به گزارش>> خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر مهدی >>مجیدپور، سرپرست تیم تحقیقاتی، گفت: دانشگاههای نسل آینده موظف به انجام ماموریتهای چند بعدی و حتی متضاد هستند و باید مهارتهای مؤثری برای تعامل سازنده با مخاطبان مختلف از جمله شرکتهای دولتی و خصوصی، دولتها و همچنین دانشجویان داشته باشند تا بتوانند بیشترین بهره >>وری را در عملکرد خود نشان دهند.
وی افزود: که امروزه مدلهای قدیمی مانند مارپیچ سه >>گانه (Triple-Helix) اثربخشی لازم را در فضای حکمرانی نداشته و در این >>تحقیق مدل جدیدی برای مدیریت دانشگاههای نسل آینده پیشنهاد شده است. این >>تحقیق >>مبتنی بر گردآوری دادههای >>میدانی از بیش از ۲۰ صنعت مختلف شامل، صنایع انرژی-محور، صنایع معدنی، هوافضا، مخابرات، صنایع غذایی، دفاعی، بانکداری و غیره انجام شده است که در نوع خود- از لحاظ >>جامعیت دادهها – >>کم نظیر است.
دکتر >>مجیدپور اضافه کرد: در این >>تحقیق همچنین مطالعه تطبیقی از ۵۵ دانشگاه دنیا (از رتبه ۱ تا هزار با تنوع جغرافیایی) انجام گرفته و تحلیلی از سیاستهای آنها ارائه شده است.
رئیس دانشکده مدیریت، علم و فناوری >>خاطر نشان کرد: این >>تحقیق علاوه بر بررسی نقش نهادهای تامین مالی (مانند صندوقها و بانکها) نشان داده است که سندیکاها، تشکلها و سازمانهای واسط به طور قابلتوجهی اثربخشی بازیگران نظام علم و فناوری و به ویژه دانشگاهها را افزایش میدهند. زیرا این مؤسسات میتوانند نقش شبکهسازی و ارتباط بین دانشگاهها و ارکان متنوع جامعه را در اقتصاد دانشبنیان تا حد زیادی ارتقاء دهند.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر بیان داشت: این >>تحقیق، راهبردها و بینشهای ارزشمندی را برای دانشگاهها از منظر تنظیم راهبرد و سازماندهی بازاریابی توانمندیهای علمی-فناوری دانشگاهی، بهویژه برای دانشگاههایی که در حال تبدیل شدن به دانشگاهی نوآور و کارآفرین در آینده هستند، ارائه میدهد. در این >>تحقیق علاوه بر ارائه بنیانهای نظری، راهکارهای عملیاتی مانند چگونگی تقویت سکوهای اجتماعی در بستر دیجیتال برای ارتباط موثر دانشگاهها با صنعت، سازوکارهای بازاریابی توانمندیهای دانشگاهها و دیجیتال مارکتینگ، تاسیس شرکتهای فناورانه و پژوهشگاههای مشترک نیز ارائه شده است.
وی گفت: این >>تحقیق با حمایت دانشگاه صنعتی امیرکبیر در طی سالهای گذشته انجام گرفته است.
وی تاکید کرد: دانشگاه صنعتی امیرکبیر، به عنوان مادر دانشگاههای صنعتی کشور، دسترسی به این حجم و تنوع از دادههای صنایع را در این پژوهش امکانپذیر کرده است.
این استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر در پایان گفت: نتایج این >>تحقیق اخیراً در مجله Journal of the Knowledge Economy با عنوان Next Generation Universities in the Context of the Knowledge Economy: Conceptual and Practical Implications به چاپ رسیده است.