به گزارش خبرنگار اقتصادی >>خبرگزاری تسنیم، براساس گزارش مقدماتی سازمان مدیریت و برنامه ریزی هرمزگان در حادثه مهیب در ترمینال اختصاصی شرکت خدمات بندری سینا در بندر شهید رجایی، که منجر به خسارات انسانی و مادی قابل توجهی گردید. ضرورت انجام ارزیابی دقیق و تخصیص اعتبارات فوری و هدفمند به منظور جبران خسارات، بازسازی زیر ساخت ها و ارتقاء سطح ایمنی اجتناب ناپذیر کرد. در این راستاد برآورد اولیه اعتبارات مورد نیاز در چهار حوزه اصلی به شرح زیر ارائه می شود.
1- خسارات انسانی و نیازهای حمایتی
بر اساس گزارشهای منتشر شده از منابع رسمی در پی وقوع این حادثه بیش از 57 نفر جان خود را از دست داده و بیش از 1500 نفر دیگر دچار صدمه جراحات و سوختگی های با درجه های مختلف شده اند.
برآوردهای اولیه مجموع هزینه های حمایتی ناشی از این سالحه شامل پرداخت دیه کامل به بازماندگان متوفیان تأمین مستمری برای خانواده های فاقد سرپرست پوشش کامل هزینه های درمانی مجروحان و جبران خسارات ناشی از نقص عضو یا از کار افتادگی افراد آسیب دیده و هزینه های حمایتهای روانی، اجتماعی و هزینه های مشاوره برای آسیب دیدگان و خانواده های آنان در بازه ای بین 7000 میلیارد ریال تا 8000 میلیارد ریال تخمین زده می شود.
2- هزینه های بازسازی زیرساختها تجهیزات و جبران خسارات مادی
حادثه منجر به تخریب گسترده ای در محوطه ترمینال سینا ساختمانهای اداری مشتمل بر ساختمان های گمرک بندر شهید رجایی استاندارد. قرنطینه نباتی، دامپزشکی، بانک های مستقر در بندر سوله ها، انبارهای بخش خصوصی تأسیسات عمومی بندر و تجهیزات بندری شده است. برآوردهای اولیه که براساس اطلاعات دستگاههای اجرایی و بخش خصوصی ارائه شده است به صورت مقدماتی میباشد و به تفکیک به شرح ذیل ارائه می گردد.
هزینه بازسازی زیر ساخت ها، ساختمانها سوله ها و تأسیسات خدماتی تا شعاع 200 تا 300 متر از کانون حادثه
در حدود 35000 میلیارد ریال
تجهیزات بندری: بیش از 2000 میلیارد ریال
خسارات به کانتینرها در زمان حادثه حدود 7000 کانتینر در کانون وقوع انفجار و آتش سوزی دیو شده بودند که از این میزان تعداد 2325 کاشیتر خسارت دیدند که علاوه بر خسارت کانتینرها، مواد و تجهیزات درون آنها نیز آسیب و از بین رفته است که نیازمند بررسی نوع مواد و تجهیزات آنها برای برآورد. خسارت می باشد که به نظر رقمی معادل 83125 میلیارد ریال بابت قیمت کانتینرها و در مجموع رقمی بالغ بر 99750 میلیار دریال خسارت برای کانتینرها و محموله های درون آنها در پی داشته است.
آسیب به خودروها : در پی وقوع حادثه قریب به 2900 خودرو حادثه جزئی تا کلی دیده اند که از این تعداد 800 دستگاه دارای بیمه بدنه و مابقی فاقد بیمه بدنه میباشند که به منظور جبران خسارت وارده پیش بینی می گردد به 6300 میلیارد ریال اعتبار نیاز باشد.
- هزینه اقدامات و اجرای برنامه های اصلاحی و ارتقاء ایمنی بندر
وقوع حادثه اخیر نشان داد که اولین و اساسی ترین گام به منظور ارتقاء ایمنی بندر، اجرای کامل برنامه
پدافند غیر عامل در تمامی ابعاد میباشد که در این راستا اقدامات پیشنهادی دیل ضروری میباشد. خرید تجهیزات ایمنی پیشرفته اسکنر کانتینری، سیستم هشدار سریع تجهیزات ویژه آتش نشانی)
=بهسازی انبارهای مواد خطرناک و احداث دیوارهای ضد انفجار
=برگزاری آموزشها و مانورهای ایمنی به طور منظم
=تشکیل تیم های نظارتی و تدوین مقررات جدید ایمنی
که برای اجرای کامل اقدامات یاد شده به اعتباری بالغ بر 7500 میلیاردریال مورد نیاز می باشد.
--هزینه های پشتیبانی و انجام فعالیت های جانبی مرتبط
یکی از اصلی ترین اقدامات ضروری در مدیریت بحران در زمان حادثه و پس از آن هزینه های پشتیبانی همانند تحقیقات کارشناسی و قضائی بررسی های آزمایشگاهی پاک سازی محیط زیست شامل جمع آوری خاک آلوده، دفع مواد خطرناک اسکان و پشتیبانی نیروهای اعزامی و برگزاری نشست های کارشناسی و فرهنگی می باشد که برآورد می گردد انجام این بخش هزینه ای در حدود 500 میلیاردریال در بر داشته است.
-برآورد کلی خسارت و اعتبارات مورد نیاز جبران آن :
با جمع بندی برآوردهای صورت گرفته. هزینه کل جبران خسارات بازسازی زیرساخت های حمایت از اسیب دیدگان و اجرای برنامه های اصلاحی در حدود 159050 میلیاردریال خواهد بود. بخشی از این مبلغ ممکن است از طریق منابع بیمه ای با استانی تأمین گردد اما برای تسریع در انجام عملیات و تکمیل فرایند بازسازی و ارتقاء ایمنی، حمایت های ملی و تخصیص منابع از طریق بودجه عمومی ضروری خواهد بود.
برای مشاهده لینک کامل این گزارش>>>>اینجا کلیک کنید.