حجتالاسلام ابوذر توحیدی در گفتگو با>> خبرنگار مهر، با اشاره به آیه ۱۹۹ سوره مبارکه اعراف اظهار کرد: این آیه از جمله آیات مهم قرآن کریم در حوزه روابط اجتماعی و >>مردمداری است که سه اصل اساسی را برای تعاملات اجتماعی مطرح میکند.
وی اولین اصل این آیه را عفو و بخشش دانست و گفت: انسان اگر بخواهد همدلی و مهربانی را در سطح جامعه گسترش دهد، باید قدرت بخشیدن و گذشت را در خود تقویت کند. این موضوع بهویژه در مواردی که فرد مقابل ابراز پشیمانی میکند، اهمیت بیشتری مییابد و میتواند زمینهساز تقویت روابط انسانی و کاهش تنشهای اجتماعی شود.
حجتالاسلام توحیدی در ادامه با اشاره به دومین محور این آیه افزود: دعوت به خوبیها یکی دیگر از مفاهیم کلیدی این آیه است. در اینجا از عبارت "امر به عرف" استفاده شده که به معنای ترویج آنچه در جامعه بهعنوان ارزشهای مثبت و پسندیده شناخته میشود، است. در حقیقت، این مفهوم در چارچوب امر به معروف و نهی از منکر قرار میگیرد و به ما یادآوری میکند که برای داشتن جامعهای پویا و سالم، باید فرهنگ نیکوکاری و اخلاقمداری را در میان مردم گسترش دهیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به سومین اصل این آیه اشاره کرد و گفت: موضوع جهالت و نحوه برخورد با جاهلان، یکی از نکات کلیدی این آیه است. قرآن کریم توصیه میکند که در برابر افراد نادان و لجوج که استدلالهای منطقی را نمیپذیرند، بیاعتنایی کرده و از آنها رویگردان شویم. این اصل در بسیاری از موارد میتواند از بروز تنشهای غیرضروری جلوگیری کند و آرامش اجتماعی را حفظ نماید.
مسئول دارالقرآن تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه در ادامه با ذکر نمونهای قرآنی، به پیوند این مفهوم با داستان حضرت ابراهیم (ع) و عمویش >>آزر اشاره کرد و بیان کرد: در دو بخش از قرآن کریم آمده است که حضرت ابراهیم (ع) با عموی خود که بتپرست بود، گفتگوهای فراوانی داشت و تلاش میکرد با استدلالهای منطقی، او را به یکتاپرستی دعوت کند. اما زمانی که دریافت این گفتگوها بینتیجه است، با گفتن ">>قال سلام >>علیک" از او روی برگرداند. این نشان میدهد که اعراض و بیاعتنایی به جاهلان، پس از ارائه استدلالهای منطقی و روشنگریهای کافی، یک رویکرد قرآنی است.
وی در پایان تأکید کرد: در دنیای امروز، اگر این سه اصل قرآنی یعنی عفو و بخشش، دعوت به نیکیها و بیاعتنایی به جاهلان، در جامعه نهادینه شود، بدون شک شاهد کاهش بسیاری از تنشها و افزایش همبستگی اجتماعی خواهیم بود. این آیه راهکاری عملی برای ایجاد جامعهای اخلاقی، متعادل و مبتنی بر ارزشهای انسانی ارائه میدهد.
