حجت الاسلام والمسلمین سید احمد میرعمادی با اشاره به آیه ۱۵ شریفه حجرات گفت: در این آیه میخوانیم >>إِنَّمَا >>ٱلمُؤمِنُونَ >>ٱلَّذِینَ >>ءَامَنُواْ >>بِٱللَّهِ >>وَرَسُولِهِۦ >>ثُمَّ >>لَم >>یَرتَابُواْ >>وَجَٰهَدُواْ >>بِأَموَٰلِهِم >>وَأَنفُسِهِم >>فِی سَبِیلِ >>ٱللَّهِۚ >>أُوْلَٰٓئِکَ هُمُ >>ٱلصَّٰدِقُونَ
در حقیقت، مؤمنان >>کسانیاند که به خدا و پیامبر ایمان آوردهاند، سپس هرگز شک و تردیدی به خود راه ندادهاند و با اموال و جانهای خود در راه خدا جهاد کردهاند. آنان >>راستگویانند.
وی با اشاره به شرح و تفسیر این آیه و معرفی >>راستگویان گفت: نکته مهمی که در آیه ۱۵ سوره حجرات مطرح شده، معرفی >>راستگویان (صادقین) است. تعبیر قرآن این است که کسانی که در ایمان، اعمال و گفتارشان صادق باشند، >>راستگویانند (>>أُولَٰٓئِکَ هُمُ >>ٱلصَّٰدِقُونَ).
حجت الاسلام میرعمادی گفت: این جمله در چندین آیه قرآن تکرار شده است، از جمله در سوره بقره آیه ۱۷۷ و این عبارت تأکید میکند که صداقت و >>راستگویی از ویژگیهای برجسته مؤمنان حقیقی است و آنها به دلیل این صفت، مورد رضایت خدا و پاداش الهی قرار میگیرند.
وی با اشاره به ضرورت همراهی با صادقین افزود: هرچند در این آیات به ویژگیها و صفات «صادقین» پرداخته شده و آنان را به عنوان الگو معرفی کرده است، اما در آیه ۱۱۹ سوره توبه، مؤمنان را به همراهی با صادقین فرمان میدهد و میفرماید: یَا >>أَیُّهَا >>ٱلَّذِینَ >>آمَنُواْ ٱتَّقُواْ >>ٱللَّهَ >>وَکُونُواْ >>مَعَ >>ٱلصَّادِقِینَ >>ای کسانی که ایمان آوردهاید، از خدا بترسید و با >>راستگویان باشید.
استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: مقصود از همراهی با صادقین، صرف همنشینی و معاشرت با آنان نیست، بلکه مقصود تبعیت و اطاعت از آنان است. بر همین اساس، فخر رازی، از مفسران بزرگ اهل سنت، مینویسد: همراهی با صادقین لازمهاش آن است که صادقین معصوم باشند، زیرا خداوند دستور همراهی با صادقین را بدون قید و شرط داده است.
وی بیان کرد: اگر «صادقین» معصوم نباشند و دچار اشتباه و خطا گردند، دستور همراهی با آنان بدون قید و شرط، نقض غرض است.
حجتالاسلام میرعمادی اضافه کرد: بنابراین، باید از کسی پیروی و همراهی کرد که از خطا و اشتباه مصون باشد، زیرا همراهی با صادقین تأثیر عمیقی بر ایمان و رفتار انسان دارد.
وی با بیان اینکه امام علی (>>ع) و دیگر ائمه اطهار (>>ع) مصداق کامل صادقین هستند افزود:
هرچند مفهوم صادقین عام است، اما فرمان همراهی با صادقین اقتضا میکند که مقصود گروه خاصی باشند که از مقام عصمت برخوردارند.
استاد حوزه علمیه قم گفت: همچنان که در حدیثی، پیامبر اکرم (>>ص) فرمود: عنوان صادقین مخصوص برادرم علی (>>ع) و >>اوصیاء بعد از او تا روز قیامت است.
وی ادامه داد: >>ابن عباس، شاگرد مکتب رسول خدا (>>ص)، میگوید: >>الصَّادِقِینَ >>هُوَ عَلِیُّ >>بْنُ >>أَبِی طَالِبٍ (>>ع) جابربن عبدالله انصاری از امام محمد باقر (>>ع) نقل میکند که آن حضرت فرمود: مقصود از صادقین، آل محمد (علیهم السلام) هستند. شما با آنان باشید.
حجت الاسلام میرعمادی تاکید کرد: روایات متعدد دیگری دلالت دارند که علی بن >>ابی طالب (>>ع) و دیگر ائمه اطهار (>>ع) مصداق اتم و >>اکمل صادقین هستند و وجه استدلال آن روشن است، زیرا تنها ائمه اطهار (>>ع) هستند که در جمیع اعمال و رفتار، گفتار و نیات صادق هستند و میتوان به صورت مطلق از آنان تبعیت نمود و تمام امت مطیع امر و نهی آنان باشند.
وی تصریح کرد: صدق مطلق و معصومیت از هرگونه >>زلل و لغزش، اختصاص به امام علی (>>ع) و اولاد طاهرین او دارد و ما باید ملتزم و همراه آنان باشیم؛ نه جلو بیفتیم و نه عقب بمانیم. >>وَاللَّازِمُ >>لَهُمْ >>لَاحِقٌ، >>وَالْمُتَقَدِّمُ >>لَهُمْ >>مَارِقٌ، >>وَالْمُتَأَخِّرُ >>عَنْهُمْ >>زَاهِقٌ.
استاد حوزه علمیه قم گفت: هر که با آنان همراه باشد، به مقصد میرسد و هر که از آنان پیشی گیرد، گمراه میشود و هر که از آنان عقب بماند، نابود میگردد.