سه‌شنبه، 13 خرداد، 1404

دانش‌آموز داریم، کلاس داریم، اما یادگیری نه!

به گزارش خبرنگار اجتماعی >>خبرگزاری تسنیم، مهدی نوید ادهم، رئیس کمیسیون مدرسه‌یاری جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور، امروز در نشست هم‌اندیشی فعالان آموزشی مناطق محروم، با اشاره به نقش بی‌بدیل خیرین مدرسه‌ساز اظهار کرد: امروز بیش از یک‌سوم مدارس کشور به همت خیرین ساخته شده‌اند؛ در غیر این صورت، ما همچنان با مدارس چندنوبته دست و پنجه نرم می‌کردیم.

وی با هشدار نسبت به چالش‌های فعلی آموزش‌وپرورش افزود: اکنون با دو بحران جدی کاهش کیفیت آموزشی و عدالت در دسترسی به آموزش مواجهیم. همان‌گونه که مشارکت مردم مشکل فیزیکی مدارس را حل کرد، باید از ظرفیت خیرین برای ارتقای کیفیت و عدالت آموزشی نیز بهره بگیریم.

نوید ادهم با اشاره به تاریخچه سه‌دهه‌ای مدرسه‌سازی گفت: سی سال پیش، با توجه به رشد جمعیت دانش‌آموزی و محدودیت منابع، جریان خیرین مدرسه‌ساز پایه‌گذاری شد؛ امروز ثمره آن، ساخت بیش از 30 درصد مدارس کشور توسط خیرین است.

وی در تحلیل وضعیت کیفیت آموزش هشدار داد: وجود مدرسه، مدیر و دانش‌آموز لزوماً به معنای کیفیت نیست. میانگین نمرات دانش‌آموزان در آزمون‌های نهایی 8 تا 10 و در آزمون ریاضی دانشگاه شریف 6 تا 7 است. در آزمون‌های بین‌المللی تیمز و پرلز، 40 درصد دانش‌آموزان ابتدایی مهارت‌های پایه خواندن را ندارند.

مشاور وزیر آموزش‌وپرورش در تأکید بر عدالت آموزشی افزود: شکاف معنادار بین استان‌ها، مناطق مختلف و مدارس دولتی و غیردولتی در نتایج کنکور و پذیرش رشته‌های برتر آشکار است. پرسش این است: آیا خیرین می‌توانند همانند نقش‌آفرینی در مدرسه‌سازی، برای تحقق عدالت آموزشی نیز وارد میدان شوند؟

ادهم به اقدامات کمیسیون یاری اشاره کرد: برگزاری دوره‌های توانمندسازی معلمان در مناطق محروم مانند سیستان و بلوچستان، توسعه کتابخانه‌ها، آموزش سواد پایه، گسترش پیش‌دبستانی و پیوند مدارس توانمند با مناطق نیازمند، از اولویت‌های ماست.

وی با ارائه آمار مناطق محروم گفت: در سال 1399، از 449 منطقه آموزشی، 60 منطقه زیر میانگین کشوری بودند؛ اکنون این عدد به حدود 100 منطقه رسیده و حل این بحران نیازمند مشارکت مردمی و جهادی است.

ادهم در تعریف جدید از مدرسه‌سازی تأکید کرد: مدرسه تنها ساختمان نیست؛ بلکه ترکیبی از فضا، معلم، دانش‌آموز، مدیر، محتوا و نظام تربیتی است. سازمان نوسازی متولی ساخت فضاهاست، اما وزارت آموزش‌وپرورش باید میدان‌دار کیفیت باشد و خیرین در این عرصه نیز نقش‌آفرین شوند.

وی با اشاره به ضرورت اقدام ملی خاطرنشان کرد: اگرچه در حوزه فضای فیزیکی به آرامش نسبی رسیدیم، اما بحران کیفیت و عدالت آموزشی نیازمند عزمی فراگیر است. دست یاری به سوی خیرین، نهادهای مردمی و جهادگران دراز می‌کنیم تا نسل آینده را نجات دهیم.

نوید ادهم اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان باید محور ارتقای کیفیت و بسط عدالت آموزشی باشد. تقویت این نهاد و گسترش مأموریت‌های آن، پیشران اجرای سند تحول بنیادین است.

رئیس کمیسیون مدرسه‌یاری جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور بیان کرد: خوشبختانه امروز سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش با تأیید مقام معظم رهبری، مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی، نقشه راه روشنی ارائه داده است، اما در مرحله اجرا با چالش‌هایی مواجهیم.

وی افزود: تحقق این سند نیازمند مشارکت همه‌جانبه است و به‌ویژه از گروه‌های جهادی می‌خواهیم در عدالت آموزشی و ارتقای فرآیند یاددهی–یادگیری مشارکت کنند.

نوید ادهم تصریح کرد: این دانشگاه نقطه کانونی تحول آموزشی است و باید مأموریت‌های آن به سایر بخش‌ها گسترش یابد.

وی ادامه داد: همکاری نهادهای مردمی با دانشگاه فرهنگیان، توانمندسازی معلمان و بهبود کیفیت آموزش را تسریع می‌کند.

رئیس کمیسیون مدرسه‌یاری جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور با اشاره به نقش گروه‌های جهادی گفت: تمرکز بر خدمات مشاوره‌ای تحصیلی و تربیتی نه‌تنها برای دانش‌آموزان، بلکه برای معلمان نیز اثرگذار است.

وی تأکید کرد: آموزش‌وپرورش نهادی حاکمیتی است، اما اجرای کیفی برنامه‌ها بدون مشارکت مردمی ممکن نیست.

نوید ادهم افزود: کمیسیون مهندسی آموزش آمادگی دارد مناطق محروم را به گروه‌های جهادی معرفی کند و در موضوعات محتوایی با آنان هم‌فکری داشته باشد.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد: با تلاش مشترک، شاهد تحولات مثبت در نظام آموزشی باشیم.

انتهای پیام/

3 روز پیش

دسته‌بندی‌ها