شنبه، 04 مرداد، 1404

نظام آموزش عالی کشور مانع از ورود جوانان به «زندگی» شده است!

شهرام یزدانی در >>گفتگو با>> خبرنگار مهر با اشاره به وضعیت رفتارهای >>خودآسیب >>رسان در میان برخی دستیاران پزشکی گفت: این بحث، مسئله خیلی پیچیده‌ای است. یک موضوع مهمی که >>الان در کشور ما وجود دارد و می‌تواند یکی از علت‌های اصلی این رخدادهای ناگوار در کشور باشد، این است که سیستم آموزش عالی کشور ما Interpose شده و در میان زندگی افراد قرار گرفته است.

وی در مورد این مفهوم توضیح داد: یعنی بسیاری از جوانان ما درس می‌خوانند و کنکور قبول می‌شوند به امید این‌که در آینده بتوانند زندگی خوبی داشته باشند. >>برای مثال هفت سال در رشته پزشکی >>درس می‌خوانند به امید زندگی خوب آینده، دوباره ۴ سال دیگر هم برای زندگی آینده >>درس می‌خوانند. جوانان ما عملاً زندگی خودشان را به تعویق می‌اندازند.

>>یکی از انگیزه‌های جوانان برای ورود به دانشگاه، دیرتر وارد زندگی شدن است

مشاور آموزشی رئیس جمهور با اشاره به اهمیت توسعه همه‌جانبه در زندگی افراد گفت: بسیاری از جوانان ما که دیپلم می‌گیرند، توسعه همه‌جانبه را برای ورود به یک زندگی مستقل را ندارند و یکی از انگیزه‌های جوانان ما برای ورود به دانشگاه این است که دیرتر وارد زندگی واقعی شوند. چون در این مرحله فقط درس خواندن >>بلد هستند و شاید مهارت دیگری نداشته باشند.

وی >>خاطر نشان کرد: گفتن این موضوع خیلی >>ساده است اما تصور کنید یک فرد در ۱۸ سالگی وارد دانشگاه شده و >>برای مثال ۳۵ سالگی با گرفتن یک مدرک فوق تخصص پزشکی از دانشگاه بیرون می‌آید و تازه وارد تلاطم‌های بازار کار و غیره می‌شود تا این‌که بالاخره بتواند زندگی کند.

رئیس مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی کشور با تاکید بر اهمیت تاب‌آوری در شرایط سخت افزود: این شرایط خیلی دشواری است و باید فرد تاب‌آوری شرایط سخت را داشته باشد. شرایطی که ما ایجاد کردیم، شرایط خیلی مناسبی نیست و همه افراد تاب‌آوری مناسب را در شرایط دشوار ندارند.

>>>>نظام آموزشی باید به موازات زندگی باشد

وی با اشاره به برگزاری نشستی در >>بولونیای ایتالیا در سال‌ها قبل اشاره کرد و گفت: در این نشست تاکید شد که باید >>نظام آموزشی باید طوری طراحی شود که به موازات زندگی باشد؛ نه جدای از زندگی. بنابراین یک سیستم آموزش عالی credit based طراحی کردند که در کشورهای شمال اروپا >>شروع شده است. هدف آن این است که یک جوان ۱۸-۱۹ ساله وارد زندگی شود، کار کند و >>تحصیلش را نیز ادامه دهد تا >>مسیر ورود به کار و ورود به تحصیل از یکدیگر جدا نشوند.

مشاور رئیس‌جمهور در مورد اجرای چنین ایده‌هایی در ایران گفت: در این زمینه ایده‌هایی وجود دارد که در کشور ما نیز مشابه این مسائل اتفاق بیافتد ولی در حد >>ایده هستند و هنوز فرصتی فراهم >>نشده که یک کار کارشناسی در این زمینه انجام شود.

یزدانی افزود: در >>نظام آموزش عالی ما باید یک تحول اتفاق بیفتد تا جوانان ما بتوانند زودتر وارد بازار کار شوند و زندگی کنند.

