به گزارش خبرنگار تسنیم از قم، مجلس شورای اسلامی در نظام جمهوری اسلامی ایران جایگاهی کلیدی و بیبدیل دارد. همانگونه که در همه کشورها، پارلمانها نقش مؤثری در تحقق مردمسالاری دارند، در ایران نیز مجلس نهتنها مرکز قانونگذاری و نظارت، بلکه تجلی اراده ملت و محور تصمیمگیریهای کلان کشور است.
مجلس، پایگاه نظام و ملت بهشمار میرود و حضور فعال مردم در انتخابات آن، نماد مشارکت واقعی در عرصههای حاکمیتی است. تصمیمگیری در حوزههای گوناگون کشور، از تصویب قوانین تا نظارت بر اجرای آنها، در گرو نقشآفرینی نمایندگان مجلس است که بهعنوان منتخبین ملت، جهتگیریهای اصلی کشور را رقم میزنند.
با گذشت یکسال از آغاز بهکار دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی، در گفتوگویی تفصیلی با دکتر محمد منان رئیسی نماینده مردم قم، به بررسی عملکرد مجلس، طرحها و برنامههای کلان، و پیگیریهای نمایندگان استان قم پرداختهایم. این مصاحبه مروری است بر دستاوردهای یکساله و چالشها و چشماندازهای پیشرو.
تسنیم: نمایندگان قم طی یک سالی که از آغاز فعالیتشان در مجلس شورای اسلامی گذشته، چه اقداماتی را در راستای پیگیری مسائل و مشکلات استان در سطح ملی انجام دادهاند؟
منان رئیسی: درست یک سال از آغاز به کار دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی میگذرد. در این مدت، با توجه به توان و بضاعت موجود، فعالیتهای متعددی انجام دادهایم. یکی از محورهای مهم فعالیت نمایندگان، ارتباط مستمر و مؤثر با مردم است. ما این ارتباط را در قالب برنامههایی که با عنوان «قرارهای خدمت» نامگذاری کردهایم، پیگیری میکنیم.
بنده توفیق داشتم که هر هفته دو نوبت قرار خدمت داشته باشم. قرار اول به صورت ثابت، روزهای شنبه بعدازظهر در دفتر اینجانب برگزار میشد و قرار دوم به شکل سیار، هر هفته چهارشنبهشبها در یکی از مساجد سطح استان قم برگزار میگردید. هدف از این دیدارها سخنرانی نبود، بلکه گفتوگوی چهره به چهره با مردم، دریافت مسائل و مشکلات منطقهای و محلی و برگزاری میز خدمت با حضور مسئولان مرتبط آن منطقه بود. در این جلسات، مردم (اعم از خواهران و برادران) مشکلات خود را مطرح میکردند و بنده نیز تا آخرین نفر، هرچقدر که زمان لازم بود، برای شنیدن مطالباتشان وقت میگذاشتم و این برنامهها هنوز هم ادامه دارد.
تسنیم: این برنامهها فقط در شهر قم اجرا میشود یا در نقاط مختلف استان هم دیدارهای مردمی دارید؟
منان رئیسی: این دو قرار، در مناطق مختلف استان قم از جمله جعفریه، قنوات، سلفچگان، کهک و دیگر نقاط، به ما کمک کرد تا بخشی از مشکلات را در حد امکانات و اختیارات موجود حلوفصل کنیم.
تسنیم: در این دیدارها و ملاقاتهای مردمی معمولا چه مشکلاتی را پیگیری می کنید؟
منان رئیسی: نماینده مجلس، برخلاف مسئولان اجرایی مانند رئیسجمهور، در جایگاه اجرایی قرار ندارد. بنابراین اختیارات نماینده مجلس محدود به وظایف قانونگذاری و نظارتی است و طبیعتاً امکان ورود و حل همه مسائل بهطور مستقیم وجود ندارد. پیگیریهایی که لازم بوده انجام شده است. بهعنوان مثال، در مواردی که حقی از فردی تضییع شده یا مشکلی در ادارات وجود داشته که نیاز به پیگیری، تماس، نامهنگاری یا معرفی از سوی بنده بوده، این اقدامات را انجام دادهایم و در برخی از موارد، مسائل حل و فصل شدهاند. البته ادعا نمیکنم که همه مشکلات بهطور کامل رفع شدهاند، اما در حد توان خود تلاش کردهایم در چارچوب این «قرارهای خدمت» موضوعات را دنبال کنیم.
