یکشنبه، 25 خرداد، 1404

خدمت به مردم برای جامعه در خط شهید ارزش است

به گزارش >>خبرنگار مهر، آیت الله سید احمد علم الهدی عصر پنجشنبه در دومین سالگرد شهادت شهدای رمضان که در تالار قدس حرم مطهر امام رضا (>>ع) برگزار شد، با بیان این‌که پروردگار در دو آیه در مورد شهید ویژگی‌هایی بیان می‌کند، اظهار کرد: خداوند در آیه ۱۶۹ سوره آل عمران می‌فرماید «>>وَلَا>> تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ>> قُتِلُوا>> فِی سَبِیلِ اللَّهِ>> أَمْوَاتًا>> بَلْ>> أَحْیَاءٌ>> عِنْدَ>> رَبِّهِمْ >>یُرْزَقُونَ» و در آیه ۱۵۴ سوره بقره می‌فرماید «>>وَلَا>> تَقُولُوا>> لِمَنْ>> یُقْتَلُ>> فِی سَبِیلِ اللَّهِ>> أَمْوَاتٌ>> بَلْ>> أَحْیَاءٌ>> وَلَکِنْ>> لَا >>تَشْعُرُونَ».

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با تأکید بر این‌که خداوند در آیه اول برای ما نسبت به شهید و شهادت اندیشه سازی و تولید فکر می‌کند، ادامه داد: تفکر و اندیشه‌های ما، هم از نظر نتیجه و هم از نظر ماهیت اقسام مختلف دارد؛ گاهی اندیشه‌ای برای انسان به وجود می‌آید که جنبه حسابگری انسان را در زندگی تنظیم می‌کند که در بین اندیشه‌ها و افکار ما، اندیشه‌ای که محاسبات زندگی را انجام می‌دهد عملی تر از سایر اندیشه‌ها و افکار ماست.

وی با بیان این‌که خداوند با عبارت «>>وَلَا >>تَحْسَبَنَّ»، اندیشه حسابگر انسان را خطاب قرار می‌دهد تا شهید را «مُرده» حساب نکند، اضافه کرد: اگر بنا شد شهید را حاضر و ناظر در زندگانی خود بدانیم و همان راه و روش شهید را در زندگی پیاده کنیم، و در مقیاس بزرگ‌تر، جامعه نیز شهید را اثرگذار بر خود و جامعه بداند، زندگی اجتماعی خود را بر اساس خط حرکتی شهید تنظیم می‌کند.

>>خدمت به مردم در جامعه شهادت‌طلب، ارزش است

علم الهدی خاطرنشان کرد: اگر بنا شد انسان در راه خدا عزیزترین دارایی خود یعنی جانش را بدهد، آن جامعه در خط شهادت قرار می‌گیرد و دیگر در این جامعه ثروت، قدرت و رفاه‌طلبی ارزش نیست؛ در جامعه‌ای که شهید اثرگذار باشد، ارزش‌ها متحول می‌شود، در این جامعه خدمت به مردم ارزش است، هستی را در راه دین دادن، ارزش است و در جبهه مقابله با کفر ایستادن، با استکبار و کفر جنگیدن و تا منتها درجه مقاومت ایستادن و صبر کردن به ارزش تبدیل می‌شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی به آیه ۱۵۴ سوره بقره اشاره کرد و گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید «به افرادی که در راه خدا کشته شده‌اند نگویید مرده»، یعنی تنها به این که بگوییم شهید فلانی و نگوییم مرحوم فلانی، کفایت نکنید؛ خدا می‌خواهد بگوید در شعارها و مظاهر زندگی شما، شهید باید زندگی کند و زنده باشد، شهید باید در تمام شئون زندگانی اجتماعی شما، حاضر و مجسم باشد.

