به گزارش >>خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاعرسانی دولت، سید جلیل حسینی ضمن تأکید بر لزوم مشارکت فعال اساتید، رؤسای دانشگاهها، مدیران، معاونین آموزشی، اعضای هیأت علمی، دانشجویان و دیگر >>ذی نفعان دانشگاههای علوم پزشکی، اعلام کرد که عملکرد هر یک از برنامهها به طور منظم در شورای هماهنگی برنامههای تحول در آموزش علوم پزشکی مورد بررسی، پایش و ارزیابی قرار خواهد گرفت.
این >>درحالی است که پس از سپری شدن چندین ماه در رفع عوارض دانشگاهها اعم از بدهیهای سنگین و کاهش انگیزه، اجرای رسمی برنامههای تحول در آموزش علوم پزشکی با رویکردی نوین جهت ارتقای دانشگاهها به سطح دانشگاههای معتبر بین >>المللی آغاز شد. این برنامهها با هدف ارتقای کیفیت، عدالت آموزشی، بهرهوری و پاسخگویی به نیازهای آینده نظام سلامت کشور تدوین شدهاند و نقطه آغاز فصل جدیدی در نظام آموزش علوم پزشکی به شمار میروند.
در قالب این تحول، ۱۰ برنامه محوری بر اساس بازنگری اسناد بالادستی، تجربیات دورههای پیشین و نظرات بیش از ۲۰۰ نفر از صاحبنظران، مدیران و اعضای هیأت علمی طراحی و در نود و چهارمین نشست شورای عالی برنامهریزی علوم پزشکی در تاریخ ۱۲ اسفندماه ۱۴۰۳ به تصویب رسیده است. این برنامهها عبارتاند از؛ ۱- تحول >>بینالمللیسازی آموزش علوم پزشکی، ۲- تحول اعتباربخشی در آموزش علوم پزشکی، ۳- تحول در آموزش علوم پایه و داروسازی، ۴- ارتقای اخلاق پزشکی و رفتار حرفهای، ۵- اقتصاد و ارتقا بهرهوری آموزش علوم پزشکی، ۶- توسعه فناوریهای نوین و هوشمندسازی در آموزش علوم پزشکی، ۷- بازنگری برنامههای آموزشی رشتههای علوم پزشکی با رویکرد نوین، ۸- مرجعیت علمی و آیندهنگاری، ۹- ارزیابی و نظارت بر تأثیر و پیامد توسعه رشتههای علوم پزشکی، ۱۰- مأموریتگرایی و آمایش سرزمینی.
مطابق با این ابلاغیه، برای هر برنامه یک مسئول در حوزه ستادی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تعیین شده است تا با تشکیل تیمهای تخصصی و تدوین برنامههای عملیاتی، اهداف کلان و شاخصهای مرتبط را در سه سطح ستاد، کلانمنطقه و دانشگاهها پیگیری کنند.
همزمان با آغاز اجرای این برنامهها، کلیه ساختارهای پیشین ذیل برنامه جامع عدالت، تعالی و بهرهوری در آموزش علوم پزشکی متوقف شده و ساختار جدید بر اساس برنامههای تحولی جایگزین آن میشود.