تسنیم: بجز این قرارهای خدمتی چه اقدامات مهم دیگری در یک سال گذشته انجام دادهاید؟
منان رئیسی: بخش مهمی از عملکرد ما مربوط به همین قرارهای خدمتی است که در مقایسه با سایر همکاران گرامی در مجلس که بالغ بر 280 تا 290 نفر نماینده محترم هستند کمتر نمایندهای بهصورت منظم، هر هفته دو نوبت قرار خدمت برگزار کرده باشد.
علاوه بر این قرارهای خدمت، فعالیتهای نسبتاً مهمی نیز در سطح استانی و ملی توفیق انجام آنها را داشتهام. بهعنوان نمونه، با توجه به مسئولیتی که در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی دارم و به لطف اعتماد همکارانم، بهعنوان نایبرئیس اول این کمیسیون انجام وظیفه میکنم تمرکز ویژهای بر حوزه مسکن داشتهام. موضوع مسکن یکی از مسائل اصلی و اولویتدار مردم است. در استان قم نیز تعداد قابل توجهی از واحدهای نهضت ملی مسکن در حال ساخت است که مجموعاً نزدیک به 100 هزار واحد را شامل میشود.
تسنیم: برای تسریع در روند اجرای نهضت ملی مسکن چه اقداماتی در مدت اخیر انجام شده است؟
منان رئیسی: طبیعتاً این پروژهها نیازمند پیگیری مداوم هستند تا روند پیشرفت آنها کند یا متوقف نشود. یکی از چالشهای مهم این پروژهها، موضوع پرداخت سهمالشرکه بانکها بود. برخی بانکها مانند بانک مسکن، بانک صادرات و بانک ملی را پیگیری کردیم، برخی مشارکت لازم را بهموقع نداشتند، در حالی که مردم آوردههای خود را واریز کرده بودند، اما بانکها سهم خود را پرداخت نمیکردند.
طبق آخرین آماری که در هفتههای اخیر دریافت کردهام، تعهدات بانکها بهروز شدهاند. یعنی اکنون متناسب با پیشرفت پروژه، بانکها نیز سهم خود را پرداخت میکنند. در این مسیر، چندین بار بهصورت حضوری با مدیرعاملان بانکها دیدار داشتم، مکاتبات مکرری انجام دادم و تماسهای تلفنی متعددی برقرار کردم تا این موضوعات به سرانجام برسد. بدون اغراق، اگر ورود و پیگیری مستقیم اینجانب صورت نمیگرفت، احتمالاً پرداخت سهمالشرکه بانکها به تأخیر میافتاد و پیشرفت پروژههای مسکن در استان قم با چالشهای جدی مواجه میشد.
تسنیم: تأمین زیرساختهای نهضت ملی مسکن را چگونه ارزیابی میکنید؟
منان رئیسی: نکته حائز اهمیت این است که وضعیت استان قم در حوزه نهضت ملی مسکن، در مقایسه با بسیاری از استانهای دیگر، وضعیت مطلوبتری دارد. این در حالی است که در سایر استانها، پروژهها به دلیل عدم تحقق تعهدات بانکی، با مشکلات جدی روبهرو هستند.
در خصوص موضوع زیرساختها پیگیریهای گسترده و مفصلی انجام شد. یکی از موارد مهم، تأمین مبلغی در حدود 400 میلیارد تومان برای زیرساختهای آب، فاضلاب و برق بود که این مبلغ پس از چندین نوبت پیگیری مستمر، نهایتاً پرداخت شد. مسئولان استان بهخوبی واقف هستند که در صورت عدم پیگیری این موضوع، سرنوشت این مبلغ مشخص نبود و ممکن بود به استان تعلق نگیرد. در این راستا، فشار زیادی بر صندوق ملی مسکن وارد کردم تا موفق به تأمین این اعتبار شویم.
