چهارشنبه، 08 مرداد، 1404

می‌گویند تلویزیون نمی‌بینند اما مخاطب برنامه‌ها و سریال‌ها هستند!

محسن >>برمهانی معاون سیما درباره مخاطب رسانه ملی و تغییر میزان مخاطب نسبت به گذشته با ذکر نکته‌ای به>> خبرنگار >>مهر بیان کرد: الگوی مصرف رسانه‌ای نخبگان و هنرمندان امروزه تغییر کرده است، علیرضا خمسه چند ماه پیش در جایی گفته بود که در گذشته برنامه‌ها بهتر بودند. من چند نمونه از سریال‌های اخیر تلویزیون را مثال زدم و با برخی آثار قدیمی مقایسه کردم و دیدیم >>به لحاظ فرم، ساختار، قصه این سریال‌های اخیر جذاب‌تر بوده‌اند و او هم پذیرفت.

وی اضافه کرد: اما برخی از آن آثار برای مخاطب جذاب است چون آن زمان چاره‌ای جز تماشای تلویزیون نداشته است و به دلیل نبود نمونه‌های مشابه، همان برنامه‌ها با اقبال او مواجه شده است. در حالی که امروز مخاطب می‌تواند در هر لحظه به هر محتوایی دسترسی داشته باشد.

>>برمهانی یادآور شد: امروزه حتی باکس‌های غیرقانونی هستند که مانند شبکه‌های تلویزیونی عمل می‌کنند، ده‌ها هزار محتوا را ارائه می‌دهند و سریال‌های صدا و سیما را هم تنها یک ساعت پس از پخش، در این باکس‌ها قرار می‌دهند.

معاون سیما با اشاره به یک >>انتظار غیرواقعی تصریح کرد: وقتی از نارضایتی مخاطبان صحبت می‌کنیم، مقایسه با گذشته >>مد نظر نیست بلکه برخی انتظار دارند رسانه پخش (>>برودکست) به گونه‌ای عمل کند که مخاطب ترجیح دهد به جای مراجعه به شبکه‌های اجتماعی یا دانلود محتوا یا چرخیدن در اینستاگرام، پای تلویزیون بنشیند. نمی‌گویم البته این انتظار بی‌جا است و ما هم حتماً شبانه‌روزی برای بهبود شرایط پخش تلاش می‌کنیم، اما باید به صورت عالمانه و هوشمندانه با این >>انتظارات برخورد کرد. اینکه به صورت کلی گفته شود تلویزیون چیزی برای دیدن ندارد این نگاه غیرمنطقی است.

>>برمهانی در ادامه به تجربه خود در یک جلسه با یکی از نهادها اشاره کرد و گفت: در آن جلسه، فردی گفت که اصلاً تلویزیون تماشا نمی‌کند، اما در ادامه >>صحبتهایش متوجه شدم که خبرهایش را از تلویزیون دنبال می‌کند، ضمن آن گفت البته سریال «فریبا» هم اثر خوبی بوده است. در ادامه درباره نوه‌هایش گفت همیشه شبکه پویا می‌بینند و در >>منزلش این >>شبکه همیشه روشن است.

وی در پایان گفت: این نشان می‌دهد گاهی ما اعلام می‌کنیم تلویزیون نمی‌بینیم، اما ناخودآگاه بخشی از مصرف رسانه‌ای از طریق تلویزیون است و دلیلش هم این است که حس نارضایتی دارد. این نارضایتی هم >>ناشی از مقایسه است و در همه جای دنیا وجود دارد. مساله این است که در فضای >>برودکست، این رسانه است که انتخاب می‌کند چه چیزی ببینید، اما در دیگر رسانه‌ها این شما هستید که محتوا را انتخاب می‌کنید و طبیعتاً چیزهایی را می‌بینید که باب میل شما است و احساس رضایت بیشتری دارید. در >>برودکست به طور مثال علاقه دارم یک برنامه >>مفرح ببینم که شاید در >>شبکه‌ها یک فیلم سینمایی یا دیگر آثار پخش می‌شود.

3 ماه پیش

دسته‌بندی‌ها