سه‌شنبه، 07 مرداد، 1404

اوصاف قرآنی درباره پایان دنیا

ناهید سبزیان در گفتگو با >>خبرنگار مهر، با پرداختن به مضامین نورانی سوره مبارکه >>انفطار از جز سی‌اُم قرآن کریم و با اشاره به اینکه تکذیب روز جزا انسان را از پروردگارش غافل و نافرمان می‌کند، اظهار کرد: این سوره به انسان نسبت به غفلت در اعمالش هشدار می‌دهد و با لحن توبیخی، آثار و عواقب این غفلت را در قیامت متذکر می‌شود.

مدرس تدبر در قرآن کریم در چهارمحال و بختیاری با ذکر اینکه انسان اگر به ثبت و ضبط اعمالش باور داشته باشد هرگز غفلت نمی‌کند، ادامه داد: خداوند کریمی است که مقدمات وجود را برای انسان فراهم ساخته و غفلت از فرامین خدا، پیامد تکذیب روز قیامت و مشاهده نتایج اعمال در روز جزاست.

سبزیان با تأکید بر اینکه در آیات ابتدایی سوره >>انفطار صحنه‌هایی از پایان دنیا و قیامت برای انسان توصیف می‌شود، افزود: انسان در این روز نسبت به اعمال و کردارش در دنیا آگاه می‌شود. در اینجا اشاره دارد که بستر گرم و آرام دنیا باعث غفلت و نافرمانی انسان می‌شود و از روز بزرگ حساب و کتاب غافل می‌ماند.

>>در هم ریختن نظام هستی در روز رستاخیز

وی اظهار کرد: این سوره توصیف‌هایی از به هم ریختن نظم و انسجام هستی در روز رستاخیز اشاره دارد تا انسان را متوجه قیامت کند، در این روز آسمان شکافته و ستارگان پراکنده می‌شوند، دریاها از هم باز شده و قبرهایی که پیکر انسان‌ها با انواع اعمالشان را در خود جا دادند، زیر و رو می‌شود.

سبزیان ادامه داد: در چنین روزی با این اوصاف، انسان‌ها از اعمال خوب و بدی که در زمان حیاتشان انجام دادند و نیز اعمالی که پس از مرگشان در کارنامه آنها ثبت شده است، آگاه می‌شوند و آثار نیک یا بد اعمال خود را مشاهده می‌کنند.

این مدرس قرآن کریم با بیان اینکه انسان در این دنیا دچار فراموشی و غفلت نسبت به روز هولناک رستاخیز می‌شود، گفت: در این روز که نظام منتظم عالم در هم می‌ریزد، انسان باید حساب و کتاب اعمالش را در محضر پروردگار پاسخ بدهد و آثار و دستاوردهای اعمالش را ببیند.

سبزیان نتیجه مهم و خطرناک غفلت انسان نسبت به قیامت را یادآور شد و توضیح داد: تکذیب روز جزا باعث می‌شود انسان پروردگارش را نادیده بگیرد و در نوع ارتباطش با او فریب بخورد که پرسش «یَا >>أَیُّهَا >>الْإِنْسَانُ مَا >>غَرَّکَ >>بِرَبِّکَ >>الْکَرِیمِ» به همین نکته اشاره دارد و از انسان می‌پرسد چه چیزی تو را به پروردگار بزرگوارت مغرور کرده است؟

وی با بیان اینکه در این سوره اشاره دارد انسان نسبت به پروردگار دچار غفلت و در نتیجه فریب می‌شود، افزود: انسان از یاد خدا غافل می‌شود لذا خدا از انسان می‌پرسد چه چیزی باعث این غفلت و فریب در تو شده است. در ادامه آیات به نقش خداوند متعال هستی‌بخش در حیات انسان تأکید دارد تا زشتی غفلت از چنین پروردگاری بیشتر آشکار شود.

>>تکذیب روز جزا؛ ریشه غفلت و نافرمانی

سبزیان تکذیب روز جزا را ریشه و خاستگاه غفلت انسان دانست و تصریح کرد: هیچ عاملی ارزش غفلت از چنین پروردگاری را ندارد و تنها عامل این است که انسان پیوسته روز جزا را دروغ می‌پندارد، انسان اگر روز جزا را باور داشت هیچ مظهری از مظاهر >>دمنیوی باعث غفلت او نمی‌شد.

وی با اشاره به آیه «>>وَإِنَّ >>عَلَیْکُمْ >>لَحَافِظِینَ»، بیان کرد: در این آیه اشاره دارد که خداوند حافظ انسان است و همچنین >>مأمورانی را نگهبان او قرار داده تا اعمالش را بنویسند که این فرشتگان همواره مراقب >>انسانند و اعمالش را ثبت و ضبط می‌کنند. لذا اعمال انسان هیچ‌گاه از بین نمی‌رود بلکه در سابقه او درج می‌شود و ریزترین اعمال او از قلم نخواهد افتاد.

سبزیان تأکید کرد: این آیات تلاش دارند تا انسان را از غفلت و فریب و نافرمانی نسبت به اوامر الهی و تکذیب روز جزا باز دارند.

وی نتیجه عملی غفلت از پروردگار را خروج از دایره بندگی عنوان کرد و گفت: در آیات پایانی سوره >>انفطار به بیان عاقبت انسان‌ها می‌پردازد و تأکید دارد که توجه به پروردگار عالم چه پاداشی در پی دارد. در آیه «>>إِنَّ >>الْأَبْرَارَ >>لَفِی نَعِیمٍ» عاقبت ابرار یعنی نیکان را مورد تأکید قرار می‌دهد که غرق در نعمت خواهند بود.

سبزیان ادامه داد: در مقابل، در آیه «>>وَإِنَّ >>الْفُجَّارَ >>لَفِی >>جَحِیمٍ» عاقبت دردناک >>فجار یعنی بدکاران را جز آتش دوزخ نمی‌داند. آنها گرفتار همان روزی می‌شوند که تکذیبش می‌کردند و در قیامت عذابی سخت خواهند دید که راه فراری هم از آن ندارند.

وی در خصوص تعبیر «>>یَوْمُ >>الدِّینِ» در این سوره، گفت: حقیقت روز جزا به قدری عظیم و وسیع است که انسان‌ها از درک آن عاجزند و در آیه پایانی می‌فرماید در یوم >>الدین، هیچ پشتوانه مادی به درد انسان نمی‌خورد و خداوند متعال تنها اراده حاکم مطلق بر عالم است.

3 ماه پیش

دسته‌بندی‌ها