باید توجه داشت که نهضت ملی مسکن، طرحی فراگیر در سطح کشور و در تمامی استانهاست، و رقابتی جدی میان استانها برای جذب منابع و اعتبارات وجود دارد. اینکه یک نماینده بتواند چنین رقمی را برای استان خود جذب کند، مستلزم صرف انرژی و تلاش قابل توجهی است. این 400 میلیارد تومان که در نهایت جذب شد، به طور کامل در حوزه زیرساختها هزینه شده و صرف ایجاد و توسعه شبکههای زیربنایی آب، فاضلاب و برق گردیده است. اجرای این طرحها نیز بهصورت تدریجی در حال انجام است و تخصیص منابع آن قطعی شده است.
تسنیم: در مسله زمین های طرح جوانی جمعیت در قم که با گلایه متقاضیان همراه بوده چه اقداماتی انجام دادید؟
منان رئیسی: در مباحث مرتبط با زمین های طرح جوانی جمعیت و فرزندآوری که همواره مورد گلایه و شکایت مردم شریف استان قم بوده، بیش از 5 هزار متقاضی واجد شرایط وجود داشت که از سالهای گذشته ثبتنام کرده بودند اما زمینها به آنها واگذار نشده بود.
برای حل این مشکل، وقت زیادی صرف شد. بدون اغراق، بیش از 10 نوبت بهصورت حضوری، مکاتبه و تماس تلفنی برای پیگیری این موضوع اقدام کردم. طبق آخرین آمار دریافتی، اکنون با توجه به ثبتنامهای اخیر، تعداد متقاضیان به حدود 7 هزار نفر رسیده است. این موضوع نیز در سطح ملی حل و فصل شد و پس از چندین جلسه و پیگیری با مسئولان، توافقاتی در این زمینه حاصل شد.
تسنیم: چه توافقاتی حاصل شده و نتیجه آن چه بوده است؟
منانرئیسی: در منطقه قنوات، یک سایت حدوداً 300 هکتاری که قطعات آن عمدتاً بین 180 تا 200 متر مربع مساحت دارند، برای این منظور در نظر گرفته شده که مقدمات اجرایی آن در حال پیگیری است. اقدامات مربوط به آمادهسازی این زمین در حال انجام است و پیشبینی میشود ظرف 2 ماه آینده وضعیت ثبتنام این 7 هزار متقاضی که هماکنون در حالت «در انتظار تأیید مدیر» قرار دارند، به حالت «تأیید شده» تغییر یابد و برای آنها پیامک اطلاعرسانی ارسال شود.
پس از دریافت پیامک، متقاضیان جهت حضور در محضر و امضای اسناد حقوقی دعوت خواهند شد. پس از امضای اسناد و نهایی شدن واگذاری، عملیات آمادهسازی زمینها آغاز میشود که شامل خاکبرداری و ایجاد انشعابات آب، برق و گاز خواهد بود. این مرحله نیز بهطور تقریبی بین 1 تا 1 سال و نیم به طول خواهد انجامید.
تسنیم: بجز مسئله مسکن، در یک سال گذشته چه اقدامات مهم دیگری برای مردم استان پیگیری کردهاید؟
منانرئیسی: از جمله مسائل دیگری که قابل اشاره است، پروژههای عمرانی استان میباشد. در این زمینه، موضوع افزایش اعتبار پروژه محور قم-نیزار و محور قم-کهک را باید ذکر کرد. این موضوع نیز طی چند نوبت پیگیری با یکی از معاونان محترم وزیر راه و شهرسازی، و با همراهی 2 نفر از همکاران نماینده در مجلس، دنبال شد و با موفقیت به سرانجام رسید. در نتیجه این پیگیریها، اعتبارات عمرانی لازم برای ادامه این پروژهها تأمین گردید و برخی بخشهای این محورها دوبانده و تکمیل به بهرهبرداری رسیدند.
افزون بر این، برخی اقدامات شاید در ظاهر کوچک اما بسیار مؤثر نیز انجام شدهاند که ارزش اشاره دارند. بهعنوان نمونه، یکی از چالشهای جدی استان قم و البته کشور، مسئله تأمین سیمان است. در حال حاضر، تنها کارخانه سیمان فعال در استان قم، کارخانه سیمان نیزار است.