وی به بیان دو ویژگی این دو آیه پرداخت و ابراز کرد: خداوند در انتهای آیه ۱۶۳ سوره آل عمران می‌فرماید «شهدا زنده‌هایی هستند که نزد پروردگار >>مرزوق هستند» و در انتهای آیه ۱۵۴ سوره بقره می‌گوید «آنان دارای حیات هستند ولی شما >>نمی دانید»، چرا خدا >>اینطور خطاب می‌کند؟

>>زنده بودن شهید اندیشه‌ای حقیقی است

علم الهدی با بیان این‌که افکار و اندیشه‌های انسان دارای دو ریشه است، خاطرنشان کرد: یکی نوع اندیشه است که از یک مبدأ اتخاذ شده و در مقابل سلسله افکار و اندیشه‌هایی است که >>مبدأی ندارد و تخیلات برای شما تولید اندیشه کرده، خدا می‌گوید این که ما می‌گوئیم برای شهید حساب زنده باز کنید و روی اثرگذاری او در زندگی اجتماعی خود حساب کنید، یک اندیشه تخیلی نیست بلکه یک مبدأ اندیشه‌ای دارد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: خدا که می‌فرماید شهید زنده است، این طور نیست که تنها زنده >>ای غرق در نعمت‌های خدا باشد، شهید در زندگی امروز شما حضور دارد، شاهد بر این زندگی است و مراقب جریان‌های خط شهادت خود هست.

>>اهتمام شهدای رمضان در خدمت به مردم

علم الهدی در تبیین حضور شهید در جریان زندگی اجتماعی ما، بیان کرد: شهادت تنها یک عملیات فدایی شدن در راه خدا نیست، فدایی شدن در راه خدا پایان یک مسیر است و اصل شهادت، شهادت در یک مسیر و خط است؛ شهید عمر خود در زندگی را پای هدف و خطی گذاشته، پرچمی در دست داشته که آن را زمین نمی‌گذارد و ناظر ادامه آن خط در جامعه است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با تأکید بر اهمیت حرکت مسؤولان و جامعه در خط شهادتِ شهید، اظهار کرد: شهید اصلانی پیش از شهادتش به عنوان عنصری که در بسیاری حرکت‌های خدماتی، عمرانی و فرهنگی حاشیه شهر موقعیتی اثرگذار داشت، شناخته می‌شد، پیش نمی‌آمد که موردی به ایشان ارجاع داده شود و ایشان از انجام آن استقبال نکند و علاوه بر ایشان، شهید دارایی با این که جوانی کم سن و سال بود ولی در عرصه روحانیت و خدمت همت بالایی داشت.

>>زیست در بستر شهادت

وی با بیان این‌که همه بستر زندگی شهید اصلانی شهادت بود، اضافه کرد: تفسیر شهید، فدایی شدن در راه خدا است و می‌بینیم همه زندگی و حرکات شهید اصلانی، سرمایه گذاری جان، مال و آبرو در راه خدا بود، این معنای زندگی در خط شهادت است.

علم الهدی با تأکید بر این‌که این حادثه ناگوار نشانگر در کمین بودن دشمن است، تصریح کرد: فکر نکنیم حتماً باید جنگی شروع شود و لشگرکشی شود تا دشمن خود را در تجهیزات نظامی نشان دهد، دشمن هرطور بتواند زهر خودش را می‌ریزد و در خط اسلام‌زدایی، دشمنی با خدا و پیغمبر و دشمنی با دین ظاهر می‌شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان این‌که این دشمن تنها دشمن آب، خاک و نژاد نیست بلکه دشمن خدا و دشمن اهل بیت پیغمبر (ص) است، متذکر شد: آن روز که این عنصر ناپاک در صحن مطهر امام هشتم (>>ع) دست به این جنایت می‌زند، دلیل هدف گرفتن این سه روحانی برای یک اقدام >>جنایتکارانه چه بود؟ آیا با آنان سابقه عداوت و دشمنی داشته است؟ نه، سه عنصری را هدف گرفته که آنان را وابسته به اهل بیت پیغمبر (ص) می‌داند و در واقع دشمنی با اهل بیت پیغمبر (ص) را در این اقدام اجرا کرد.

وی ادامه داد: از روز آغاز رسالت پیامبر (>>ص) تا امامت، هیچکدام از ائمه (>>ع) دشمن شخصی نداشتند، بلکه تمامی دشمنی با خدا و دین خدا بود، چرا که ائمه (>>ع) از دین خدا پاسداری می‌کردند و با آنان دشمن بودند، امروز هم در عرصه زندگانی دنیای کفر امروز در شرق و غرب از نظام ما، رهبری ما، مسؤولین و روحانیت ما گرفته تا هرکسی که نشانی از اهل بیت پیغمبر (>>ص) و نمادی از رسول الله (>>ص) داشته باشد، دنیای کفر با او دشمن است و برای این دشمنی کمین می‌کند.

3 ماه پیش

دسته‌بندی‌ها