به گزارش خبرنگار اجتماعی >>خبرگزاری تسنیم، با افزایش سهم سوابق تحصیلی در پذیرش دانشگاهها به 60 درصد، حساسیت نسبت به کیفیت برگزاری امتحانات نهایی بیش از پیش افزایش یافته است. این در حالی است که دانشآموزان نابینا همچنان با موانع جدی در مسیر شرکت در این آزمونها مواجهاند.
بهروز افروز، معلم درس فارسی در مدرسه نابینایان شهید محبی، در گفتوگو با تسنیم از مشکلات جدی دانشآموزان نابینا در امتحانات نهایی سال گذشته میگوید: سال گذشته، در بدترین شرایط، دانشآموز نابینا بدون دریافت سؤالات و پاسخنامه به خط بریل، در آزمون شرکت کرد. طراحان سؤالات نیز در برخی دروس توجهی به شرایط این دانشآموزان نداشتند؛ مثلاً در امتحان جغرافیا به نقاط مشخصشده در نقشه ارجاع داده شده بود یا در درس ریاضی، اشکال هندسی مطرح شده بودند که عملاً برای یک دانشآموز نابینا قابل درک نیستند.
وی با انتقاد از تأخیر در دسترسی به منابع آموزشی ادامه میدهد: کتابهای درسی در اواخر آبان به دست ما رسید، آنهم نه به صورت نسخهی بریل، بلکه فقط دیسکت حروفچینی کتاب که باید به بریل تبدیل شود. جالب اینجاست که مؤسسات کنکور دو ماه زودتر از ما به این دیسکتها دسترسی دارند. در حوزهی کتابهای کمکدرسی نیز اثری از نسخهی بریل وجود ندارد.
افروز تأکید میکند: دانشآموز نابینا در شرایطی نابرابر با دیگر دانشآموزان وارد رقابت امتحانات نهایی میشود. اگر از نابینایی دلسرد نمیشوند، تنها دلخوشیشان درس خواندن و ورود به دانشگاه است که این مسیر را نیز برایشان دشوار کردهاند.
در مقابل این انتقادات، محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش، در گفتوگو با خبرنگار تسنیم از اجرای اقدامات اصلاحی خبر میدهد.
وی گفت: در امتحانات نهایی خرداد امسال، با همکاری سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سؤالات چند درس بهصورت خط بریل تولید شده و در حوزههای ویژه برای دانشآموزان نابینا اجرا خواهد شد.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با اشاره به الزامات اجرای این نوع آزمونها افزود: برگزاری امتحانات با خط بریل مستلزم فراهم بودن زیرساختها در مراکز آزمون است، چراکه نحوهی پاسخگویی و تصحیح این برگهها با سایر دانشآموزان متفاوت است. بهعنوان نمونه، درس فارسی برای دانشآموزان نابینا بهصورت بریل برگزار شده است.
زارعی همچنین دربارهی اعمال سهمیههای کنکور در امتحانات نهایی توضیح داد: تمامی سهمیههایی که در کنکور سراسری اعمال میشود، در امتحانات نهایی نیز رعایت خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: دانشآموزان دارای معلولیت، از جمله نابینایی، ناشنوایی، اختلالات جسمی ـ حرکتی، آسیبهای گفتاری و زبانی، مشکلات اعصاب و روان، و اختلالات رشد و تکامل مانند اوتیسم، جزو سهمیهی منطقه 3 محسوب میشوند.
انتهای پیام/