و نقش کلیدی در پیروزی انقلاب اسلامی ایفا کنند.

وی با بیان اینکه شخصیت‌هایی مانند امام خمینی (ره)، شهید بهشتی و شهید مطهری با تکیه بر فقه سیاسی و آموزه‌های اسلامی، توانستند گفتمان انقلاب اسلامی را در جامعه ترویج دهند، ادامه داد: این شخصیت‌ها به چندین روش مؤثر همانند تفسیر نوین از فقه سیاسی، آموزش و تربیت نسل جدید، تأکید بر عدالت اجتماعی، گفت‌وگو و تعامل با مردم و مبارزه با استبداد و استعمار عمل کردند.

مدیر حوزه علمیه امام صادق (>>ع) خدابنده با بیان اینکه این شخصیت‌ها با ارائه تفسیرهای جدید از فقه سیاسی، مفهوم حکومت اسلامی و نقش مردم در آن را به‌طور واضح تبیین کردند، گفت: امام خمینی (ره) به‌ویژه با نظریه ولایت فقیه، پایه‌های فکری جدیدی را برای حکومت اسلامی بنا نهاد.

تیمورزاده با بیان اینکه آموزش و تربیت نسل جدید یکی از مهم‌ترین اولویت‌های بود که شخصیت‌های همانند امام خمینی (ره) به آن پرداختند، افزود: این شخصیت‌ها در حوزه‌های علمیه به تربیت طلاب و دانشجویان پرداختند و با آموزش مبانی فقهی و سیاسی، نسل جدیدی از رهبران و فعالان اجتماعی را پرورش دادند که توانستند در عرصه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی نقش‌آفرینی کنند.

>>تاکید بر عدالت اجتماعی شاخصه حوزه علمیه

وی تأکید بر عدالت اجتماعی را شاخصه مهم دیگری عنوان کرد که شخصیت‌هایی مانند امام خمینی (ره)، شهید بهشتی و شهید مطهری به آن پرداختند به گونه‌ای که شهید بهشتی و شهید مطهری با تأکید بر عدالت اجتماعی و حقوق بشر در اسلام، توانستند گفتمان انقلاب را به‌عنوان حرکتی برای تحقق عدالت و آزادی در جامعه معرفی کنند.

مدیر حوزه علمیه امام صادق (>>ع) خدابنده گفت‌وگو و تعامل با مردم را مورد تاکید قرار داد و گفت: این شخصیت‌ها با برگزاری جلسات عمومی، سخنرانی‌ها و نوشتن مقالات، به ترویج اندیشه‌های خود پرداختند و ارتباط نزدیکی با مردم برقرار کردند. این ارتباط باعث شد تا مردم به‌طور فعال در فرآیند انقلاب شرکت کنند.

تیمورزاده افزود: مبارزه با استبداد و استعمار مورد تاکید و توجه جدی شخصیت‌هایی مانند امام خمینی (ره)، شهید بهشتی و شهید مطهری، افزود: آن‌ها با نقد رژیم شاهنشاهی و سیاست‌های غربی، توانستند احساسات ضد استعماری و ضد استبدادی را در جامعه تقویت کنند و مردم را به مبارزه علیه ظلم و فساد ترغیب کنند. به‌طور کلی، این شخصیت‌ها با ترکیب فقه سیاسی و آموزه‌های اسلامی، توانستند گفتمان انقلاب اسلامی را به‌طور مؤثری در جامعه ترویج دهند و نقش کلیدی در شکل‌گیری و پیروزی انقلاب ایفا کنند.

وی در ادامه با اشاره به یکصدمین >>سالگشت باز تأسیس حوزه علمیه قم، گفت: حوزه علمیه قم به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز علمی و دینی در ایران و جهان اسلام شناخته می‌شود. این حوزه نه تنها در تربیت علمای دینی و فقهی نقش دارد، بلکه به عنوان یک مرکز پژوهشی و آموزشی در زمینه‌های مختلف علوم اسلامی، فلسفه، کلام و علوم اجتماعی نیز فعالیت می‌کند.

>>نقش حوزه علمیه قم در شکل‌دهی تفکر دینی و اجتماعی

مدیر حوزه علمیه امام صادق (ع) خدابنده با بیان اینکه نقش حوزه علمیه قم در کشور ایران به ویژه در شکل‌دهی به تفکر دینی و اجتماعی بسیار مهم است. علمای قم در مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تأثیرگذار بوده و نظرات آن‌ها در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور مؤثر است، گفت: در سطح جهانی، حوزه علمیه قم به عنوان یک مرجع علمی و دینی برای مسلمانان در کشورهای مختلف شناخته می‌شود. این حوزه با برگزاری کنفرانس‌ها و همایش‌های بین‌المللی، به تبادل نظر و گفتمان در مورد مسائل اسلامی و جهانی کمک می‌کند.

تیمورزاده در ادامه به ارتباط و وحدت حوزه و دانشگاه به عنوان عامل مهم در تربیت نسل انقلابی و مؤمن اشاره کرد و افزود: ارتباط بین حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها می‌تواند به تربیت نسلی انقلابی و مؤمن از دانشجویان و اساتید منجر شود.

وی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها می‌توانند با تبادل دانش و تجربیات، به یکدیگر کمک کنند. این تبادل می‌تواند به ایجاد تفکر انتقادی و عمیق‌تر در دانشجویان منجر شود، ادامه داد: همکاری بین این دو نهاد می‌تواند به ترویج ارزش‌های اسلامی و انقلابی در بین دانشجویان و اساتید کمک کند. این ارزش‌ها می‌توانند به عنوان مبنای اخلاقی و اجتماعی در تربیت نسل جدید عمل کنند.