مدیران این کارخانه و همچنین مسئولان استان، بارها درخواست داشتند که مشکل سوخت این مجموعه حل شود.
یکی از وعدههای وزارت راه، افزایش نرخ عوارض اتوبان قم-تهران به صورت پلکانی بوده است؛ به گونهای که مسافران مبالغ را به صورت پلکانی پرداخت کنن و مجموعاً به حدود 15 هزار تومان برسد. شرط این افزایش عوارض، اختصاص درآمدهای حاصل به تکمیل پروژه کمربندی بود. اما پس از چند ماه پیگیری، مشخص شد که این وجوه به پروژه تزریق نشده است.
تسنیم: مشکل اصلی کارخانه سیمان نیزار چه بود و چه اقداماتی برای آن شده است؟
منانرئیسی: براساس پیگیریها مشخص شد که مشکل اصلی این کارخانه، عدم تخصیص سوخت مناسب برای نیروگاه اختصاصی آن است. این نیروگاه برای تأمین برق مورد نیاز کارخانه طراحی شده، اما به دلیل نبود گازوئیل، امکان بهرهبرداری از آن وجود نداشت و این موضوع میتوانست روند تولید سیمان را با وقفه مواجه کند.
برای رفع این مشکل، از طریق وزارت نفت اقداماتی انجام دادم. در این راستا با معاون محترم وزیر نفت مذاکره کرده، مکاتباتی صورت گرفت و همچنین با رئیس شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی گفتگو شد. نتیجه این پیگیریها، صدور دستور مکتوب و دریافت مجوز تأمین گازوئیل برای نیروگاه کارخانه سیمان نیزار بود، بهگونهای که روند تولید سیمان بدون وقفه ادامه یابد.
تسنیم: سیمان تولیدی کارخانه به استان قم تخصیص می یابد یا به استانهای دیگر صادر میشود؟
منانرئیسی: در کنار این پیگیری برای حل مشکلات کارخانه، تعهدی نیز از سوی مدیر کارخانه اخذ شد که سیمان تولیدی این کارخانه در اولویت، به استان قم تخصیص یابد. زیرا این پیگیری از سوی نمایندگان استان و برای تأمین مصالح مورد نیاز پروژههای استان انجام شده است. انتظار این است که این تعهد بهطور کامل محقق شود. بر اساس گزارشی که دریافت کردهام، این موضوع هنوز بهطور کامل اجرایی نشده و امیدوارم مسئولان کارخانه به وعدهای که دادهاند، وفادار بمانند.
در حال حاضر، بیش از 100 هزار واحد از طرح نهضت ملی مسکن در استان قم در دست احداث است و طبیعی است که اولویت تأمین مصالح، به ویژه سیمان، باید با استان قم باشد. گازوئیلی که با پیگیریهای فراوان تأمین شد، باید در جهت حمایت از همین پروژهها و خدمت به مردم شریف استان مصرف شود، نه اینکه سیمان تولیدشده به بورس کالا رفته و در اختیار پیمانکاران سایر استانها قرار گیرد.
تسنیم: یکی دیگر از دغدغههای مهم شهروندان موضوع حملونقل عمومی در استان قم است. چه اقداماتی در این زمینه انجام شده است؟
منانرئیسی: حملونقل عمومی در شهر قم، بهویژه در حوزه اتوبوسرانی، از وضعیت مناسبی برخوردار نیست. با وجود تلاشهای خالصانه و زحمتکشانه نیروهای خدوم این حوزه، تعداد اتوبوسهای فعال موجود، به نسبت جمعیت استان و نیاز واقعی، بسیار پایین است. مدیریت شهری در دوره پیشین با وجود خدمات شایستهای که ارائه دادند، اما در حوزه اتوبوسرانی توجه کافی مبذول نشد. این مسئله نیز در دستور کار پیگیریهای بنده قرار گرفت.
