شنبه، 17 خرداد، 1404

تبیین نحوه اعمال سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور؛ تاثیر سوابق قطعی ماند

به گزارش>> خبرنگار مهر، پیرو مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو در تاریخ ۲۷ اسفندماه ۱۴۰۳ دبیرخانه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در جهت پاسخ به برخی سوالات اطلاعیه‌ای منتشر کرد.

در این اطلاعیه آمده است:

۱- شورای سنجش و پذیرش دانشجو شامل اعضای حقیقی و حقوقی، >>بر مبنای مصوبه سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی پس از پایان دوره متوسطه، مصوب جلسه ۸۴۳ مورخ ۱۵ تیرماه ۱۴۰۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی و اصلاحات بعدی آن و >>بر مبنای مصوبه ۹۱۳ مورخ ۱۶ بهمن ماه ۱۴۰۳ و پیشنهادات مصوب شورای عالی آموزش و پرورش ضمن بررسی تمامی مستندات و بحث‌های مفصل و کارشناسی، جزئیات اجرایی آن را >>به اتفاق >>آرا تصویب و جهت اجرا ابلاغ کرده است.

۲- >>بر اساس مصوبه سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و اصلاحات ابلاغی متعاقب آن و حسب بند ۳-۳ ماده ۳، سهم اعمالی سابقه تحصیلی در سال ۳-۱۴۰۲ فقط پایه دوازدهم به میزان ۴۰ درصد با تاثیر قطعی، برای سال ۴-۱۴۰۳ فقط پایه دوازدهم به میزان ۵۰ درصد با تاثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۵-۱۴۰۴ پایه‌های یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تاثیر قطعی در سال ۱۴۰۱ تعیین و اطلاع رسانی شده بود.

۳- >>بر اساس ماده ۴ مصوبه مذکور، وزارت آموزش و پرورش موظف است نسبت به ایجاد سوابق تحصیلی دانش آموزان اقدام کند به گونه‌ای که برای سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی از سال تحصیلی ۳-۱۴۰۲ و به بعد همه فارغ >>التحصیلان دارای سوابق تحصیلی باشند.

۴- در تبصره ۱ ماده ۲ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به صراحت تاکید شده است که عناوین و ضرایب دروس آزمون اختصاصی و سابقه تحصیلی تا >>قبل از >>شروع سال تحصیلی مربوطه (پایان شهریور ماه) اطلاع‌رسانی شود.

بر این اساس، عناوین و ضرایب دروس سابقه تحصیلی پایه‌های یازدهم و دوازدهم برای آزمون سراسری سال ۱۴۰۴ در جلسه ۳۸ مورخ ۲۱ مردادماه ۱۴۰۳ شورای سنجش و پذیرش دانشجو تصویب و توسط دبیرخانه شورا در تاریخ ۲۹ شهریور ماه ۱۴۰۳ در درگاه سازمان سنجش آموزش کشور اطلاع‌رسانی شده است.

۵- در بند ۲ مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی (جلسه ۹۱۳ مورخ ۱۶ بهمن ماه ۱۴۰۳ ) نیز >>سهم نمره سابقه تحصیلی پایه‌های یازدهم و دوازدهم برای سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در رشته‌های >>پرمتقاضی به میزان ۶۰ درصد با تاثیر قطعی در نمره کل نهایی عنوان شده و در بند ۳ این مصوبه آمده است که جزئیات اجرایی این ماده واحده بنا به پیشنهاد شورای عالی آموزش و پرورش توسط شورای سنجش و پذیرش دانشجو بررسی و تصویب و ابلاغ شود. شورای سنجش و پذیرش دانشجو نمی‌تواند مغایر با مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم‌گیری کند.

۶- قوانین و مصوبات شورای سنجش و پذیرش باید همه جامعه هدف یعنی متقاضیان به اصطلاح پشت >>کنکوری و متقاضیانی که در همان سال دیپلم خود را اخذ و متقاضی آزمون سراسری هستند را مورد توجه قرار دهد و >>بر اساس اصل عدالت زمینه شرکت عادلانه همه متقاضیان را >>بر اساس اصول یکسان در آزمون را فراهم کند.

۷- علی‌رغم صراحت مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر اعمال سابقه تحصیلی پایه‌های یازدهم و دوازدهم به صورت قطعی (مصوبات جلسات ۸۴۳ ،۸۵۵ ،۸۶۳ و ۹۱۳) در صورت حذف سابقه تحصیلی پایه یازدهم برای متقاضیان دیپلم سال ۱۴۰۳ و >>قبل از آن، وضعیت اعمال سابقه تحصیلی پایه یازدهم برای متقاضیان دارای دیپلم فنی و حرفه‌ای، کار دانش، فارغ‌التحصیلان مدارس بین‌الملل و طلاب که در سال ۱۴۰۴ و بعد از آن فارغ‌التحصیل می‌شوند و سابقه تحصیلی پایه یازدهم را ندارند، نامشخص است.

از سویی دیگر تقریباً در تمامی گروه‌های آزمایشی حدود ۵۸ درصد افراد حاضر در جلسه آزمون سراسری دیپلمه‌های همان سال بوده و در صورت حذف سوابق تحصیلی پایه یازدهم عملاً متقاضیان به دو گروه تقسیم و در تعارض با یکدیگر قرار خواهند گرفت و این در حالی است که از حداقل دو سال >>قبل تاکنون >>در خصوص ضرورت ایجاد سوابق تحصیلی پایه یازدهم اطلاع رسانی لازم انجام شده است (اطلاعیه دبیرخانه شورای سنجش و پذیرش دانشجو، دفترچه >>ثبت نام نوبت اول و نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۴).

۸- از لحاظ کارشناسی >>بر مبنای علم سنجش و ارزشیابی، مولفه‌ها و معیارهای تاثیرگذار در نمره کل سازی دوگانه، عملاً مغایر اصول علمی خواهد بود و نباید برای یک آزمون و پذیرش رقابتی، عملاً دو نوع نمره کل سازی متفاوت انجام شود و این با اصل عدالت در سنجش در یک آزمون خطیر و سرنوشت ساز در تناقض است.

۹- بنابراین مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو >>بر مبنای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی (مصوبه سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش دانشجو و اصلاحیه‌های بعدی آن) و >>بر مبنای اجماع و اتفاق نظر اعضا و اصول علمی سنجش و ارزشیابی بوده و تلاش شده است شش >>درس پایه یازدهم یعنی حداقل >>دروس که چهار >>درس آن >>جزو دروس عمومی است (با توجه به حذف دروس عمومی از کنکور) منظور شود.

همچنین >>سهم پایه یازدهم در گروه‌های آزمایشی اصلی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی از ۲۰ درصد (اعلام شده در ۲۹ شهریور ۱۴۰۳) به ۱۷ درصد کاهش یافت.

2 ماه پیش

دسته‌بندی‌ها