>>تاکید آموزش و پرورش به توسعه علمی بچه‌ها؛ به جای توسعه همه‌جانبه

مشاور آموزشی رئیس‌جمهور با اشاره به اهمیت ایجاد توسعه همه‌جانبه در کودکان توضیح داد: مدرسه و آموزش و پرورش ما عمدتاً سعی دارد که توسعه علمی در بچه‌ها ایجاد کند. در حالی که در دنیا وقتی در مورد علم و بایدهای آموزش صحبت می‌شود، صحبت از یک «توسعه همه‌جانبه» و «>>فراگرا» است. هدف این است که یک بچه ۶ ساله وقتی بعد از ۱۲ سال از مدرسه بیرون می‌آید توسعه شناختی، توسعه فرهنگی، توسعه اجتماعی، توسعه عاطفی و توسعه همه‌جانبه پیدا کرده باشد؛ ولی همه این‌ها در آموزش و پرورش ما مغفول مانده است.

وی افزود: یکی از مواردی که دکتر پزشکیان در اصلاحات آموزش و پرورش >>مد نظر دارد، این است که بچه‌های ما یک توسعه همه‌جانبه پیدا کنند و یک آدم متعادل فارغ‌التحصیل شود.

رئیس مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی کشور گفت: برخی اوقات می‌بینیم که فرد بعد از اتمام مدرسه، رتبه خیلی خوبی کسب کرده، هوش خوبی دارد ولی توسعه عاطفی پیدا نکرده است و وارد دانشگاه می‌شود و با اولین شکست عاطفی خود، اقدام به یک کار غیر قابل برگشت می‌کند.

>>>>نباید شرایط سخت ایجاد کنیم ولی تاب‌آوری را تقویت کنیم

وی >>خاطر نشان کرد: بنابراین یکی از >>راه‌کارها این است که پیش از ورود بچه‌ها به دانشگاه، در کنار توسعه علمی به توسعه اجتماعی، فرهنگی و عاطفی آن‌ها نیز توجه داشته باشیم تا این بچه‌ها در آینده بتوانند در برابر سختی زندگی تاب‌آوری داشته باشند.

یزدانی تاکید کرد: البته که ما نباید کاری کنیم که آن‌ها خیلی با سختی مواجه شوند، این نکته بسیار مهمی است ولی اگر با سختی مواجه شدند، تاب‌آوری داشته باشند و تصمیم نادرستی نگیرند.

>>برای تحولات تا کی منتظر بمانیم؟

وی در پاسخ به خبرنگار مهر در مورد این‌که تغییرات مذکور، زیرساختی هستند؛ چقدر زمان نیاز است که این مسائل اجرایی شوند؟؛ گفت: >>به زعم من، این بحث‌هایی که در سطح وزارت بهداشت، آموزش و پرورش و دکتر پزشکیان مطرح می‌شود، موضوعاتی هستند که حتی در طول یک دولت هم انجام نشوند و ممکن است ۱۵ تا ۲۰ سال طول بکشند ولی مثل هر هدف دیگری، برای یک غایت درازمدت می‌توان اهداف کوتاه‌مدت، میان مدت و بلندمدت تعریف کرد.

مشاور آموزشی رئیس جمهور گفت: کاری که ما در حال انجام هستیم این است که در این زمینه اهداف >>کوتاه‌مدتی تعریف کنیم تا در طول یک دولت و ۳-۴ سال شکل بگیرد. برخی اهداف هم ممکن است ۸ سال طول بکشد، دستیابی به برخی اهداف هم ممکن است ۲۰ سال طول بکشد؛ ولی تا زمانی که هدف‌گذاری نکنیم، حرکت ما >>شروع نمی‌شود. >>الان هدف‌گذاری در حال انجام است و حرکت را نیز قطعاً >>شروع خواهیم کرد.

4 ماه پیش

دسته‌بندی‌ها