مدیر حوزه علمیه امام صادق (ع) خدابنده با بیان اینکه برگزاری برنامه‌های مشترک مانند کارگاه‌ها و سمینارها می‌تواند به ایجاد فضایی برای بحث و تبادل نظر در مورد مسائل روز جامعه و چالش‌های آن کمک کند، گفت: این ارتباط می‌تواند به تقویت هویت فرهنگی و دینی دانشجویان کمک کند و آن‌ها را به سمت فعالیت‌های اجتماعی و انقلابی سوق دهد.

تیمورزاده با بیان اینکه با همکاری در زمینه‌های مختلف، دانشجویان می‌توانند مهارت‌های زندگی و رهبری را یاد بگیرند که در آینده به آن‌ها در ایفای نقش‌های اجتماعی کمک خواهد کرد، افزود: این عوامل می‌توانند به شکل‌گیری نسلی مؤمن و انقلابی کمک کنند که در راستای پیشرفت جامعه و تحقق اهداف اسلامی و انسانی تلاش کنند.

وی با بیان اینکه ارتباط بین حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها می‌تواند به تربیت نسلی انقلابی و مؤمن از دانشجویان و اساتید منجر شود، افزود: حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها می‌توانند با تبادل دانش و تجربیات، به یکدیگر کمک کنند. این تبادل می‌تواند به ایجاد تفکر انتقادی و عمیق‌تر در دانشجویان منجر شود.

>>همکاری حوزه و دانشگاه سبب ترویج ارزش‌های اسلامی و انقلابی

مدیر حوزه علمیه امام صادق (>>ع) خدابنده با بیان اینکه همکاری بین این دو نهاد می‌تواند به ترویج ارزش‌های اسلامی و انقلابی در بین دانشجویان و اساتید کمک کند، گفت: این ارزش‌ها می‌توانند به عنوان مبنای اخلاقی و اجتماعی در تربیت نسل جدید عمل کنند.

تیمورزاده با بیان اینکه برگزاری برنامه‌های مشترک مانند کارگاه‌ها و سمینارها می‌تواند به ایجاد فضایی برای بحث و تبادل نظر در مورد مسائل روز جامعه و چالش‌های آن کمک کند، افزود: این ارتباط می‌تواند به تقویت هویت فرهنگی و دینی دانشجویان کمک کند و آن‌ها را به سمت فعالیت‌های اجتماعی و انقلابی سوق دهد.

وی افزود: با همکاری در زمینه‌های مختلف، دانشجویان می‌توانند مهارت‌های زندگی و رهبری را یاد بگیرند که در آینده به آن‌ها در ایفای نقش‌های اجتماعی کمک خواهد کرد. این عوامل می‌توانند به شکل‌گیری نسلی مؤمن و انقلابی کمک کنند که در راستای پیشرفت جامعه و تحقق اهداف اسلامی و انسانی تلاش کنند.

مدیر حوزه علمیه امام صادق (>>ع) خدابنده با بیان اینکه حوزه‌های علمیه برای حفظ نقش محوری خود در تحولات اجتماعی و فرهنگی می‌توانند اقداماتی را در نظر بگیرند، گفت: به‌روز کردن محتوای درسی و روش‌های آموزشی با توجه به نیازهای روز جامعه و چالش‌های نوظهور ضروری و مهم است.

تیمورزاده با اشاره به برقراری ارتباط و گفت‌وگو با دیگر فرهنگ‌ها و مذاهب برای تبادل نظر و فهم بهتر از یکدیگر، ادامه داد: تشویق به پژوهش‌های علمی و اجتماعی به حل مسائل جامعه کمک کند و به تولید دانش جدید بپردازد.

وی مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی، مانند برگزاری کارگاه‌ها و سمینارها برای ارتقای آگاهی عمومی را مهم عنوان کرد و ادامه داد: توسعه مهارت‌های نرم و آموزش مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی به طلاب تا بتوانند بهتر با جامعه ارتباط برقرار کنند.

>>نقش حوزه‌های علمیه در تحقق تمدن نوین اسلامی

مدیر حوزه علمیه امام صادق (>>ع) خدابنده با تاکید بر اینکه حوزه‌های علمیه می‌توانند با اتخاذ رویکردهای مختلف در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی گام‌های مؤثری بردارند، گفت: آموزش و پژوهش، ترویج تفکر انتقادی، همکاری با نهادهای اجتماعی، تولید محتوا، توجه به جوانان و گفت‌وگو و تعامل از جمله این رویکردها است.

تیمورزاده با بیان اینکه تقویت برنامه‌های آموزشی و پژوهشی در زمینه‌های مختلف علوم انسانی، اجتماعی و اسلامی که به نیازهای جامعه پاسخ دهد مهم و ضروری است، افزود: تشویق طلاب به تفکر انتقادی و تحلیل مسائل روز، به‌ویژه در زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی و ایجاد ارتباط و همکاری با نهادهای اجتماعی و فرهنگی برای حل مشکلات جامعه و ارتقای سطح آگاهی عمومی می‌تواند نقش مهم و اساسی در تقویت برنامه‌های آموزشی و پژوهشی در زمینه‌های مختلف علوم انسانی، اجتماعی و اسلامی داشته باشد.

وی با اشاره به تولید محتوای علمی و فرهنگی متناسب با نیازهای جامعه و ترویج آن از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی، ادامه داد: برنامه‌ریزی برای جذب و آموزش جوانان به‌منظور ایجاد نسل جدیدی از اندیشمندان و فعالان اجتماعی و برقراری گفت‌وگو با دیگر مذاهب و فرهنگ‌ها به‌منظور ایجاد هم‌زیستی مسالمت‌آمیز و تبادل تجربیات در این زمینه باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

4 روز پیش

دسته‌بندی‌ها