به گزارش>> خبرنگار مهر، >>حجت الاسلام احمدی رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در نشست خبری و امضای قرارداد اجرای آزمایشی جز ۲ بند >>ت تبصره ۳ قانون بودجه dir="rtl">> ۱۴۰۴ گفت: برای مهار >>فلر >>ها و امثال آن احکام برنامه هفتم است و اقدامات مناسبی در کمیسیون انجام گرفته است.
وی ادامه داد یکی از برنامههای که مورد نظر بود و در لایحه بودجه جز بند >>ت تبصره سه آمده بود مساله انتقال سهم >>ینزین از کارت هوشمند به حساب مالکین خودرو بود در بند دو آمده >>کا وزرات نفت از طریق شرکت ملی پالایش و پخش ظرف ۴ ماه تکلیف دارد که با همکاری بانک مرکزی امکان انتقال سهمیه سوخت از کارت سوخت به کارت بانکی صاحبان خودرو انجام دهد.
وی ادامه داد: مسائلی زیادی بر این موضوع وارد است زیرا برای اولین بار میخواهد چنین اقدامی صورت بگیرد >>به همین دلیل به مطالعات دقیق نیا دارد که برای آن آئین نامههای اجرایی دیده شده است که مجری >>برنامهای ین نامه اجرایی را هم خواهد دید و >>گزارشاتی که هر سه ماه >>یکبار باید به کمیسیونهای مربوطه داده شود، تحویل دهند.
این نماینده مجلس اضافه کرد: >>بنابر >>این این جلسه >>در رابطه با این است که از سال ۱۳۸۶ سامانه هوشمند سوخت راه اندازی شده بود و در >>ابتدا مشکلاتی وجود داشت و که به مرور زمان حل شد >>اما امروز که میخواهیم چنین اقدامی را انجام دهیم در اجرای ۲ بند (>>ت) تبصره ۳ مساله را شفاف میکند و سهم بنزین افراد در کارت بانکی مالک کند واریز میشود که شفاف سازی را به دنبال دارد و جلوی برخی از شائبهها گرفته میشود.
در ادامه مالک شریعتی عضو کمیسیون انرژی گفت: این اقدام با حمایت جدی دکتر قالیباف انجام گرفت و >>تاکیید بر این موضوع داشتند زیرا اجرایی سازی قانون وظیفه مجلس است و باید به گونهای باشد که زمینه اجرایی آن را فراهم کرد.
وی ادامه داد: این موضوع یک اجرای آزمایشی است و تنها >>راه حل اجرای این حکم ممکن است این روش نباشد و مهم اجرای قانون است که انتقال سهمیه سوخت به کارتهای بانکی است که میتواند به روشهای >>مختلفی انجام شود یکی از >>روشها همین است ولی ممکن است روشهای دیگری نیز وجود داشته باشد که باید روشهای >>مختلف را به صورت آزمایشی اجرا کنند و بهترین آن را >>انخاب کنند
وی ادامه داد: اصل موضوع این است که برای مردم مشکلی پیش نیاید و حتی >>راه حل سادهتری هم باشد زیرا در شرایط >>فعلی مردم که میخواهند سهمیههای سوخت خود را استفاده کنند با مشکلات متعددی >>مواجه هستند زیرا ممکن است کارت سوخت گم شوند و نمیتوانند از کارت خود استفاده کنند کسی هم که کارت دارد باید >>ابتدا از سهمیه نوع یک استفاده کند و سپس نوع دو >>اما با این روش به صورت یکجا مردم همزمان که سوخت >>گیری میکنند هم حساب بانکی آنها نیز کسر میشود
وی ادامه داد: فیزیک کارت سوخت یکی از پایههای قاچاق است که با حساب بانکی افراد چنین بستری دیگر فراهم نیست و بسیاری از کارتهای سوخت به نام مالک اول است و دولت نمیتواند این مساله را رصد کند
به گفته وی این موضوع نه سهمیهها را تغییر میدهد و نه قیمتها را و همچون گذشته است >>اما میتواند زیر >>ساختی برای توزیع عادلانه یارانهها باشد.