به گزارش >>خبرگزاری مهر، ابراهیم نقدی معاون حقوقی و نظارت گمرک ایران در گفتگوی تلویزیونی در خصوص گمرک بندر شهید رجایی بندرعباس اظهار کرد: اولویت اصلی تیم مدیریتی گمرک ضمن دلجویی از همکاران مصدوم در این حادثه، راهاندازی تمامی رویه گمرکی بود، اما >>باتوجهبه اینکه این بندر مربوط به منطقه ویژه اقتصادی است، بر اساس قوانین و مقررات موضوعه محدوده مناطق ویژه اقتصادی خارج از قلمرو گمرکی است و مقررات مربوط به خود منطقه حاکم است و مستند به قوانینی متعدد ازجمله تبصره ۲ ماده ۱۸ قانون امور گمرکی، ماده ۲۰ منطقه ویژه اقتصادی نگهداری و انبار خارج از حیطه گمرک است و گمرک تنها امور تشریفات را به عهده دارد.
وی با بیان اینکه همکاران ما اکنون در گمرک بندر شهید رجایی در حال خدمترسانی هستند، تصریح کرد: در دو روز اخیر سه هزار و ۳۰۰ کامیون کالا از این گمرک ترخیص شده است. البته دغدغه اصلی انجام >>فرایندها بود که خوشبختانه بهمنظور عدم وقفه در امورات، باوجود سامانههای الکترونیکی در گمرک و استقرار همکاران در ساختمانهای همجوار و گمرک شهید باهنر، توانستیم در کوتاهترین زمان ممکن کلیه فرایندهای گمرکی را به حالت عادی برگردانیم.
نقدی به دلایل رسوب کالاها در گمرکات اشاره کرد و افزود: این موضوع، یک دغدغهای است که باید جدی و ریشهای آسیبشناسی و درمان شود. در انجام >>فرایندها سه رویه اصلی واردات، صادرات و عبور (ترانزیت) وجود دارد که در صادرات و عبور >>فرایندها با سهولت و سرعت قابلقبولی در حال انجام است.
وی با تأکید بر اینکه باید بین رسوب، ماندگاری و >>اطاله فرایند ورود کالا تفاوت قائل شویم، بیان کرد: رسوب زمانی مصداق پیدا میکند که کالا وارد بنادر شده اما قابلیت ترخیص به علت عدم اخذ مجوزهای اولیه و قانونی را ندارد، برای ورود کالا به جهات مختلف سلامت مردم، ایمنی جامعه و کنترلهای قانونی مستلزم اخذ مجوز از سوی مراجع اصلی و کنترلی است. برخی کالاها مجوز اولیه را دارند اما مجوزهای مربوط به ترخیص که لازمه ورود، مصرف یا ترخیص است را ندارند.
معاون حقوقی و نظارت گمرک ایران با عنوان اینکه عوامل مختلفی در ماندگاری یا طولانیشدن >>فرایندها وجود دارد، گفت: تعدد مراجع تصمیمگیر و مقرره گذار در این حوزه، تعدد قوانین و مقرراتی که جنبه تهدیدی و محدودیتی برای واردات پیشبینیشده و متمرکز شدن اکثر کنترلها به زمان ترخیص و خروج کالا که بسیاری کشورها از این مرحله عبور کردند به طوری که درگذشته اکثر کشورهای دنیا بهعنوان یک مرجع وصول درآمد بودند اما اکنون بهعنوان سازمان و مرجع نظارتی کنترلی بر واردات هستند، اما در ایران متأسفانه همچنان اکثر کنترلها به زمان ترخیص متمرکز میشوند.