موفق شدیم مبلغی بالغ بر 400 میلیارد تومان را البته در ابتدا مبلغ کل 600 میلیارد تومان بود که 200 میلیارد تومان از آن به پروژه مترو اختصاص یافت با پیگیریهای متعدد از معاونت وزارت کشور و سازمان شهرداریها در دولت، مجوز دریافت این اعتبار را اخذ کنیم. این مبلغ برای سال 1404 در اختیار شهرداری قم قرار خواهد گرفت. این موضوع سالها به تعویق افتاده بود و نیاز به پیگیری مستمر داشت که نهایتاً با مکاتبات، تماسها و جلسات حضوری، مجوز آن صادر شد.
اکنون اگر دوستان ما در شهرداری قم با جدیت وارد عمل شوند و در اجرای مراحل اداری تعلل نکنند، این 400 میلیارد تومان میتواند بهصورت نقدی جذب شود. در این صورت، امکان تهیه و اضافه شدن دهها دستگاه اتوبوس به ناوگان حملونقل عمومی شهر قم فراهم میشود و بخشی از مشکلات جدی در حوزه حملونقل شهری، بهویژه کمبود اتوبوس، مرتفع خواهد شد. تخمین زده میشود که با اضافه شدن 40 تا 50 دستگاه اتوبوس، شاهد بهبود قابل توجهی در کیفیت خدمترسانی حملونقل عمومی خواهیم بود.
تسنیم: کمربندی شهید سلیمانی، به عنوان یکی از پروژههای مهم استان قم، در مرحله پایانی قرار دارد؛ وضعیت کنونی آن چگونه است؟ آیا با توجه به مشکلات مربوط به تأمین سیمان، روند اجرای آن متوقف شده است؟
منان رئیسی: مشکل اصلی پروژه کمربندی شهید سلیمانی، مربوط به خلف وعده وزارت راه است. بنده طرح استیضاح وزیر راه را تهیه کردهام که بیش از 50 نفر از همکارانم در مجلس آن را امضا کردهاند و این طرح به هیئت رئیسه مجلس ارائه شده است. گلایه ما از وزارت راه صرفاً مربوط به این پروژه نیست، بلکه شامل چندین موضوع مهم دیگر نیز میشود.
این پروژه کمربندی، یک طرح ملی است که مسیر شمال به جنوب استان را به استانهای پاییندست و غربی متصل میکند و برای تسهیل مسیر اربعین و کربلا اهمیت فراوانی دارد. اجرای آن باعث افزایش سرعت تردد، کاهش مصرف سوخت و ارتقاء ایمنی خواهد شد. متأسفانه وزارت راه به تعهدات خود عمل نکرده است.
تسنیم: آیا طبق وعده وزارت راه، درآمدهای حاصل از افزایش عوارض اتوبان قم-تهران به پروژه کمربندی شهید سلیمانی اختصاص داده شد؟
منان رئیسی: یکی از وعدههای وزارت راه، افزایش نرخ عوارض اتوبان قم-تهران به صورت پلکانی بوده است؛ به گونهای که مسافران مبالغ را به صورت پلکانی پرداخت کنند و مجموعاً به حدود 15 هزار تومان برسد. شرط این افزایش عوارض، اختصاص درآمدهای حاصل به تکمیل پروژه کمربندی بود. اما پس از چند ماه پیگیری، مشخص شد که این وجوه به پروژه تزریق نشده است.
ما نمایندگان مردم هستیم و به هیچ عنوان حاضر نیستیم در مقابل چنین خلف وعدههایی تعارف کنیم. در کنار این موضوع، وزارت راه در پروژههای مسکن، تخصیص زمین و مدیریت حادثه تلخ بندر شهید رجایی نیز قصورهایی داشته که موجب شده جمعبندی کنیم برای پیگیری قویتر طرح استیضاح وزیر راه را دنبال کنیم.
به گزارش تسنیم، طرح آزادراه شهید سلیمانی در استان قم بخشی از شاهراه بزرگ کریدور شمال به جنوب کشور است، این طرح در استان قم بیش از 70 کیلومتر طول دارد و در سه مرحله اجرا می شود، مرحله اول به طول 32 کیلومتر در 2 قطعه از کیلومتر 12 آزادراه قم تهران، مرحله دوم به طول 43 کیلومتر تا راهجرد و مرحله سوم به طول 55 کیلومتر از راهجرد تا حدود کیلومتر 17 آزادراه اراک به قم امتداد خواهد یافت.
انتهای پیام/